عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

بازدید یاوران تولید مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل از مزارع سویا، پنبه، بادام زمینی و ذرت شهرستان بیله سوار

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در راستای اجرای طرح یاوران تولید با محوریت آفات و بیماری‌های محصولات کشت شده در شهرستان بیله سوار، یاوران تولید مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با حضور دکتر شریفی زیوه رئیس بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی و دکتر مهدوی محقق حشره‌شناسی بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی از بخش تحقیقات، مهندس زیرک مسئول ترویج و خانم مهندس مهدوی مدیریت حفظ نباتات شهرستان بیله سوار از بخش اجرا و نیز کشاورزان منطقه روز سه‌شنبه ۲۵ شهریورماه ۱۳۹۹ از مزارع سویا، پنبه، بادام زمینی و ذرت بازدید کردند .

در بازدید از مز ا رع‌ سویا، جمعیت بالای تخم و سنین مختلف لاروی کرم غوزه پنبه مشاهده گردید. دکتر شریفی در ارتباط با کنترل موثر آفت مذکور اعلام داشت که بایستی آخرین سمپاشی با استفاده از ترکیب حشره‌کش‌ها و استفاده از آفت‌کش‌ها بایستی در زمان مناسب صورت گیرد که رعایت این امر از طریق پایش مستمر آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز میسر می‌گردد و نتیجه آن سم پاشی عوامل خسارت زا در موقع مناسب، جلوگیری از سم‌پاشی‌های مکرر و ممانعت از مقاوم شدم آفات به سموم  مصرفی است.

در ادامه بازدیدهای میدانی از مزارع پنبه شهرستان بیله سوار به عمل آمد که در این ارتباط فعالیت شته مشهود بود. با توجه به فعالیت شته‌ها در روی محصول پنبه و تاثیر سوء آفت مذکور روی عملکرد ، لزوم کنترل آفت مذکور توصیه گردید. بررسی بوته‌های بادام زمینی در مزارع فوق مشخص نمود کمبود عناصر ماکرو به ویژه پتاسیم در مزرعه بادام زمینی منجر به عدم پرشدگی و ضعیف ماندن تعدادی از غده‌ها شده است که توصیه به تغذیه‌ی گیاهان با استفاده از کود گردید. در راستای گزارش زارعین از مشکلات موجود در محصول ذرت، عوامل یاوران تولید به همراه کشاورزان در مزارع ذرت روستای بابک حاضر شدند. ارزیابی‌های محققین بخش گیاه‌پزشکی نشان داد که علائم ظاهر شده در بوته‌های ذرت ناشی از فشار سمپاشی بوده است، هر چند در مواردی به صورت لکه‌ای علائم بیماری سیاهک معمولی ذرت مشاهده گردید.

دکتر شریفی در این رابطه توصیه کرد در حال حاضر جمع‌آوری بلال‌های آلوده قبل از باز شدن گال های حاوی تلیوسپورهای قارچ روش کنترلی موثر است. در این راستا استفاده از ارقام مقاوم موثرترین روش موجود می‌باشد. لازم به توضیح است با توجه به خاک زاد بودن قارچ عامل بیماری، ضدعفونی بذور ذرت نتیجه چندانی در کنترل بیماری مذکور ندارد. همچنین بر لزوم کنترل علف‌های هرز حاشیه مزارع تاکید شد.