عمومی | دانشگاه تهران

مراسم تقدیر از فرزندان ممتاز خانواده بزرگ دانشگاه تهران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، بیست و یکمین مراسم تقدیر از فرزندان ممتاز خانواده بزرگ دانشگاه، با حضور دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، هیات رئیسه ، مدیران و همچنین تعدادی از فرزندان ممتاز منتخب، نوزدهم شهریور ۱۳۹۹ برگزار شد.
دکتر سعید یزدانی، معاون اداری و مالی دانشگاه تهران، در این مراسم ضمن خیر مقدم و تبریک به فرزندان ممتاز و خانواده‌های آنها گفت: «این مراسم به مناسبت تقدیر از فرزندان عزیز خانواده دانشگاه تهران که توانسته‌اند در دوره تحصیل خود موفقیت و افتخار کسب کنند، برگزار می‌شود. دانش‌‌آموزان و دانشجویان ممتاز، مایه سربلندی و مباهات دانشگاه تهران هستند».
وی افزود: «بیست و یکمین مراسم تقدیر از فرزندان ممتاز به دلیل شیوع بحران کرونا به‌صورت محدود و البته با تاخیر برگزار می‌شود. تمامی تلاش همکاران ما بر این بود تا بتوانیم این مراسم را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار کنیم، به همین دلیل تنها توانستیم از تعداد محدودی منتخب و آن هم بر اساس قرعه‌کشی دعوت به‌عمل آوریم. در این فرصت از طرف دانشگاه تهران به تمامی منتخبان تبریک می‌گویم و امیدوارم با بهبود شرایط و رفع این بحران، برنامه‌های آینده را بتوانیم با حضور حداکثری همکاران و فرزندان آنان برگزار کنیم».
معاون اداری و مالی دانشگاه تهران تصریح کرد: «هدف از برگزاری این مراسم‌ها ایجاد انگیزه بیشتر و تشویق فرزندان خانواده بزرگ دانشگاه تهران و همچنین تقدیر از حمایت‌ها و زحمات والدین آنها است. کسب موفقیت و رتبه در مقاطع تحصیلی مختلف پایه، کنکور و المپیادهای علمی و ورزشی به‌عنوان کاری ارزشمند مایه افتخار است که باید مورد توجه قرار بگیرد».
دکتر یزدانی در پایان سخنان خود اظهار کرد: «کسب موفقیت در تحصیل و آموزش کاری خوب و پسندیده است، اما همه ارکان زندگی انسان محسوب نمی‌‌شود. در کنار رشد و ارتقای تحصیلی و امور آموزشی و پژوهشی باید به مباحث اخلاقی چون تکریم بزرگان، احترام به خانواده و معلمان نیز توجه ویژه‌ای شود. امیدوارم شما فرزندان ممتاز، همانگونه که در حوزه‌های علمی پیشرفت می‌کنید در زمینه‌های اخلاقی، رفتاری و احترام به دیگران نیز کوشا باشید. فرزندان این سرزمین همواره در صحنه‌های ملی و بین‌المللی درخشیده و موفق عمل کرده‌‌اند».
در ادامه مراسم مهندس محمدعلی گودرزی، مدیر کل امور رفاهی دانشگاه تهران، گفت: «مطابق سنوات گذشته در این مراسم نیز از دانش‌آموزان منتخب پایه‌های ششم ابتدایی، نهم و سوم دبیرستان و همچنین پذیرفته‌شدگان و دانش‌آموختگان مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد، دکتری حرفه‌ای، دکتری تخصصی و مدال‌‌آوران و مقام‌آوران المپیادهای علمی و ورزشی تقدیر می‌شود».
وی خاطرنشان کرد: «هماهنگی‌های لازم جهت برگزاری بیست و یکمین مراسم تقدیر از فرزندان ممتاز در اوایل اسفند ماه سال گذشته انجام شده بود که به دلیل شیوع بیماری کرونا این مراسم با تاخیر برگزار شد. در سنوات پیشین، این مراسم با حضور تمامی منتخبان و والدین آنها برگزار می‌شد که در آخرین جشن تقدیر، یک‌هزار و ۳۰۰ نفر شرکت داشتند، اما در برنامه امسال با در نظر گرفتن ملاحظات خاص حدود ۳۶ منتخب و آن هم به قید قرعه حضور دارند».
