عمومی | دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

چگونگی پرداخت پاداش کرونا به پرسنل درمانی دانشگاه

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای قدردانی از  خدمات مدافعان سلامت در پیشگیری و درمان بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌ها، مراکز آموزشی درمانی، مراکز درمانی و ستاد دانشگاه، دستورالعمل پرداخت پاداش کرونا را برای تمامی دانشگاه های علوم پزشکی کشور ارسال نمود.

به همین منظور از سوی وزارت متبوع مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال دردو مرحله بابت پاداش پرسنل درمان به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اختصاص یافت.

در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  که ۳۹ بیمارستان تحت پوشش دارد باید ابتدا سهم هر بیمارستان از این پاداش بر اساس میزان مشارکت بیمارستان در تشخیص و درمان بیماران نسبت به کل بیماران مراجعه کننده به بیمارستانها تعیین می شد.  به همین منظور کمیته ای از نمایندگان معاونت درمان و معاونت توسعه و منابع مالی دانشگاه تشکیل و برای محاسبه سهم مشارکت هربیمارستان، شاخص ترکیبی به عنوان "شب تخت بیمار کووید" تعیین شد که برای هربیمارستان محاسبه گردید.

در این محاسبه،  شب تخت بیمار کووید، به میزان خدمات دریافت شده با توجه به مدت تداوم خدمت برای هر بیمار کرونایی گفته می شود. لذا با توجه به این که بیمارستان ها و مراکز درمانی، خدمات مختلفی را ارائه می دهند، این شب تخت بر اساس وزن اختصاص داده شده به هر خدمت که می تواند شامل خدمات بستری، بستری در آسی یو، مراقبت سرپایی، انجام آزمایش و یا حتی ارجاع و انتقال بیماران باشد، مشخص گردید که در ۲۲ شهرستان استان اصفهان جمعا حدود ۷۰ هزار شب تخت بیمار کووید  طبق فرمول محاسبه و تعیین شد.

سپس سهم هر بیمارستان از این رقم ۷۰ هزار مشخص گردید که در استان اصفهان مراکز درمانی مرجع مانند بیمارستان های خورشید و امین با حدود ۱۶ درصد بالاترین میزان سهم ارائه خدمت را داشتند. کل مبلغی که برای پاداش درمان در اختیار دانشگاه بود به نسبت سهم هر بیمارستان در ارائه این خدمات بین بیمارستانها توزیع شد.

پس از اختصاص سهم هر بیمارستان، مقرر شد مدیریت هر بیمارستان با توجه به دستورالعمل ابلاغی وزارت بهداشت درخصوص پرداخت پاداش کرونا به پرسنل درمان،  سهم هر یک از کارکنان بیمارستان را تعیین کنند و بپردازند. لازم به ذکر است برای پرداخت مبلغ پاداش طبق دستور العمل ابلاغی وزارت، اعتباری در حدود ۶۰۰ میلیارد ریال مورد نیاز بود ولی همانطور که در بالا اشاره شد، فقط مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال از اعتبار مورد نیاز تامین گردید.

پس از مکاتبه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با وزارت متبوع و براساس اصلاحیه صادر شده، طبق نظر وزارت بهداشت مقرر گردید توزیع پاداش در سقف اعتباری که وزارت داده است صورت گیرد.

بدین منظور توزیع پاداش در هر بیمارستان با توجه به دستورالعمل، اما  بر اساس سقف ۲۵۰ میلیارد ریال انجام شد. به همین دلیل، امکان برآورده کردن تمام انتظار همکاران عزیزی که پاداش خود را بر اساس سقف مبالغ اعلام شده در دستورالعمل پیش بینی  کرده بودند میسر نشد، اما مدیریت دانشگاه تمام تلاش خود را برای توزیع عادلانه و شاخص محور اعتبار موجود در بین بیمارستانهای مختلف به کار بست.

امیداوریم با دریافت کمک های مناسب از سوی وزارت متبوع و دولت محترم بتوانیم بخش بیشتری از مطالبات معوقه  کارانه و اضافه کار پرسنل خدوم حوزه سلامت را بپردازیم و در این راستا اندکی از نگرانی های معیشتی این عزیزان که جانانه  در میدان دفاع از سلامت مردم حاضر هستند بکاهیم.