عمومی | دانشگاه فنی و حرفه ای

اهداف بیانیه گام دوم انقلاب در آموزش های فنی وحرفه‌ای نهفته است

رییس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای:


رییس دانشگاه فنی وحرفه‌ای گفت: تحلیل محتوای واژه‌های کلیدی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نشان از ارتباط ویژه میان این کلمات و اهداف نهادینه شده در دانشگاه و آموزش فنی و حرفه‌ای است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی، دکتر ابراهیم صالحی عمران  در اختتامیه همایش علمی گام دوم انقلاب و رسالت دانشگاه فنی و حرفه ای که با همت و برنامه ریزی دفتر برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی و اجرای دانشگاه فنی و حرفه ای استان قم به صورت مجازی از سازمان مرکزی برگزاری شد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران در چهل سال گذشته به رغم حوادث و جریان های مختلف ادامه یافته و به الگویی برای سایر کشورها تبدیل شده است.

رییس دانشگاه فنی وحرفه ای ادامه داد: این انقلاب با تکیه بر شعار استقلال و رسیدن به تمدن و توسعه، بدون وابستگی به شرق و غرب روی پای خود ایستاد.

وی گفت: یکی از اصلی ترین پایه ریزی ها در انقلاب اسلامی به نظام آموزشی مربوط می شود. نظام های آموزشی اعم از آموزش و پرورش، آموزش عالی و آموزش مهارتی از همان ابتدای انقلاب مورد توجه قرار گرفت و محوری ترین تصمیمات در این حوزه صورت گرفت.

صالحی عمران با اشاره به کمبود نیروهای متخصص در روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در اوایل انقلاب در بسیاری از زمینه ها با کمبود نیروی متخصص روبه رو بودیم و تعداد معدودی از مراکز علمی و پژوهشی وجود داشت، اما طی سال های گذشته سرمایه گذاری های مختلف در عرصه های گوناگون صورت گرفت و کشور از نظر نیروی انسانی رشد یافت. توسعه دانشگاه ها، ارتقای آموزش عالی و سیستم های آموزشی از محوری ترین رویدادهای انقلاب اسلامی در سال های گذشته به شمار می رود.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای اظهار داشت: در بیان کلیدواژه های این بیانیه می توان به ثبات امنیت، علم و فناوری، مشارکت مردمی، عدالت، معنویت، اخلاق و جوانان اشاره کرد. از سویی جایگاه آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای در نظام های آموزش عمومی و عالی نشان می دهد که این کلید واژه ها در دل آموزش فنی و حرفه ای نهفته است.

صالحی عمران تاکید کرد: آموزش های فنی و حرفه ای ضرورت اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی است. این نوع از آموزش اقتصادی ترین آموزش در دنیا محسوب می شود و ارتباط تنگاتنگی با اقتصاد دارد.

وی با تاکید بر  لزوم حمایت از این نوع آموزش ها در کشور، عنوان کرد: کشور برای عبور از تنگاه های اقتصادی و تحریم ها باید روی نیروی انسانی متخصص، ایده ها و نوآوری ها سرمایه گذاری کند چرا که آموزش های عالی فنی و حرفه ای و مهارتی جزو شاخص های توسعه ای در کشورها به شمار می رود.

رییس دانشگاه فنی وحرفه ای در خصوص ضرورت های اجتماعی و فرهنگی آموزش های فنی وحرفه ای گفت: شایستگی های روانی و اجتماعی به شدت در برنامه های آموزش فنی و حرفه ای دارای جایگاه است. این در حالی است که آموزش عالی بیشتر نخبگان را مورد نظر دارد، اما آموزش فنی و حرفه ای اقشار بیشتری از جامعه را در برمی گیرد.

وی با اشاره به عدالت به عنوان یکی از محورهای اصلی بیانیه گام دوم انقلاب گفت: آموزش های فنی وحرفه ای با ایجاد فرصت های آموزشی برای تمامی اقشار جامعه اعم از طبقات محروم و گروه های آسیب پذیر اجتماعی، امکان برقراری عدالت آموزشی را فراهم می کند.

