عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس

اولین هنرستان کشاورزی شبانه روزی دخترانه در جنوب کشور با نام فدک در شیراز افتتاح شد.

افتتاح نخستین هنرستان کشاورزی دخترانه در شیراز
اولین هنرستان کشاورزی شبانه روزی دخترانه در جنوب کشور با نام فدک  در شیراز افتتاح شد.
معاون محترم وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور در آیین افتتاح این هنرستان که تقارن یافته بود، با دومین روز از چهلمین سالگرد  ۸ سال دفاع  مقدس  ضمن گرامی داشتن این ایام اظهار کرد: در روز اول مهر ماه ۹۹  و راس ساعت ۸/۳۰  صبح همزمان با هنرستان کشاورزی فدک شیراز ۱۵ هنرستان جدید وابسته به وزارت جهاد کشاورزی افتتاح و تعداد هنرستان‌ها با افزایش سه برابری به ۲۴ هنرستان رسید.
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، آیین افتتاح با حضور کامبیز بازرگان معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سیده معصومه دستغیب مشاور استاندار فارس در امور بانوان، محمد مهدی قاسمی رئیس،  حمیدرضا ابراهیمی مدیر هماهنگی ترویج، اسلامی مدیر آب و خاک، الهه کاووسی مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در اموربانوان، علی اکبر مویدی رییس، ارکیده حیدرنژاد معاون آموزشی و مهناز نصرالهی رییس روابط عمومی  موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، کمره ای معاون آموزش وزارت آموزش و پرورش( به صورت ویدئو کنفرانس)،  اسماعیلی مدیر کل و قانونی معاون آموزش اداره کل آموزش و پرورش استان فارس، ابراهیم زارع رییس، بخشی معاون آموزشی، بذرافشان معاون پژوهش و فناوری و سایر مسئولین و محققین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس و  مدیران و کارشناسان سازمان ها و ادارات مرتبط در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس برگزار شد.
بازرگان با بیان اینکه رویکرد این هنرستان‌ها آموزش‌های فنی و تخصصی و توانمند سازی دانش آموزان برای آینده بخش کشاورزی است، افزود: ارتقاء بهره وری منابع، افزایش تولید و مدیریت بهینه نهاده‌ها از اهداف تاسیس این هنرستان‌ها است.
وی با اشاره به اینکه در کشور ۸۰۰ هنرجو در این هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند، گفت: برای این هنرجویان مشوق‌هایی طراحی شده که پس از اخذ دیپلم بتوانند به راحتی جذب مراکز آموزش عالی تخصصی کشاورزی شوند و از تسهیلات کشاورزی بهره‌مند شوند و همچنین برای خدمت سربازی نیز برنامه ریزی شده که در مراکز جهاد کشاورزی خدمت کنند. بازرگان تصریح کرد: در استان فارس با توجه به نیاز به فرآوری محصولات کشاورزی و ارتقای زنجیره تولید؛ هنرستان کشاورزی در رشته صنایع غذایی طراحی و افتتاح  شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: استان فارس از نظر امکانات، تجهیزات و دانش یک قطب علمی است و امیدواریم با توانمندسازی به فارغ‌التحصیلان این مجموعه کمک شود.
وی همچنین خطاب به هنرجویان هنرستان شبانه‌روزی کشاورزی فدک استان فارس گفت: سرمایه این کشور اندیشه‌های شما هنرجویان است، شما مادران آینده این سرزمین هستید که آینده خود را به مادر تولید یعنی کشاورزی گره زده‌اید. شما آمده‌اید تا با جدیت و پشتکار مهارت‌های لازم را کسب کنید و به بخش کشاورزی کشور و افزایش و کیفیت تولید کمک کنید. به خود افتخار کنید راه و هدف درستی انتخاب کرده‌اید. سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی هم در راستای ترغیب، تسهیل و تشویق نوجوانان برای ورود به تولید و اشتغال و حتی بازار فروش محصولات کشاورزی است.
