عمومی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تربت جام

چگونه استرس‌ کودکان درشرایط بحران (ویروس کرونا) را مدیریت کنیم؟

چگونه استرس‌ کودکان درشرایط بحران (ویروس کرونا) را مدیریت کنیم؟
رییس دانشکده علوم پزشکی تربت جام گفت:این روزها به دلیل اخبار نگران کننده همه‌گیری کرونا ، بسیاری از کودکان نیز مانند بزگسالان نگران و مضطرب هستند. کودکان نیز مانند بزرگسالان تحت تاثیر بحران قرار می‌گیرند ولی ممکن است نتوانند در مورد آن صحبت کنند.
به گزارش خبرگزاری وبدا جام ،دکتر محمد افکار ضمن توصیه‌هایی برای والدین در مدیریت بحران ویروس کرونا گفت:
توصیه می‌شود با کودکان در مورد بحران و شرایط صحبت کنید. وقتی اخبار بدی در جریان است سن کودک را در نظر بگیرید و ببینید چقدر ممکن است اگر شما صحبت نکنید اخبار را از جای دیگری بشنود. در صورت لزوم به کودک اطلاعات متناسب با سن وی بدهید و به یاد داشته باشید که بروز این علائم در شرایط بحران، طبیعی و قابل کنترل است و خطر جدی آنها را تهدید نمی‌کند.
وی افزود: در این شرایط کمی‌سطح انتظارات خود را ‌نسبت انجام به موقع تکالیف درسی، حضور در مدرسه تعدیل کنید و تا حد امکان در مورد کمیت و کیفیت عملکرد کودکان و دانش آموزان آسان بگیرید. برای مثال اگر در فصل امتحانات هستند و نگران نتیجه هستند، به آنها اطمینان بدهید که اولیا مدرسه حتما خودشان برای این شرایط فکری خواهند کرد و یا فرصت جبران خواهند داد
رییس دانشکده علوم پزشکی تربت جام ضمن اشاره به استرس و نگرانی بیش از حد دانش آموزان ادامه داد:ممکن است کودکان در اثر استرس و یا نگرانی بیش از حد دچار علایمی‌مثل: حالت تهوع، استفراغ، اسهال، گریه، بی قراری، پرخاشگری، کاهش اشتها و یا اختلال خواب شوند. به یاد داشته باشید این علایم چناچه ناشی از استرس باشد طبیعی است و با کاهش استرس این نشانه‌ها‌ هم کم می‌شود. ولی در صورت تکرار و طولانی شدن این علایم بیش از دو یا سه روز حتما با پزشک مشورت کنید.
دکتر محمد افکار تصریح کرد: به کودکان بگویید طبیعی است که استرس داشته باشند و نگران خود یا نزدیکان باشند ولی نشانه‌ها‌ی اضطراب بیش از حد و غیر طبیعی را نیز به آنها آموزش دهیدآنها را تشویق کنید نگرانی‌هایشان را با شما در میان بگذارند و در صورتیکه استرس زیادی داشتند از پزشک، روانپزشک یا روانشناس کمک بگیرید.
وی تصریح کرد: کودکان درشرایط بحران و پس از وقوع حوادث ناگوار بیش ازهر زمان دیگری نیاز به بازی وتفریح دارند. بازی باعث منحرف کردن توجه آنان از استرس می‌شود وبه آنها آرامش می‌دهد. سعی کنید برنامه‌ها‌ی سرگرمی ‌و بازی کودکان را در منزل بیشتر کنید.
رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جام تاکید کرد: تاحد امکان اخبار را در حضور کودکان دنبال نکنید نظم برنامه‌های روزمره کودک مانند خواب و غذا و بازی را تا حد ممکن حفظ کنند درصورت نیاز به کمک‌های تخصصی، کودکان را به مراکز خدمات جامع سلامت، درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و یا هر مرکز درمانی که در دسترس شماست ببرید.

روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی تربت جام