بسترهای برگزاری همایش

رضا مهدی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای درباره بسترهای برگزاری همایش علمی گام دوم انقلاب و رسالت دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: در ۲۲ بهمن ۹۷ در ۴۰ سالگی انقلاب مقام رهبری بیانیه گام دوم را ابلاغ فرمودند و به عنوان سندی مهم به اطلاع مردم رسید. این بیانیه نقشه راهی برای آینده بود و نشان داد پیشرفت و توسعه برای این نظام جدی است. فلسفه وجودی بیانیه، امیدواری و مشارکت برای فراخوان و توسعه کشور است.

وی درخصوص ویژگی های سند عنوان کرد: یکی از مهمترین این ویژگی ها، واقع گرایی است؛ به این معنا که رهبر معظم انقلاب به نقاط قوت و ضعف جمهوری اسلامی واقف شده اند. آینده نگری ویژگی دوم است. در این سند، پیوستگی میان گذشته، حال و آینده برقرار شده است.

مهدی گفت: ویژگی سوم سند رویکرد استراتژیک به نظام حکمرانی است که باعث پیشرفت جمهوری اسلامی در سال های آینده می شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی وحرفه ای گفت: پس از مرور این سند در معاونت فرهنگی دانشجویی به نظر رسید که این بیانیه یک سند ارزشمند علمی است و جا دارد این سند را در کل دانشگاه جریان سازی کنیم و دیگران نیز راغب به مطالعه شوند.

مهدی هدف دیگر از برگزاری این همایش را چنین توضیح داد: هدف دیگر تولید دانش برای برنامه های راهبردی دانشگاه است. اکنون در مرحله اتمام برنامه ششم توسعه و آغاز برنامه هفتم توسعه هستیم. باید در این برهه، دانشی در باره نگرش به آینده و مدیریت آینده به ویژه در دانشگاه فنی و حرفه ای داشته باشیم.

وی درباره محورهای این همایش که بر اساس پنج محور مبانی فکری رهبر معظم انقلاب طراحی شده است، عنوان کرد: مبانی فکری مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و رسالت دانشگاه فنی ‌وحرفه‌ای، آینده جمهوری اسلامی در هندسه گام دوم انقلاب و رسالت دانشگاه، دستاوردهای انقلاب اسلامی بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب و رسالت دانشگاه، چالش‌ها و فرصت‌های جمهوری اسلامی در گام دوم انقلاب و رسالت دانشگاه و جوانان و دانشگاهیان تراز جمهوری اسلامی بر مبنای گام دوم انقلاب و رسالت دانشگاه پنج محور اصلی این همایش است.

سازوکار همایش

رضا حری فراهانی رییس دانشگاه فنی وحرفه ای قم در ادامه این همایش عنوان کرد: از مجموع مقالات ارسالی به همایش، هشت مقاله برگزیده شد، اما ارائه مقاله ها به دلیل کرونا لغو شد.

وی افزود: عناوین سه مقاله اول برگزیده شامل شناسایی و اولویت بندی های چالش های دانشگاه فنی و حرفه ای در گام دوم انقلاب، تحقق اقتصاد مقاومتی بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری بر اساس تحقق گام دوم انقلاب در دانشگاه فنی و حرفه ای و ضرورت بازنگری در شیوه ارائه دروس دانشگاه فنی و حرفه ای در راستای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است.

حری اظهار داشت: دو اثر به بخش مسابقه نرم افزازی نیز ارسال شد. اثر مورد نظر از شهر قم انتخاب شد. در مسابقه کتابخوانی بیانیه گام دوم انقلاب نیز ۵۰۰ نفر شرکت کردند.

در ادامه این همایش سه مقاله برتر از سوی نویسندگان آن ها ارائه شد.