عمومی | دانشگاه علوم پزشکی گلستان

آزمایشگاه مرجع دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان افتتاح شد

آزمایشگاه مرجع دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان، سوم مهرماه با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، مورد بهره برداری قرار گرفت .
به گزارش وبدا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان در مراسم افتتاحیه که در مجموعه آموزشی فلسفی برگزار شد، گفت: عملیات اجرایی آزمایشگاه مرجع گلستان از تیر ماه سال ۱۳۹۵ آغاز شده بود .
دکتر عبدالرضا فاضل خاطرنشان کرد: تاکنون مبلغ ۱۳/۱میلیارد ریال برای راه اندازی و تجهیز این آزمایشگاه هزینه شده است که ۷/۶ میلیارد ریال را وزاتخانه و۵/۵ میلیارد ریال توسط دانشگاه علوم پزشکی گلستان، تخصیص داده شد .
وی یادآورشد: خدمات مولکولی، بافتی و کشت سلولی، سنجش پروتئین، کروماتگرافی، پاتوبیولوژی در این آزمایشگاه انجام می شود .
وی تصریح کرد: از خدمات آزمایشگاهی تخصصی و منحصر به فرد این آزمایشگاه، همه دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی در استان و خارج از استان می توانند برخوردار شوند .
شایان ذکر است: این آزمایشگاه در فضایی با مساحت ۳۵۰ مترمربع دارای امکاناتی نظیر Real Time Pcr می باشد .
گفتنی است: در آینده نزدیک امکانات و تجهیزاتی همچون، کروماتوگرافی،اسپکتروسکوپی جرمی، فلوسایتومتری، HPLC ، Animal Imaging ، STM ، فلورسنت Invert به این آزمایشگاه اضافه خواهد شد.
به صورت ویبنار، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اعلام کرد :
سرطان مری و معده شایع ترین سرطان در گلستان
سرطان های دستگاه گوارش در ایران و سرطان های مری و معده در استان گلستان، شایع است

به گزارش وبدا، دکتر رضا ملک زاده، در گفتگو با محققان سراسر کشور که به صورت ویبنار از دانشگاه علوم پزشکی گلستان پخش می شد، از  ایجاد سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات سرطان، در خصوص وضعیت شیوع سرطان در ایران و جهان، خبر داد و گفت: خوشبختانه امروزه با ثبت اطلاعات سرطان و راه اندازی سامانه یکپارچه اطلاعات سرطان، اطلاعاتمان در خصوص بیماری سرطان دقیق تر است .
نایب رئیس کمیته ملی مدیریت سرطان وزارت بهداشت در این ویبنار اعلام کرد: براساس آمار، میزان بروز سرطان در مردان و زنان ایرانی از کل دنیا و کشورهای منطقه، کمتر است. در کشورهای دنیا، میزان بروز سرطان در مردان ۲۱۹ سرطان در هر ۱۰۰ هزار نفر و در زنان ۱۹۸ سرطان در هر ۱۰۰ هزار نفر است، در حالی که این عدد در در ایران در مردان و زنان به ترتیب ۱۵۵ و ۱۲۸ نفر به ازای هر یک صد هزار نفر است .
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در این راستا، افزود: سرطان پستان، پروستات، روده بزرگ، پوست و معده، پنج سرطان شایع  در بین ایرانیان و سرطان مری و معده شایع در در استان گلستان در شهرستان های گنبدکاووس و کلاله است .
وی اظهار کرد: چندین سال پیش، مرکز بررسی سلامت مری و معده استان گلستان با هدف بررسی عوامل و راه های درمان این سرطان ها، راه اندازی شد .
این فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد، بیان کرد:  با تحقیقات انجام شده در گنبدکاووس مشخص شد که عوامل محیطی و شیوه زندگی افراد جزو موثرترین عامل در شیوع سرطان آن منطقه است .
وی با اشاره به تحقیقات محققان گفت: می توان نیمی از سرطان ها را بهبود بخشید و این موضوع ناشی از پیشرفت های علمی و پزشکی در کشورمان است، امیدواریم در سال های آینده بتوانیم درصد بیشتری را به این آمار بیفزاییم .

دکتر ملک زاده، عدم مصرف میوه در پنج وعده، عدم تحرک بدنی کافی، افزایش وزن، کلسترول بالا، مصرف تریاک و سیگار را از جمله عوامل شایع در ایجاد بیماری سرطان عنوان کرد .
شایان ذکر است: در این ویبنار، محققان گلستانی و سایر استان های کشور، سوالات خود را مطرح کردند.