در ادامه مویدی رییس موسسه آموزش و ترویج کشور بیان داشت: وزارت آموزش و پرورش همکاری بسیار خوبی را با وزارت جهاد کشاورزی انجام داده است و به نوعی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان متولی آموزش و ترویج در بخش کشاورزی سعی کرده است نقش خود را به خوبی در این سال ها ایفا نماید و یک گسترش کیفی و کمی را در بحث جوانان، آینده بخش کشاورزی و توانمند سازی جوانان روستایی و به نوعی جوانان  برای ورود به بخش کشاورزی پیدا کند.در این آیین و مراسم  این افتخار را داشتیم در اول مهر ماه که این اتفاق بزرگ افتتاح ۱۵ هنرستان افتاده است در استان فارس و شیراز همزمان با هنرستان کشاورزی دخترانه فدک با نمایندگی و به صورت نمادین برای تمام کشور این اتفاق بزرگ را شاهد هستیم که بسیار اتفاق خوبی است برای کشور و استان فارس و توجه ویژه ای است به هنرستان های دخترانه که این هنرستان اولین هنرستان دخترانه کشاورزی است در وزارت جهاد کشاورزی که امیدوارم این روند را همچنان ادامه دهیم. تجربه نشان داده است کسانی که در این هنرستان ها تحصیل کرده اند از یک دانش و مهارت کاربردی بسیار خوبی برخوردار هستند و وارد بخش کشاورزی که می شوند می توانند در افزایش تولید و افزایش کمیت و کیفیت مسائل کشاورزی موثر باشند.
سخنران بعدی این مراسم رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بود قاسمی گفت: هم زمان با سراسر کشور اولین هنرستان دخترانه کشاورزی استان فارس و ۱۵ هنرستان در سراسر کشور در حال افتتاح هستند.
تمرکز فعالیت های وزارت جهاد کشاورزی برای تربیت کشاورزان آینده که مهارت کافی را در بحث کشاورزی دارند در دوره های هنرستانی و مهارت آموزی کشاورزان است.
هرم سنی و دانشی در بخش کشاورزی متناسب با پیشرفت های تکنولوژی و مباحث روز کشاورزی شاید نباشد که این تمرکز فعالیت های بخش کشاورزی را به هم می ریزد به همین دلیل در حوزه ترویج و آموزش به هنرستان های کشاورزی آورده است. وی در ادامه سخنان خود اینچنین بیان نمود که زنان می توانند نقش آفرینی ویژه ای داشته باشند با توجه به اینکه از دیرباز هم زنان در کنار مردان در بخش های کشاورزی فعالیت می کردند. صندوق خرد زنان در کنار کمک به کسانی که سایر مهارت لازم را فعالیت های کشاورزی پیدا کردند ایجاد شده است که بتوانند حمایت های موثر را از مشاغل کشاورزی آینده که به وسیله همین هنرستان های مهارت آموزی شکل می گیرد داشته باشند که بتوانند کسب و کارهای کشاورزی را در آتی توسط همین جوانانی که آموزش می بینند و پایه ریزی می شوند و به حق کسانی هم که در هنرستان های کشاورزی آموزش دیدند توانسته اند نقش آفرینی ویژه ای در ادامه داشته باشند.
این تجربه قبلا در کشور بوده است خوشبختانه از نو تمرکز فعالیت های کشاورزی در کنار آموزش و پرورش و سازمان آموزش فنی و حرفه ای به همین سمت آمده است که ان شاءالله بتوانیم تربیت کننده افراد ماهر و کشاورزان ماهر آینده با علم روز و دانش روز باشیم.
ابراهیم زارع  از میزبانی این آیین با شکوه  و پیشگام بودن  استان فارس در افتتاح دومین  هنرستان کشاورزی ابرازخرسندی نموده و بیان داشت:  تعداد هنرستان های کشاورزی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی  نسبت به سال گذشته ۳۰۰ درصد رشد داشته است و در این راستا وزارت جهاد کشاورزی و موسسه تحقیقات و آموزش کشاورزی کار بسیار بزرگی را انجام دادند. وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی معضل کم سوادی و سن بالا وجود دارد، ابراز کرد: براساس آخرین سرشماری، حدود ۶۹ درصد کشاورزان کم سواد و بی سواد هستند و سن ۵۳ درصد از کشاورزان  بالای ۵۰ سال است.
زارع با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی در کشور، افزود: تربیت کشاورزان جوان آینده در همه زنجیره از ابتدای تولید تا صنایع فرآوری به عنوان تکمیل کننده بخش تولید، لازم است. او با اشاره به اینکه در استان فارس هنرستان علی آباد کمین بعد از ۱۸ سال در سال  ۹۷ مجدد راه اندازی شد، گفت: سال آینده هنرستان پسرانه را هم در شهرستان مرودشت افتتاح خواهیم کرد.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس ابراز کرد:۹۳ دانش آموز در علی آباد کمین و ۲۵ دانش آموز در هنرستان دخترانه فدک ثبت نام کردند و حدود ۱۷۲ نفر هم برون سپاری داریم که در مجموع ۲۹۰ نفر دانش آموز تحت پوشش این مرکز  و در رشته‌های مختلف مشغول به تحصیل هستند که افتخاری برای بنده است.
