عمومی | دانشگاه فنی و حرفه ای

بزرگترین ویژگی دانشگاه فنی و حرفه ای تربیت نیروی کار جامعه است/ رسالت دانشگاه فنی و حرفه ای کارآفرینی، ارتقای مهارت و ایجاد توانمندی در جوانان است

دکتر رفیعی استاد حوزه و دانشگاه:

به گزارش اداره کل روابط عمومی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر ناصر رفیعی از صاحب نظران حوزه علوم انسانی و از اساتید حوزه و دانشگاه در مراسم اختتامیه همایش علمی"گام دوم انقلاب و رسالت دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای" که بصورت مجازی برگزار می شد ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ماه صفر با اشاره به خطبه امام زین العابدین (ع) در اولین روز این ماه بیان داشت: این امام همام در این خطبه به شش ویژگی اهل بیت(ع) اشاره کرده اند که نخستین ویژگی علم وآگاهی است و درطول تاریخ ظالمان برمرکب جهل مردم سوار شده اند و حلم، سخاوت، شجاعت، فصاحت و محبت دردل های مردم از دیگر این ویژگی ها مطرح شده می باشد.

وی ادامه داد: بیانیه گام دوم که بعضی آن را هم عرض وصیت نامه امام راحل دانسته اند با این تفاوت که وصیت نامه نگاه چند سال بعد از انقلاب بود اما بیانیه گام دوم نگاهی چهل ساله بعد از انقلاب است.

دکتر رفیعی با بیان اینکه دانشگاه فنی وحرفه ای رسالتی بالاتر از دیگر مراکز آموزش عالی دارد گفت: بنده مدت ۷ سال در هنرستان های فنی و حرفه ای مربی بودم و با این فضاها آشنا هستم و۱۳ سال در دانشگاه سمنان درنهاد رهبری خدمت کرده ام رسالت دانشگاه فنی و حرفه ای کارآفرینی، ارتقای مهارت و ایجاد توانمندی در جوانان می باشد. بارها گفته ام اشکال آموزش و پرورش ما این است نیرو تربیت می کند دانشگاه می روند اما اینها توانمند درارائه خدمت نیستند.

وی تصریح کرد: فرض کنیم دانشجویی که با بالاترین رتبه علمی مدرک گرفته و بعد که وارد بازارکارمی شوند نمی توانند پاسخگوی جامعه باشد بنابراین حسن دانشگاه فنی و حرفه ای اینجاست که نیرو کارآمد برای صنعت و بازار کار کشور ایجاد می کند و با داشتن بیش از ۱۷۰مرکز در سراسر کشور، شناسایی این استعدادها و بارور ساختن آنها یکی از بزرگترین رسالت های این دانشگاه می باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بر اینکه مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب یک نکته و۷ توصیه داشتند که من آنها را با دانشگاه شما انطباق میدهم اظهار کرد: مدیریت جهادی یعنی اعتماد به اصل ما می توانیم،  که بنده معتقدم عامل عزت وپیشرفت ایران درهمه عرصه هاست آن هم مدیریت جهادی که از ایمان اسلامی الهام گرفته شده باشد.

وی گفت: مدیریت جهادی یعنی زحمت یعنی تلاش که ایشان یک جا تعبیر فرهنگ جهادی را دارند من یک مثال می زنم از فرهنگ جهادی پیغمبر اکرم(ص) وارد مدینه شد اولین کاری که می خواهد انجام دهد ساختن مسجد، این می شود مدیریت جهادی ،خودش چوب دست می گیرد وبا حضرت علی (ع) وعمار یاسر مسجدی سراپا می کند.

دکتر رفیعی با عنوان اینکه مدیریت جهادی را درجنگ به عینه مشاهده کردیم و مدیریت جهادی در شهید زین الدین درشهید همت و جوان هایی که توانستند یک لشکر را هدایت کنند به بروز و ظهور رسید گفت: یک فرمایشی از رهبری وجود دارد که آنچه انقلاب اسلامی به مردم ما داد فرهنگ جهادی بود. ما باید این روحیه را حفظ کنیم این روحیه باکار علمی ونظم تشکیلاتی هیچ منافاتی ندارد بلکه اتفاقا کار علمی را هم همین روحیه جهادی کلید می زند و درمدیریت جهادی نباید کار زمین بماند.

