عمومی | دانشگاه محقق اردبیلی

نحوه تداوم فعالیت‌ های آموزشی در نیمسال اول سال ‌تحصیلی ۴۰۰-۱۳۹۹

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه محقق اردبیلی نحوه تداوم فعالیت‌های آموزشی در نیمسال اول سال ‌تحصیلی ۴۰۰-۱۳ ۹ ۹ را تشریح کرد.
دکتر ترحم مصری در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه گفت: نظر به تداوم شیوع بیماری کووید- ۱۹ و ضرورت حفظ سلامتی همه دانشگاهیان از جمله  دانشجویان، کارکنان و استادان و با توجه به محدودیت‌ های ناشی از این بیماری، برای برگزاری هرچه بهتر نیمسال اول سال‌تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تصمیمات اتخاذ شده است تا امور مربوطه تسهیل شود.
وی با بیان اینکه مطابق مصوبه شورای آموزشی دانشگاه تمامی کلاس ‌های نظری از ۲۲ شهریور ماه ۱۳۹۹ به صورت مجازی برگزار خواهد شد و تشکیل تمامی کلاس‌ ها طبق برنامه آموزشی الزامی است، افزود: در موارد خاص تغییر زمان کلاس می‌ بایست با هماهنگی تمامی دانشجویان و آموزش دانشکده انجام شود .
مصری با بیان اینکه کلاس‌ های مقاطع تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) با موافقت  استاد و دانشجویان، با نظارت دانشکده و رعایت پروتکل‌ های بهداشتی به صورت حضوری قابل انجام است، ادامه داد: اساتید لازم است کلاس‌ های درس خود را در سامانه یادگیری الکترونیکی دانشگاه تشکیل دهند و در صورت استفاده از سامانه ‌های الکترونیکی دیگر، باید هماهنگی لازم با مسئولین آموزشی دانشکده‌ها برای ثبت کلاس ‌ها انجام شود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه محقق اردبیلی اضافه کرد: مقررات و ضوابط حضور در کلاس ‌های مجازی همچون کلاس ‌های حضوری بوده و مدیر گروه، اداره آموزش دانشکده و معاونین دانشکده ‌ها بر تشکیل کلاس ‌ها و فعالیت استاد و دانشجو نظارت خواهند کرد .
به گفته مصری؛ معاونان آموزشی و رابطین مرکز آموزش مجازی دانشکده ‌ها در ارتباط پیوسته با اعضای هیات علمی و دانشجویان، مشکلات احتمالی را رصد و نسبت به رفع آنها با هماهنگی واحدهای مرتبط اقدام خواهند کرد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: با توجه به برگزاری دوره‌ ها به صورت غیرحضوری (مجازی) و حضوری، نیم‌سال جاری در هر صورت جزو سنوات تحصیلی دانشجویان محسوب خواهد شد و حذف ترم بدون احتساب سنوات، به استثنای موارد پیش‌بینی شده در آیین‌ نامه آموزشی میسر نیست.
وی با بیان اینکه دانشجویانی که تقاضای حذف درس دارند، درخواست خود را به همراه دلایل مربوطه به صورت غیرحضوری از طریق سامانه گلستان، پیشخوان خدمت، گزینه درخواست ‌های آموزشی، ردیف ارتباط با مسئول آموزش ارائه دهند تا مورد بررسی قرار گیرد، گفت: دانشجویان مقطع کارشناسی که برای انجام امور ضروری از جمله ارائه درس پروژه، گزارش ‌های درس کارورزی، رفع اشکال و غیره نیازمند حضور در دانشگاه هستند، می توانند با هماهنگی استاد درس و با رعایت دقیق پروتکل‌ های بهداشتی در دانشگاه حضور یابند .
مصری اضافه کرد: دانشجویانی که به دلایل مختلف امکان دسترسی به سیستم مجازی را ندارند، می‌توانند با هماهنگی دانشکده مربوطه یا کتابخانه مرکزی دانشگاه از امکانات کامپیوتری دانشگاه استفاده کنند .
وی افزود: در مورد دروس عملی که امکان اجرای آن به صورت تولید محتوا وجود دارد، کلاس‌ های مربوط با نظارت مدیر گروه آموزشی در سامانه یادگیری دانشگاه انجام خواهد شد و در صورتی که اجرای دروس نیازمند حضور دانشجو باشد، برگزاری کلاس ‌های مذکور بعد از عادی شدن شرایط انجام خواهد شد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه جلسات دفاع دانشجویان تحصیلات تکمیلی با توافق استاد راهنما و دانشجو به صورت حضوری، غیرحضوری و ترکیبی قابل اجرا است، ادامه داد: دانشجویان تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) با هماهنگی استاد راهنما برای تداوم فعالیت‌ های علمی- پژوهشی و اجرای پایان ‌نامه و رساله می ‌بایست با رعایت دقیق پروتکل‌ های بهداشتی در دانشگاه حضور یابند .
وی با بیان اینکه مقررات قید شده در این شیوه‌ نامه برای نیمسال اول سال تحصیلی ۴۰۰-۱۳ ۹۹ بوده و تسری آن به نیمسال ‌های دیگر مجاز نیست، اظهار کرد: بخشی از ارزشیابی آموخته‌ های دانشجویان در شیوه آموزش غیرحضوری باید با بهره ‌گیری از امکانات فضای مجازی و به طور مستمر و تکوینی در طول نیمسال تحصیلی انجام شود.
مصری ادامه داد: استاد هر درس مرجع ارزیابی دانشجو در آن درس بوده و ارزشیابی غیرحضوری ترکیب متنوعی از روش ‌های ارزشیابی است که به تشخیص استاد انجام خواهد شد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه محقق اردبیلی اضافه کرد: اجرای آزمونک (کوئیز) در جلسات آموزش الکترونیکی با استفاده از قابلیت‌ های سامانه آموزش الکترونیکی یا سایر سامانه‌های مشابه، ارایه تکلیف و تمرین برای جلسات درس، تعریف پروژه‌ های مختلف برای یک درس متناسب با اهداف برخی درس‌ ها، فعالیت کلاسی، ارزشیابی شفاهی، استفاده از شیوه‌ های صوتی و تصویری با نظارت استاد درس برای ارتقای امنیت و صحت آزمون،  استفاده از آزمون ‌های حل در منزل، مخصوصاً برای درس‌ های محاسباتی، برگزاری آزمون‌های آنلاین غیرحضوری در قالب پروتکل‌های مشخص و با در نظر گرفتن امنیت آزمون از جمله روش ‌های ارزشیابی است که به تشخیص استاد قابل انجام است.
مصری با بیان اینکه دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای حضور در خوابگاه باید تمامی پروتکل‌ های بهداشتی جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را به‌ دقت رعایت کنند، افزود: به ‌منظور حفظ سلامتی و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، خدمات اداره غذاخوری‌ های دانشگاه به صورت غذای بیرون‌بر خواهد بود .
وی اضافه کرد: دانشجویان در لینک www.uma.ac.ir/onlinecourse می توانند به لیست لینک های کلاس مجازی اساتید دسترسی داشته باشند.

اطلاعیه مشترک معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و معاونت دانشجویی دانشگاه در خصوص نحوه تداوم فعالیتهای آموزشی در نیمسال اول سالتحصیلی ۴۰۰ - ۹۹۱