مهندس گودرزی اظهار کرد: «بر این باوریم که بالندگی علمی و پرواز بر قله‌های رفیع دانش نیازمند تلاش، کوشش و از خودگذشتگی استادان و جوانانی است که می‌توانند منشا تحولات شگرف در حوزه‌های مختلف علمی باشند. دانشگاه تهران، با برگزاری این مراسم‌ها ضمن تشویق و افزایش انگیزه توجه ویژه خود را به سرنوشت علمی فرزندان کارکنان نشان می‌دهد و در این مسیر هر گونه همکاری لازم را انجام خواهد داد».
مدیر کل امور رفاهی دانشگاه تهران افزود: «اعتقاد ما بر این است که منتخبان ممتاز امروز بی‌شک آینده‌سازان فردای روشن این سرزمین خواهند بود. بر این باوریم که استقلال، آزادی و سربلندی ایران مرهون همت، تلاش و سخت‌کوشی جوانان و نوجوان عزیزی است که با تلاش و مجاهدت علمی خود امید را به جامعه و نسل آینده ارزانی خواهند داشت».
وی با عنوان اینکه در مراسم امسال ۴۱۷ دانش‌آموز و دانشجوی ممتاز منتخب تقدیر خواهند شد، تصریح کرد: «بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، طی سه سال گذشته شاهد رشد تعداد منتخبان ممتاز در پایه‌های تحصیلی و مقاطع مختلف دانشگاهی بوده‌ایم. به طور مثال در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ تعداد ۳۰۳ منتخب معرفی شدند و در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ این تعداد به ۴۱۷ نفر رسیده است که این آمار رشد کمی قابل ملاحظه و بیش از ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد».
مهندس گودرزی در ادامه سخنان خود با تبیین وظایف و اقدامات اداره کل امور رفاهی دانشگاه تهران، احیای کانون بازنشستگان دانشگاه، اقدامات و پیگیری به‌منظور حل مشکلات تعاونی مصرف دانشگاه با هدف فعالیت مجدد، تقویت جایگاه واحد مددکاری اجتماعی با هدف رفع نیازهای خاص برخی از همکاران دانشگاه، افزایش سقف بیمه درمان تکمیلی از ۴۵ درصد به ۵۰ درصد و پرداخت یارانه بیمه درمان تکمیلی به‌صورت ماهانه را از جمله فعالیت‌های انجام شده برشمرد.
مدیر کل امور رفاهی دانشگاه تهران، همچنین برقراری یارانه ۵۰ درصدی بیمه درمان تکمیلی برای اعضای هیات علمی با رتبه استادیاری و حداکثر پنج سال سابقه خدمت، برگزاری مستمر و منظم جلسه شورای مدیران رفاهی دانشگاه‌های بزرگ کشور با هدف اشتراک‌گذاری منابع و اعطای انواع تسهیلات از طریق بانک‌های مختلف را از دیگر اقدامات این اداره کل برشمرد.
به گفته وی در سال ۱۳۹۸ حدود هزار میلیارد ریال تسهیلات اعتباری به مجموعه همکاران دانشگاه تهران اعطا شده است که حدود ۳۰ درصد این رقم از منابع صندوق رفاه اداره کل امور رفاهی و با کارمزد صفر درصد تامین شده است.
مهندس گودرزی در پایان سخنان خود افزایش سهم سرانه رفاهی اعضای دانشگاه، ضرورت فعالیت مضاعف امور رفاهی با توجه به شرایط خاص، تمرکز بر نظام جامع خدمات رفاهی مبتنی بر پرداخت‌های غیر نقدی، تهیه سند جامع رفاهی مشترک با همکاری دانشگاه‌های بزرگ کشور، تمرکز بر موضوع زمین و مسکن به‌عنوان یکی از اولویت‌های دانشگاه، پیگیری به‌منظور اعطای تسهیلات کم بهره و افزایش سهم وام صندوق رفاه از نیمه دوم سال ۱۳۹۹ را به‌عنوان برخی از پیشنهادها و برنامه‌های اداره کل امور رفاهی دانشگاه تهران بیان کرد.
این مراسم با حمایت بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی برگزار شد و قرعه‌کشی سفر به مشهد مقدس و مجتمع رفاهی تفریحی خزرآباد ساری از دیگر برنامه‌های آن بود. همچنین در پایان مراسم، از منتخبان این دوره با حضور رئیس دانشگاه تهران تقدیر شد.