دکتر رفیعی افزود: غرب با تکیه بر  دانش خود تواست  برای خود ثروت، نفوذ و قدرت ۲۰۰ ساله فراهم کنند وبا وجود تهی دستی دربنیان های اعتقادی واخلاقی و با تحمیل سبک زندگی خود به جوامع عقب مانده از کاروان علم، اختیار سیاست واقتصاد آنها را بدست گیرد. خدا رحمت کند شهید مطهری را درکتاب علل انحطاط مسلمین نوشت چه شد مسلمانانی که اختراع داشتند افتخار داشتند و غربی در کار نبود طی دو قرن با علم، با دانش با تکنولوژی دنیا را غبظه کرده اند.

وی ادامه داد: می دانید بیشترین واژه ای که درقرآن آماده است واژه علم است در میان واژه های اخلاقی وتربیتی، نماز درقرآن این قدر نیامده است ۷۷۹ بار کلمه علم درقرآن آمده است جالب است درپنج آیه اولی که برپیامبرنازل گردید سه کلمه آن علمی است، علم، قلم، اقرا که در وحی اولیه آمده است نه حرفی ازنماز و نه حرفی از روزه وجالب اینجاست که این آیات درزمان جهل مکه نازل شده است که فقط ۱۷ نفرباسواد داشته است. آقای توکا نویسنده مسیحی غربی یک کتابی دارد درمقایسه قرآن ، تورات وانجیل ایشان میگویید ماهرچه درقرآن جستجوکردیم تمامش توصیه به علم بود.

این صاحب نظر حوزه علوم انسانی گفت: از شهید مطهری نقل است قبل ازانقلاب مجله ای درعراق چاپ می شد سفیر آلمان وقتی این مجله را دیده بود ازسردبیر پرسیده بود این نوشته های چهارطرف این مجله چیست وازچه کسی می باشد ،بالای آن نوشته شده بود طلب علم واجب است، ازگهواره تا گور دانش بجوی، علم را بیاموز ولو استادش مسلمان نباشد، علم را بیاموز ولو دردورترین نقطه قرار داشته باشد. آقای سفیر به سردبیر گفتند این چهار جمله، چهار  بنیان دارد ۱- حکم علم وجوب ۲- زمان علم ازگهواره تا گور ۳- استاد علم، عام است ۴- مکان علم، دورترین نقطه ، ایشان فرمودند این ها حرفهای پیغمبر ماست گفت چه زمانی این سخنان را گفته است ،گفتیم ۱۴۰۰سال پیش سفیر گفت پس چرا شما مسلمانان این قدرعقب هستید ؟

وی بیان داشت: اولین توصیه مقام معظم رهبری این است پس از انقلاب در دانش وفناوری به رتبه ۱۶ درمیان بیش از۲۰۰کشور رسیدیم لذا به عزیزان دانشجو در  دانشگاه فنی وحرفه ای تاکید می کنم درست است که تحصیلات شما به دو یا چهارسال محدود می شود اما خلاقیت نیاز به دانشگاه ندارد خیلی از خلاقیت ها باید در کارگاه ها شکل بگیرد.

دکتر رفیعی عنوان کرد: معنویت واخلاق که خیلی مهم است معظم له در این بیانیه می فرمایند معنویت یعنی برجسته کردن ارزشهای معنوی از جمله اخلاص ایثار توکل که  امروزه علم غربی با این معنویت همراه نیست.آقا فرمودند ما سلاح اتمی نمی سازیم چون دین به ما اجازه نمی دهد معنویت وقتی به کار می آید باعث می شود شهید صیاد شیرازی به هلیکوپتر درحال حرکت می گوید پایین برود تا نماز اول وقتش را بخواند. لذا جوانان عزیز از علم وپژوهش  درکنارمعنویت غافل نشوید دررشته های فنی از تحقیق و پژوهش از راهکارهای جدید غافل نشوید. همه چیز با تحصیل به دست نمی آید این همان خلاقیت است.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی تصریح کرد: آقا فرمودند توصیه دوم من معنویت واخلاق است وتوصیه سوم اقتصاد . مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد می فرمایند اقتصاد یک نقطه کلیدی وتعیین کننده است اقتصاد قوی نقطه قوت وعامل مهم سلطه ناپذیری ونفوذ ناپذیری کشور است. واقتصاد ضعیف نقطه ضعف. ایشان می فرمایند انقلاب اسلامی راه نجات از اقتصاد ضعیف و وابسته و فاسد دوران طاغوت را به مانشان داده لذا بعد از انقلاب کارش درست بوده حال چه شده که با عملکردهای ضعیف، اقتصاد کشور از برون وخارج دچار چالش کرده است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: مادر اقتصادمان چهارچوب داریم قرآن به مامی گوید ربا نخورید رشوه نگیرید و برای خدمت به مردم کم کاری نکنید. جوانان عزیز دانشجویان، اساتید گرامی ما دراسلام یک اصل داریم بعنوان اتقان یعنی کم کاری نکنیم ماچقدر به دلیل رعایت نکردن اصل  اتقان درتولید داریم ضربه می خوریم ولذا توصیه سوم مقام معظم رهبری اقتصاد می باشد.

