عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

بازدید دکتر حسین کربلائی خیاوی از کلکسیون گیاهان دارویی شمال غرب کشور واقع در پایگاه تحقیقاتی سامیان اردبیل

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل دکتر حسین کربلائی خیاوی روز چهارشنبه ۲۶ شهریورماه ۱۳۹۹ از کلکسیون گیاهان دارویی شمال غرب کشور واقع در پایگاه تحقیقاتی سامیان اردبیل بازدید کرد.

در این بازید دکتر حسین کربلائی خیاوی با اشاره به اینکه استان اردبیل به لحاظ شرایط اقلیمی، خاکی و فیزیوگرافی منحصربه‌فرد خود به عنوان یکی از مناطق مستعد تولید و تکثیر گیاهان دارویی در کشور مطرح است، اظهار داشت: استان اردبیل در زمینه گیاهان دارویی دارای پتانسیل‌های خاصی است که کمتر مورد توجه و استفاده مناسب قرار گرفته است .

مجری طرح احیاء و توسعه کلکسیون گیاهان دارویی شمال غرب کشور به ضرورت احداث کلکسیون گیاهان دارویی در استان اشاره کرد و افزود: برداشت مستقیم گیاهان دارویی از طبیعت باعث وارد آمدن صدمات جبران ناپذیر به ذخایر ژنتیکی و در درازمدت سبب از بین رفتن نسل آن‌ها خواهد شد. از سوی دیگر اهلی کردن گیاهان وحشی جز از طریق شناخت و فراهم کردن نیازهای اکولوژیکی و اعمال برخی تمهیدات و مراقبت‌های لازم تا استقرار کامل آن‌ها میسر نمی‌شود از این رو ایجاد کلکسیون‌های زنده گیاهان دارویی، صنعتی و معطر همواره ارزشمند است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل بیان داشت: کشت گیاهان دارویی و ورود آن‌ها به سیستم‌های زراعی تولید که امکان تولید مواد اولیه در حجم انبوه و مطابق با استاندارد مورد نیاز صنایع را دارد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار شده است؛ بنابراین­ ایجاد فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری جهت تولید بیشتر گیاهان دارویی و ترغیب و تشویق و آموزش کشاورزان آبی کار و دیم کار به کشت گیاهان دارویی و احداث صنایع تبدیلی در استان اردبیل پیگیری شود.