عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

بهورز نمونه خانه بهداشت راهدار شهرستان دشتستان: من به بهورزی به عنوان شغل نگاه نکرده‌ام

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دشتستان، معصومه راهداری، بهورز خانه بهداشت راهدار با ۲۸ سال سابقه، به عنوان بهورز نمونه شهرستانی معرفی‌شده است.
راهداری در گفت‌وگو با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دشتستان می‌گوید: ۲۸ سال است که در روستای راهدار به مردم ارائه خدمت می‌کنم و سه روستا تحت پوشش خانه بهداشت راهدار است و کل جمعیت تحت پوشش این خانه بهداشت دو هزار و ۵۶۳ نفر است.
او با اشاره به چگونه بهورز شدنش می‌گوید: جذب در رشته بهورزی بر اساس بومی بودن است و با مدرک دیپلم در سال ۶۹ در آزمون ورودی شرکت کردم و بعد از پذیرفته شدن و گذارندن دوره آموزشی و چندین مصاحبه، کارم را به عنوان بهورز از سال ۷۱ آغاز کردم.
از علاقه‌اش به شغلش می‌گوید: خدا را شاکرم که توفیق خدمت در این شغل را نصیبم کرده است، هرگاه رضایت اهالی روستا و لبخند آنان که مشکل درمانی و بهداشتیشان رفع شده می‌بینم، احساس سبکی می‌کنم و بسیار خوشحال می‌شوم که نقش بسیار کوچکی ارتقای سلامت مردم روستا داشته‌ام.
معصومه راهداری مشوق اصلی در انتخاب شغل بهورزی را همسر مرحومش حسن راهداری که او نیز بهورز روستای راهدار بوده و متاسفانه به علت مبتلا شدن به سرطان فوت می‌کند، بیان می‌کند و همچنین عشق و علاقه با مردم بودن را یک از عوامل اصلی انتخاب این شغل عنوان می‌کند.
وی بیان کرد: البته من با عشق و علاقه‌ای که نسبت به خدمت به مردم روستایم در این سال‌ها داشته‌ام هیچ‌وقت به بهورزی به عنوان شغل نگاه نکرده‌ام و از اینکه به عنوان بهورز نمونه شهرستانی انتخاب‌شده‌ام احساس خوبی دارم، هرچند همان‌طور که قبلاً گفتم بهترین پاداش ما سلامت مردم است و به نظرم همه همکارانم، بهورزان نمونه هستند.
راهداری گفت: یک بهورز در بدترین شرایط هم برای خدمت با جان و دل تلاش می‌کند و هرچند از نظر جایگاه شغلی و شناسایی این شغل مقدس به جامعه بهورزان نیاز به حمایت بیشتری دارند.
خدا را شکر در سال‌های اخیر سطح آگاهی‌های مردم و جامعه از نظر سلامت و بهداشت پیشرفت زیادی داشته است و در اینجا از مردم فهمیده و بالغ روستای راهدار به خصوص بانوان عزیز که همیشه مشتاق و داوطلب همکاری هستند کمال تشکر را دارم.
وی اظهار داشت: در سال‌های خدمتم خاطرات تلخ و شیرین زیادی در کنار مردم تجربه کرده‌ام ولی یکی از خاطرات شیرین این ۲۸ سال خدمتم نجات جان مادر باردار از مرگ حتمی بوده است.
راهداری چنین یاد می‌کند: در سال‌های اول خدمتم که هنوز طرح پزشک خانواده اجرایی نشده بود و مراقبت مادران باردار به شکل کنونی که بسیار دقیق و با حساسیت زیادی دنبال می‌شود نبود، در روستایمان مادر بارداری داشتیم که به علت چاقی زیاد و مشکلات بارداری مرتباً برای مراقبتش به منزلشان مراجعه می‌کردم.
وی ادامه داد: در روزهای آخر بارداری با دیدن ورم زیاد دست‌وپاها و همچنین صورت با توجه به آموزش‌هایی که دیده بودم به مسمومیت حاملگی شک کردم و سریعاً به بیمارستان ارجاع دادم که طبق گفته پزشکان اگر چند روز دیرتر به بیمارستان مراجعه می‌کرد جان مادر و نوزاد به خطر می‌افتاد و از اینکه توانسته بودم با مراقبت‌ها و آموزش‌هایم از یک مرگ مادر باردار پیشگیری کنم تا مدت‌ها خوشحال بودم.
معصومه راهداری از مسئول آموزشگاه و مربیان بهورزی شهر برازجان که خالصانه و با دلسوزی آموزش‌های نوین را به بهورزان آموزش می‌دهند و در ارتقای سطح آموزش آنها نقش مستقیمی دارند تشکر و قدردانی کرد و همچنین از حمایت‌های بی‌دریغ رییس شبکه بهداشت و درمان و معاون بهداشتی وی تیز تشکر کرد.
باید یادآور شد، خانم‌ها معصومه راهداری بهورز خانه بهداشت راهدار و زهرا کیانی بهورز پایگاه بهداشتی بوشکان به عنوان بهورزان نمونه شهرستانی انتخاب و از آنها تقدیر به‌عمل‌آمده است.
انتهای پیام/ س.غ- ۳۰۳۰