عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس

معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی: آموزش و ترویج در بخش کشاورزی کشور بسیار مهم است

معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی:                                                        آموزش و ترویج در بخش کشاورزی کشور بسیار مهم است
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در برنامه به وقت ایران که روز ۱۶شهریورماه سال جاری از شبکه آموزش سیما پخش شد، در خصوص اهمیت آموزش و ترویج کشاورزی در جذب جوانان و توسعه کشاورزی کشور اظهار داشت: آموزش و ترویج کشاورزی بسیار مهم است و در حوزه‌ی مسوولیت‌ سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی قرار دارد. در واقع برای توسعه کشاورزی باید جوانان آموزش ببینند و همراه با فناوری به بخش کشاورزی تزریق شوند تا تحول در این بخش ایجاد شود.
دکتر کامبیز بازرگان با اشاره به اینکه قبل از سال ۱۳۹۴ سرانه مروجان کشاورزی به بهره‌برداران، یک نفر مروج به ۳۱۳۱ نفر بهره‌بردار بخش کشاورزی بود گفت: پس از سال ۱۳۹۴ با اجرای طرح نظام نوین ترویج، این سرانه به نسبت یک مروج  به ۵۶۰ بهره‌بردار رسید. همچنین ۸ هزار مروج پهنه به‌کارگیری شدند که البته هنوز به حمایت دولت و مجلس نیاز داریم تا نسبت این مروجان به بهره‌برداران برای برقراری ارتباط و انتقال دانش و فناوری و آموزش و ایجاد انگیزه در قشر جوان روستایی و عشایری کشور برای ورود به عرصه‌های کشاورزی به حداقل برسد.
معاون وزیر جهادکشاورزی در ادامه افزود: با اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی، کل کشور به بیش از ۷۶۰۰ پهنه‌ کشاورزی تقسیم شده است و هر پهنه مروج مسوول دارد. سرانه آموزش بهره‌برداران بخش کشاورزی در چندسال اخیر ۴ برابر شده است و با به کارگیری ابزار نوین، تسهیل ارتباطات، سامانه‌های دیجیتال، پتانسیل رسانه‌ها و .... اتفاقات بسیار مهمی رخ داده است اما سرعت اثربخشی این اتفاقات نیاز به حمایت و تزریق انرژی بیشتر دارد.
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در بحث کلان محور توسعه و افزایش تولید، بخش کشاورزی رشد خوبی داشته است اظهار کرد: البته این رشد به معنای موفقیت صد در صد نیست و تا رسیدن به هدف نهایی باید دید چقدر فاصله وجود دارد.
دکتر بازرگان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که فرموده است:  "در مسوولیت باید مسابقه خدمت‌گذاری باشد" گفت: در حال حاضر برنامه‌هایی با رویکرد جهش تولید در بخش کشاورزی هست و با جدیت پیگیری می‌شود اما تا نقطه آرمانی هنوز فاصله داریم که تمام دغدغه و تلاش متولیان بخش کشاورزی به خصوص حوزه‌ی تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و وجود بیش از ۲۰۰۰ عضو هیات علمی صاحب دانش و توانمند و محققان و مروجان بخش کشاورزی رسیدن به همین نقطه آرمانی است.