عمومی | دانشگاه تهران

بیست و هشتمین اجلاس روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور برگزار شد


به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران و رییس اجلاس روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور، در بیست و هشتمین اجلاس روسا که سیزدهم شهریور ۱۳۹۹ به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد، با بیان اینکه این جلسه در زمان حساس و مقارن با آغاز ترم جدید و بازگشایی مجدد دانشگاه تشکیل شده است، گفت: «در حال حاضر با توجه به بحران شیوع بیماری کرونا و شرایط پیش‌آمده در وضعیت مبهمی به سر می‌بریم که امیدواریم با بهره‌جویی و استفاده از تجربه‌های ترم گذشته بتوانیم ترم آموزشی آتی را به گونه بهتری برگزار کنیم».
دکتر نیلی احمدآبادی، با اشاره به دوره‌های سیاسی مختلف کشور و تغییرات حاصل از آن تصریح کرد: «در دو دوره ریاست جمهوری دکتر روحانی، می‌توان گفت تقریباً با نظام مدیریت پایداری در سطح دانشگاه‌ها رو‌به‌رو بوده‌ایم، هر چند این پایداری در سطوح بالای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وجود نداشته است. این پایداری مدیریتی در دانشگاه‌ها فرصت خوبی را ایجاد کرد تا دانشگاه‌ها بتوانند با استفاده از خرد جمعی و توجه به نیازهای کشور، برنامه‌های راهبردی مناسبی را در زمینه‌های علمی و پژوهشی اجرا کنند و می‌توان گفت هم‌اکنون دانشگاه‌ها جزو موفق‌ترین نهادهای کشور در انجام ماموریت‌ها و متناسب با اسناد بالادستی هستند».
رییس دانشگاه تهران، با تبیین هم‌اندیشی و همکاری دانشگاه‌های بزرگ کشور و برگزاری موفقیت‌آمیز اجلاس روسای دانشگاه‌ها اظهار کرد: «در این دوره، دانشگاه‌های بزرگ کشور با برگزاری مداوم نشست‌ها توانستند گام‌های موثری را جهت حل مسائل و مشکلات پیش‌روی خود بردارند و همچنین راهکارهای مناسب و جدیدی را ارایه دهند. یقیناً این دانشگا‌ه‌ها با همکاری نزدیک در کنار یکدیگر می‌توانند هم مشکلات درون سازمانی خود را به حداقل برسانند و هم در ایجاد تغییرات بنیادین در آموزش عالی کشور موفق‌تر عمل کنند».
رییس اجلاس روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور افزود: «دستیابی به سیاست‌های آموزش عالی به طور معمول نیاز به زمان دارد و اثرات آن در چند دوره بعد قابل مشاهده است؛ به طور مثال وقتی تصمیم گرفته می‌شود در حوزه‌ای سرمایه‌گذاری شود، نیاز به تامین منابع مالی، انسانی و غیره است و البته اثر بخشی این اقدامات حداقل چند سال بعد خود را نشان می‌دهد. در حوزه آموزش عالی سیاست‌های مختلفی مورد توجه قرار گرفته است، اما باید بتوانیم با همفکری و تبادل تجربه‌ها، این سیاست‌ها را به‌صورت مدون‌تر در اختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار دهیم».
دکتر نیلی احمدآبادی در ادامه تصریح کرد: «بسیاری از دانشگاه‌ها در این دوره توانستند در نسل دانشگاه‌های سه و چهار قرار بگیرند واین تحول بسیار بزرگی است که در حوزه آموزش عالی اتفاق افتاده و قطعاً اثرات و نتایج ثمربخش آن در آینده کشور تاثیرگذار خواهد بود».
رییس دانشگاه تهران، با تشریح وضعیت کنونی آموزش در دانشگاه‌ها با توجه به شیوع بحران کرونا خاطرنشان کرد: «هر چند در حال حاضر و با توجه به بیماری کرونا آموزش در دانشگاه‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌شود، اما ممکن است تغییر یکباره‌ای در بهبود شرایط و مبارزه با ویروس کرونا حاصل آید و دانشگاه‌ها باید همواره آمادگی لازم را برای هر گونه تغییر وضعیت و در صورت لزوم بازگشت به حالت عادی و برگزاری کلاس‌های حضوری داشته باشند».
وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: «متاسفانه مدتی است شنیده می‌شود که عدم حضور دانشجویان در دانشگاه امکان مالی خوبی را برای دانشگاه‌ها ایجاد کرده، در صورتیکه تنها کاهش هزینه‌ای که ما داشته‌ایم در مورد تغذیه و همچنین تا حدودی مصرف انرژی بوده است و هزینه نگهداری خوابگاه‌ها همچنان وجود دارد. البته هزینه تغذیه هم در سال گذشته با توجه به ارایه بودجه مازاد از سوی دولت انجام گرفت که در سال جاری این پرداخت اضافه صورت نپذیرفته است. با این حال همچنان هزینه‌های حقوق و دستمزد و پژوهش پرداخت می‌شود و در کنار آن همه دانشگاه‌ها ناچار شدند در زمینه توسعه و بهبود ساختارهای الکترونیکی خود و تجهیزات مربوط هم هزینه‌های زیادی را متحمل شوند».
دکتر نیلی احمدآبادی، کاهش درآمد را یکی از مشکلات دیگر دانشگاه‌ها در شرایط کنونی توصیف کرد و گفت: «بسیاری از دانشگاه‌ها درآمدهای متنوعی داشتند که این شرایط منجر به کاهش درآمدهای آنها شده است. در سال گذشته ۱۰ درصد از تخصیص دانشگاه‌ها پرداخت نشده است در حالیکه در همان سال دانشگاه‌ها صد در صد هزینه‌های خود را انجام داده بودند».
رییس دانشگاه تهران، نتایج آزمون‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری را یکی از مهمترین مسائل مورد بررسی در این نشست برشمرد و تصریح کرد: «ما در سال جاری تحصیلی دانشگاه‌ها، چند مرحله ورودی خواهیم داشت؛ یکی پانزدهم شهریور که آغاز کار رسمی دانشگاه‌ها اعلام شده است و بعد اعلام نتیجه آزمون دکتری را خواهیم داشت که قطعاً با شروع ترم جدید منطبق نخواهد شد، همچنین ورودی‌های جدید دوره کارشناسی را نیز در پیش‌روی داریم که این چند مرحله ورود دانشجویان می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد».
رییس اجلاس روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور، در پایان سخنان خود از حضور مجازی رییس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی خبر داد و افزود: «البته تلاش خواهیم کرد تا به‌صورت حضوری این مراسم را برای اعضای هیات علمی و دانشجویان برگزار کنیم تا بتوانیم این سنت حسنه را به‌صورت رسمی حفظ کنیم و همچنان اهمیت نقش و جایگاه دانشگاه‌ها را نشان دهیم، چرا که احترام به آموزش عالی تکریم علم ودانش و تضمین آینده کشور است».
در ادامه بیست و هشتمین اجلاس روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور که با حضور معاون وزیر و رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رییس سازمان سنجش و روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور برگزار شد، بر اساس دستور جلسه، مسائل و موضوعاتی چون اتخاذ تدابیر لازم برای آغاز سال تحصیلی جدید، بررسی مشکلات و تبعات احتمالی ناشی از تاخیر ناخواسته در اعلام نتایج آزمون سراسری و هماهنگی برای مدیریت بهتر دانشجویان جدیدالورود، بهره گیری از ظرفیت دانشگاههای عضو برای پذیرش درخواست میهمانی دانشجویان دوره های کارشناسی و بررسی نحوه همکاری میان دانشگاه‌های عضو برای تولید محتوای آموزشهای الکترونیکی در سطح ملی و بین المللی مورد بررسی قرار گرفت.
هم‌چنین مشکلات دانش‌آموختگان دانشگاهها برای جذب در دستگاهها و ادارات به‌ویژه آموزش و پرورش و بررسی راههای ایجاد فرصت برابر برای جذب آنان، تاثیر شرایط موجود بر روند فعالیتهای پژوهشی دانشگاه‌ها و یافتن راهکارهای مناسب برای پیشگیری از کندی این فعالیتها، برگزاری «روز علوم انسانی و پژوهش» با همکاری دانشگاه‌های عضو، بررسی وضعیت ساختار پژوهشکده های نیازمحور و تعیین تکلیف آنها و بررسی نحوه همکاری با سازمان برنامه و بودجه برای تدوین لایحه بودجه و برنامه هفتم توسعه، از دیگر موارد مطروحه در این اجلاس بود.