وی گفت: توصیه چهارم عدالت ومبارزه با فساد است که این دو لازم وملزم یکدیگر هستند  ۵۰بار در قرآن کلمه فَساد آمده است، وقتی خدا خواست انسان را خلق کند مشورتی با ملائکه کردند که من فرشته وحیوان را خلق کردم ،می خواهم یک موجود ترکیبی بوجود آورم که هم شهوت دارد هم غریزه هم عقل و وجدان ،تمام ملائکه اعتراض کردند می خواهید کسی را خلق کنی که باعث فساد وخونریزی می شود، خداوند فرمود من چیزی می دانم که شما نمی دانید وانسان را خلق کرد.

دکتر رفیعی اظهار داشت:  مقام معظم رهبری می فرمایند فساد اقسامی دارد فساد سیاسی مثل فساد مدیران ، فساد اقتصاد مثل اختلاس، فساد اعتقادی مثل اعتقاد جوانان فساد اجتماعی مثل روابط نامشروع . فساد اقتصادی واخلاقی وسیاسی توده چرکین کشورها ونظام ها هستند که اگر دربدنه نظام اسلامی وارد شوند زلزله و ویرانگر و ضربه زننده به مشروعیت آن خواهد بود.

ایشان افزود:  استقلال و آزادی استقلال ملی به معنی آزادی ملت وحکومت از تحمیل وزورگویی ملت های سلطه گر جهان است.زمان طاغوت اجازه خلاقیت در تولید را نمی دادند چهل سال از انقلاب می گذرد با اینکه ما مشکلاتی داریم اما ۹۸ درصد روستاها صاحب برق ، آب ، گاز و جاده ومخابرات شده اند. دراین سالها پیشرفت پزشکی پیشرفت ساخت سلاح را داشته ایم ، ایجاد یاس در مردم گناه است آقا می فرمایند به آینده امیدوارم به این جوانان نیز امیدوارم ما جامعه ای داریم که تعداد جوانان آنان بالاست.

سخنران اصلی این همایش با اشاره بر اینکه عزت ملی ما در کنار  روابط خارجی و مرزبندی با دشمن باید حفظ شود با تاکید بر سبک زندگی ایرانی و اسلامی گفت: معظم له در خراسان شمالی ۲۸ سوال را دراین زمینه مطرح کردند. ما با توکل به خدا و تکیه بر توانمندی های داخلی موفق خواهیم شد.

دکتر رفیعی گفت: مذاکره در ذلت یعنی کوتاه آمدن، یعنی واگذاری یعنی عقب نشینی و گرنه نباید قراردادی که با پشتوانه کشورهای اروپایی وخود آمریکا بسته شد با این سهولت توسط یک دیوانه پاره شود. بارها رهبری فرمودند اقتصاد مقاومتی یعنی اعتماد به دانش داخلی به شرط اینکه از عوارض وآسیب هایی همچون اختلاس و ضعف مدیریتی پرهیز شود.

وی در پایان در خطاب به دست اندرکاران این همایش بیان کرد: انشااله در کارهایتان موفق باشید مجموعه بزرگ دانشگاه فنی و حرفه ای مرکز بسیار مهمی است شما بزرگترین شاخص و ویژگی تان این است  که تربیت نیروی کار جامعه را بر عهده دارید وجوانان بعد از تحصیل می توانند وارد بازار کارشده و  به راحتی کسب و کاری برای خود بر پا کنند و  این خوبی کارشماست.