عمومی | دانشگاه فنی و حرفه ای

و تقدیر مدیر کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت عتف خبر داد

دکتر ناطقی راد از موفقیت دانشگاه فنی و حرفه ای در اجرای آموزش‌های مجازی

به گزارش اداره کل روابط عمومی، با عنایت به آغاز سال تحصیلی جدید دانشجویان، دکتر هادی ناطقی راد مدیرکل خدمات آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای در مصاحبه با روابط عمومی دانشگاه اظهار داشت: کلاس‌های آموزشی حضوری دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای در نیم‌سال دوم سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸، بر اساس تقویم آموزشی دانشگاه، حداقل به مدت ۳ هفته (تا دهم اسفندماه ۱۳۹۸ و پیش از اعلام تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها توسط ستاد ملی مدیریت کرونا) برگزار شد.

وی افزود: تعطیلی فعالیت‌های آموزش حضوری در دانشگاه فنی و حرفه‌ای، همچون دیگر مراکز علمی و دانشگاهی کشور، بر مبنای اعلام ستاد ملی مدیریت کرونا انجام گرفت و بلافاصله پس از تعطیلی کلاس‌های حضوری، اولین بخشنامه آموزش مجازی به مراکز ارسال و بر برنامه‌ریزی برای اجرای آموزش‌های از راه دور تاکید شد.

ناطقی راد با اشاره بر اینکه با توجه به زیرساخت موجود و آمادگی قبلی در زمینه آموزش‌های مجازی و متناسب با وضعیت استان‌های مختلف از جهت شیوع ویروس کرونا ابراز داشت: با ارسال بخشنامه‌ای عملاً اجرای آموزش‌های مجازی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای (در مراکزی که از زیرساخت‌های لازم برخوردار بودند)، آغاز گردید و از طریق بخشنامه‌ای دیگر به تاریخ ۱۹/۱۲/۱۳۹۸، گزارش تشکیل کلاس‌های مجازی از واحدهای استانی و مراکز تابعه اخذ و در پی گزارشات رسیده و مطالعه و بررسی زیرساخت‌های آموزش مجازی، نسبت به رفع نواقص سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم به‌منظور ارتقا کیفی آموزش‌های مجازی اقدام شد.

مدیرکل خدمات آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای تصریح کرد: در گام بعدی بلافاصله پس از دریافت بخشنامه آموزش مجازی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی با امضای معاون محترم آموزشی وزارت عتف، بخشنامه جامع آموزش مجازی به همراه شیوه‌نامه آن در دانشگاه فنی و حرفه‌ای تهیه و به مراکز تابع ابلاغ گردید و با توجه به شرایط مختلف استان‌های کشور از حیث شیوع ویروس کرونا، تصمیم‌گیری در خصوص اجرای مفاد بخشنامه مذکور به کارگروه آموزش مجازی استان‌ها و مراکز تابعه، تفویض گردید.

ناطقی خاطر نشان کرد: این بخشنامه فرآیند آموزش‌های مجازی را با جزئیات کامل به صورت دقیق و متناسب با استانداردهای اعلام‌شده از سوی وزارت عتف در برداشت و تاکید و نظارت بر اجرای مفاد آن در طول نیم‌سال تحصیلی گذشته به‌طور مستمر انجام می‌گرفت.

وی از تقدیر مدیر کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت عتف در خصوص موفقیت دانشگاه فنی و حرفه‌ای در اجرای آموزش‌های مجازی خبر داد و افزود: این امر مبین پیمودن مسیری درست و به کار بردن حداکثر توان و امکانات دانشگاه بوده است و اهتمام جدی دانشگاه به آموزش‌های الکترونیکی و برگزاری وبینارهای آموزشی متعدد به‌منظور توانمندسازی استادان در حوزه آموزش‌های مجازی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای را از وضعیت ممتازی در بین دانشگاه‌های دیگر برخوردار ساخت و این موضوع نیز، به صراحت در متن تقدیرنامه مدیر کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت عتف ذکر شده است.

دبیر شورای آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: با شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر کشور و توزیع واحدهای دانشگاهی این دانشگاه در استان‌های مختلف با وضعیت‌های گوناگون شیوع بیماری، تغییر در تقویم آموزشی و امتحانات پایانی نیم‌سال تحصیلی در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: بر همین اساس، تمدید مدت زمان نیم‌سال مذکور به مدت ۳۰ تا ۴۵ روز جهت اتمام سرفصل‌های تعیین و ابلاغ‌شده و تغییر زمان پایان کلاس‌ها و برگزاری آزمون‌های پایانی متناسب با آن از جمله اقدامات در این زمینه بود.

ناطقی از آموزش دروس در نیم‌سال دوم سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸، متناسب با نوع درس با روش های آموزش و آزمون پایانی تمامی دروس نظری، الزاماً به روش مجازی انجام شده است و حتی‌الامکان آموزش و آزمون پایانی دروس نظری-عملی، پس از تایید کارگروه آموزش مجازی هر دانشکده/آموزشکده، نیز به صورت مجازی انجام شده است.

