عمومی | پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

کتاب «زیبایی‌شناسی پوشاک زنان پس از انقلاب اسلامی ایران» منتشر شد

کتاب «زیبایی‌شناسی پوشاک زنان پس از انقلاب اسلامی ایران» از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد. این اثر پژوهشی را  دکتر سیده راضیه یاسینی، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات  تحقیق و پژوهش کرده است.

مطالعه تغییرات زیباشناختی پوشش زنان در ۴ دهه اخیر  محور  پژوهش در این کتاب است.

این اثر با مفروض‌دانستن تطور پوشاک زنان تحت گفتمان‌های رایج و حاکم در دوره‌های مختلف پساانقلاب، درصدد است تا تاثیر عوامل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بر زیبایی‌شناسی پوشاک زنان را در بستر گفتمان‌های حاکم و رقیب شش دوره‌ گذار انقلابی (۱۳۵۷-۱۳۵۹)»، «ارزش‌گرایی/دفاع مقدس (۱۳۵۹-۱۳۶۷)»، «پساجنگ/سازندگی (۱۳۶۷–۱۳۷۶)، «اصلاح‌طلبی/آزادی‌خواهی (۱۳۷۶-۱۳۸۴)»، «اصول‌گرایی/ بازگشت به ارزش‌ها (۱۳۸۴-۱۳۹۲)» و «اعتدال‌گرایی (۱۳۹۲-۱۳۹۶)» مطالعه کند.

این کتاب نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین دلایل دگردیسی‌های زیباشناختی در پوشاک زنان و میزان پوشانندگی آن، موضع گفتمان رقیب در برابر وضعیت موجود بوده و تحوّلات گفتمانی، بستر مذاکره و مقاومت‌هایی در برابر الگوی پوششی گفتمان‌های حاکم در دوره‌های گوناگون را فراهم کرده است.

عناوین این کتاب به این شرح است:

  1. «تطوّر زیبایی‌شناسی پوشاک زنان در گفتمان‌های سیاسی حاکم؛ از صفویه تا انقلاب اسلامی»،
  2. «تطوّر زیبایی‌شناسی پوشاک زنان در دوره گذار انقلابی‌ (۱۳۵۹- ۱۳۵۷)»،
  3. «تطوّر زیبایی‌شناسی پوشاک زنان در دوره ارزش‌گرایی/ دفاع مقدس (۱۳۶۷ تا ۱۳۵۹)»،
  4. « تطوّر زیبایی‌شناسی پوشاک زنان در دوره پساجنگ/سازندگی (۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶)»،
  5. «تطوّر زیبایی‌شناسی پوشاک زنان در دوره اصلاح‌طلبی/ آزادی‌خواهی (۱۳۸۴- ۱۳۷۶)»،
  6. «تطوّر زیبایی‌شناسی پوشاک زنان در دوره اصول‌گرایی/ بازگشت به ارزش‌ها (۱۳۹۲- ۱۳۸۴)»،
  7. «تطوّر زیبایی‌شناسی پوشاک زنان در دوره اعتدال‌گرایی (۱۳۹۶- ۱۳۹۲)»
  8. نتیجه‌گیری

این کتاب در ۵۳۵ صفحه، مصور با بهای ۶۰ هزار تومان وارد بازار نشر شده است. خوانندگان این کتاب می‌توانند از طریق اسکن کد الکترونیکی مندرج در کتاب، به تصاویر رنگی آن دسترسی داشته باشند.