عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خراسان شمالی

دیابت کنترل نشده خطر ابتلا به بیماری های سندرومیک در جنین را افزایش می دهد

دیابت کنترل نشده در بارداری خطر ابتلا به بیماری های سندرومیک را افزایش می دهد.

به گزارش پایگاه خبری وب دا، عضو هیات علمی و پزشک فوق تخصص قلب کودکان با اعلام این خبر گفت: به منظور پیشگیری از تولد نوزادان دارای مشکلات قلبی باید اکوی جنین را در افرادی که سابقه سقط جنین، تولد نوزاد سندرومیک و یا دیابت بارداری دارند انجام داد.

دکتر محمد شجاع انجام اکوی جنین را برای افرادی که داروی خاص مصرف می کنند و دارای مشکلات متابولیک و نقص ایمنی هستند، ضروری اعلام کرد و افزود: عوامل ژنتیکی و محیطی هر دو در بروز بیماری های قلبی مادرزادی تاثیرمثبت دارند که ممکن است در برخی موارد این بیماری ها علامت خاصی نداشته باشند و تشخیص را به تاخیر بیندازند.

وی ادامه داد : تاخیر در تشخیص می تواند باعث فشارخون بالا ( هاپرتانسیون ) در سنین بالاتر شود.

وی  تنگی نفس، تپش قلب ، درد سینه ، کبودی یا سیانوز و سنکوپ را از علایم ونشانه های قلبی در کودکان برشمرد و خاطرنشان کرد: والدین باید نسبت به علایم و نشانه های بیماری قلبی در کودکان آگاهی کافی داشته باشند و با مشاهده کوچک ترین علامت به پزشکان متخصص از عواقب تهدید کننده سلامت پیشگیری شود.

دکتر شجاع تاکید کرد: با توجه به این که برخی ازبیماری های قلبی هیچ علامت خاصی ایجاد نمی کنند مراجعه به پزشک متخصص برای اطمینان از سلامت قلب کودکان لازم و ضروری است ، به ویژه گلودردهای عفونی و چرکی به منظور پیشگیری از تب روماتیسمی قلبی باید جدی تلقی و به موقع درمان شود. /۱۴۴۴ن