وی گفت: کلاس‌های حضوری برای دروس عملی و بخش عملی برخی از دروس نظری-عملی، متناسب با شرایط استان‌ها و شهرستان‌ها از حیث شیوع ویروس کرونا تشکیل شد. تشکیل این کلاس‌ها، مطابق با جدول زمان‌بندی مراجعه حضوری دانشجویان به تفکیک گروه‌های مختلف آموزشی و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی، پس از اتمام امتحانات دروسی که از طریق آموزش مجازی ارائه شده‌ بودند، انجام شد و مراکز ملزم شدند تا در همان بازه زمانی که دانشجو در مرکز حضور دارد، بلافاصله پس از ارائه آموزش حضوری، آزمون پایانی درس را نیز برگزار کنند تا از رفت و آمدهای مکرر دانشجویان جلوگیری شود.

ناطقی با عنوان اینکه به منظور رعایت نکات ایمنی و کاهش دغدغه دانشجویانی که به دلایل موجه موفق به شرکت در کلاس‌های حضوری نبوده‌اند بیان داشت: امکان اعلام نمره ناتمام در پایان نیم‌سال، همچنین فرصت‌های جدید برای اخذ مجدد درس در تابستان و یا در نیم‌سال جدید تحصیلی یا حذف درس در صورت عدم ایجاد شرایط مناسب فراهم گردید. آمارها نشان می‌دهد که حدود ۱۸۵۰۰ نفر از دانشجویان در نیم‌سال ۹۸۲، متقاضی حذف حداقل یک درس خود بوده‌اند که با درخواست حدود ۱۷۹۵۰ نفر موافقت شد.

مدیرکل خدمات آموزشی دانشگاه ادامه داد: با توجه به تاکیدات انجام‌شده از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص ایجاد فرصت حذف ترم برای دانشجویانی که با ارائه مستندات، امکان تحصیل در نیم‌سال مذکور را ندارند، تسهیلات لازم فراهم شده و تصمیم‌گیری در خصوص موافقت با حذف ترم به کارگروه آموزش مجازی و کمیته منتخب آموزشی دانشکده واگذار گردید. از مجموع ۳۹۸۸ تقاضا، با درخواست حذف ترم ۱۵۶۶ نفر که به دلایل موجه نتوانستند در کلاس‌های آموزش مجازی شرکت کنند در قالب بدون احتساب در سنوات، و با درخواست ۱۷۹۲ نفر هم در قالب با احتساب در سنوات موافقت شده است.

وی گفت: امکان تشکیل کلاس درس در رشته‌های مختلف تحصیلی برای دانشجویان نوورود در تمام دانشگاه‌‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، با حداقل تعداد دانشجو که توسط شورای آموزشی دانشگاه تعیین و ابلاغ می‌شود، فراهم گردید و در صورتی که تعداد دانشجویان در یک رشته-گرایش خاص به حد نصاب تعیین‌شده نرسیده باشد، براساس مجوزی که  از سازمان سنجش آموزش کشور اخذ می‌گردد، شروع به تحصیل دانشجویان ممکن است از مهر به بهمن و یا برعکس تغییر یابد. در این جابه‌جایی، رعایت دو نکته مهم مدنظر قرار دارد: ۱. نظام پذیرش (روزانه یا شبانه) دانشجو غیرقابل تغییر است. ۲. نیم‌سال اول برای دانشجویانی که از نیم‌سال مهرماه به نیم‌سال بهمن‌ماه جابه‌جا می‌شوند، مرخصی بدون احتساب در سنوات محاسبه می‌گردد. بنابراین، با قاطعیت می‌توان گفت که موضوع مرخصی با احتساب در سنوات برای دانشجویان، منتفی می‌باشد.

دبیر شورای آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای با اذعان اینکه پس از شیوع گسترده ویروس کرونا عملاً امکان گذراندن دروس کارآموزی در بخش‌های مختلف صنعتی، خدماتی و ... فراهم نشد بیان داشت: در بخشنامه‌های وزارت عتف و دانشگاه، امکان ناتمام ماندن این درس و تمدید آن به منظور گذراندن آن در تابستان نیز ایجاد گردید. متاسفانه به خاطر موج دوم شیوع ویروس کرونا در کشور دانشجویان موفق به گذراندن این دروس نشدند.

این مقام مسوول افزود: با توجه به ماموریت، نوع درس و شیوه‌های ارایه آموزش در دانشگاه فنی و حرفه‌ای، آموزش‌های مهارتی می‌بایست به صورت حضوری ارائه شوند و استادان و مربیان این نوع از آموزش‌ها با بهره از دوره‌های توانمندسازی و با تکیه بر دانش و مهارت و تجربه خویش توانستند از عهده این امر برآیند و با تلاش مستمر در پی رفع نواقص و اشکالات و ارتقا کیفی آموزش‌های مجازی خود باشند.

مدیرکل خدمات آموزشی دانشگاه با بیان اینکه مرجع سیاست‌گذاری در خصوص دروس گروه معارف اسلامی، معاونت آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌هاست بیان داشت: بر اساس بخشنامه ارسالی از سوی معاونت مذکور، ضمن آن‌که بر آموزش مجازی دروس گروه معارف اسلامی همانند سایر دروس ( برای ارائه در ۱۶ جلسه آموزشی) تاکید شده است، جزئیات آموزش این دروس به صدور بخشنامه معاونت مذکور منوط گردید که مطابق با مفاد بخشنامه مذکور عمل می‌شود.

وی ادامه داد: سوالات آزمون‌ها نیز با همفکری و تبادل نظرات و تجربیات استادان خبره در هر رشته و درس طراحی و پس از آمایش در زمان تعیین‌شده در اختیار دانشجویان قرار گرفت.

ناطقی در پایان بیان داشت: در مورد احتمال بروز اختلال در سامانه به هنگام برگزاری آزمون‌ها نیز بازه مجزایی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است.