این آیین افتتاح با شکوه با سخنان ارکیده حیدر نژاد معاون آموزشی موسسه‌ آموزش و ترویج کشاورزی ادامه یافت وی گفت: قدم اول در مسیر تحقق این طرح، ورود همین نوجوانان به عرصه کشاورزی و آموزش های باکیفیت است. او افزود: تولید همراه با آموزش و اتصال این نوجوانان به اشتغال زنجیره تولید با همکاری وزارت آموزش و پرورش جزو اهداف اصلی ماست.
حیدرنژاد با اشاره به اینکه هرم نیروی انسانی و سن و سواد بهره برداران بخش کشاورزی نامتوازن شده است، ابراز کرد: در هدف گذاری وزارت جهادکشاورزی و تا پایان برنامه هفتم افزایش تعداد هنرستان های وابسته به بخش کشاورزی به ۵۰ هنرستان قرار دارد.
به گفته وی؛ در حال حاضر ۳۲ هزار دانش آموز رشته کشاورزی داریم که۱.۳ درصد از کل دانش آموزان مقطع دوم متوسطه است که این جمعیت تا پایان برنامه هفتم به چهار درصد خواهد رسید.
معاون آموزشی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه یکی از مهمترین وظایف این موسسه توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های آموزشی وزارت جهاد کشاورزی است، تصریح کرد: در این راستا این نهاد حاکمیتی در سیاست گذاری و تربیت نیروهای انسانی کارآمد به منظور برآوردن نیازهای بخش کشاورزی  برنامه ریزی و نقش آفرینی می کند.
حیدرنژاد با اشاره به اینکه گام اول در راستای تربیت کشاورزان را  نوجوانان و جوانان علاقه مندی می دانیم که به هنرستان های کشاورزی ورود می کنند، افزود: آموزش همراه با تولید یکی از مهمترین برنامه های ما است که به طور جدی در این هنرستان ها پیگیری کنیم، چرا که ما می خواهیم مهارت های لازم را کسب کنند و با زنجیره تولید و زنجیره ارزش در حین آموزش کاملا آشنایی  پیدا کنند.
کمره ای معاون  آموزش وزارت آموزش و پرورش در مراسم افتتاح و توسعه هنرستانهای وابسته به وزارت جهاد کشاورزی  با تاکید بر اهمیت گسترش هنرستان های فنی حرفه ای به‌ ویژه هنرستان‌های کشاورزی که از طریق ویدئو کنفرانس مهمان  ویژه این آیین با شکوه بود گفت : این اتفاق بسیار مبارک است. معاون وزیر آموزش و پرورش افزود : هنرستان‌های کشاورزی باید با حداکثر ظرفیت کار کنند. سیاست ما گسترش بخش کشاورزی و جوان سازی این بخش است.  هنرستان های وابسته از چند جهت دارای اهمیت است.  از حیث استانداردهای آموزش با رویکرد عدم هدر رفت منابع،  همچنین این هنرستان‌های کشاورزی با مرجع تخصصی، کیفیت و راهبری توسط افراد متخصص و با تجربه در بخش کشاورزی هدایت می شوند.   علیرضا کمره ای انتظار آموزش و پرورش را  حمایت وزارت جهاد کشاورزی ، مشمول حمایت طرح های اشتغال زایی دانست و اظهار کرد :  نیروی کار ماهر در بخش کشاورزی بهترین فرصت در سال جهش تولید است. افزایش انگیزه برای جذب جوانان در بخش کشاورزی بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر در تعامل با وزارت جهادکشاورزی بستر مناسبی مهیا شده  تا نسل جوان ترغیب شده و به آموزش کشاورزی روی بیاورند و نیروی ماهر و توانمند برای ورود به جامعه کشاورزی کشور تربیت شود.
در پایان هنرجویان جدید هنرستان کشاورزی دخترانه فدک شیراز با مقامات کشوری و استانی حاضر در مراسم عکس یادگاری آیین افتتاح هنرستان خود را به  قاب تصویر کشیده و در ساعت ۱۱/۳۰  این مراسم به پایان رسید.