عمومی | دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

مشارکت ۷۷۲ اصفهانی در پیمایش ملی سرواپیدمیولوژی کووید۱۹

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و رئیس مرکز بهداشت استان از آغاز پیمایش سرواپیدمیولوژی کووید۱۹ در استان اصفهان همزمان با کشور، از پنجم شهریورماه خبر داد و گفت: در استان اصفهان ۷۷۲ نفر در این پیمایش مشارکت می کنند.

دکتر کمال حیدری در گفت و گویی، اظهار کرد: از این هفته در کشور پیمایش سرواپیدمیولوژی کووید۱۹ آغاز شده که در همه استان های کشور و به تبع در همه شهرستان های استان اصفهان از افرادی که به صورت اتفاقی انتخاب شده اند نمونه گیری شده و پایش و مطالعه بر روی این نمونه ها انجام می شود.
وی افزود: با مطالعه ای که بر روی این نمونه های اتفاقی انجام می شود، میزان آنتی بادی یا سلول های دفاعی در برابر کووید۱۹ که در بدن افراد وجود دارد با میزان IgG و IgM سنجیده می شود تا مشخص شود تاکنون چه تعداد از افراد جامعه مبتلا شده اند و براین اساس بتوانیم پیش بینی و برنامه ریزی لازم را برای آینده داشته باشیم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه همکاران مرکز بهداشت استان آموزش های لازم را برای اجرای این طرح دیده اند، گفت: از ۵ تا ۱۰ شهریورماه افراد منتخب برای شرکت در این پیمایش فراخوان می شوند و از ۱۰ تا ۱۳ شهریورماه نیز خون گیری از این افراد انجام می شود تا با سنجیدن میزان آنتی بادی خون آنها ببینیم جامعه در چه سطح ایمنی قرار گرفته و چند درصد افراد جامعه مبتلا شده اند.
وی با بیان اینکه یکی از سوالاتی که از ابتدای شیوع کرونا در ذهن افراد بسیاری وجود داشته این است که چند درصد افراد جامعه به کرونا مبتلا شده و چه تعداد باید مبتلا شوند، تصریح کرد: انجام چنین پایش هایی برای برنامه ریزان اهمیت زیادی دارد تا بدانند چه تعداد از افراد جامعه تاکنون مبتلا شده و تا چه میزان دیگر باید انتظار درگیری جامعه را داشت، بنابراین امیدواریم با همکاری مردم این طرح اجرا و نتایج آن هرچه سریعتر مشخص شود.
رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه در استان اصفهان ۷۷۲ نفر در این پایش ملی مشارکت می کنند، خاطرنشان کرد: این افراد از همه شهرستان های استان به نسبت جمعیت شهرستان انتخاب شده و با آنها تماس گرفته می شود. همچنین در ازای این همکاری ارزشمند، نتیجه آزمایش که تا چند روز بعد مشخص می شود در اختیار خود افراد نیز قرار داده می شود.
دکتر حیدری با یادآوری اینکه پیمایش سرواپیدمیولوژی کووید۱۹ برای اولین بار و همزمان با کشور در استان اصفهان انجام می شود، تاکید کرد: نه فقط برای اجرای این طرح، بلکه به طور کلی در همه مراکز بهداشت استان مراجعات افراد عادی و بیمار جدا شده و همه شیوه نامه های بهداشتی و فاصله ایمن به دقت رعایت می شود تا افراد بدون نگرانی بتوانند به این مراکز مراجعه کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه آزمایشگاه مرجع مرکز بهداشت هر استان پس از نمونه گیری از افراد، نتایج آزمایش ها را استخراج کرده و در اختیار کشور نیز قرار می دهد، گفت: این طرح قرار است سه ماه متوالی انجام شود و باتوجه به اینکه کار بسیار ارزشمندی است ممکن است پس از آن نیز هر ماه انجام شود.