عمومی | دانشگاه جامع علمی کاربردی

مرکز آموزش علمی کاربردی فرماندهی انتظامی استان قزوین افتتاح شد

به نقل از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، با حضور دکتر محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، سردار بختیاری فرمانده دانشگاه علوم انتظامی امین و رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی فرماندهی نیروی انتظامی، دکتر فتح طاهری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی قزوین، سردار حاجیان فرمانده نیروی انتظامی استان قزوین، دکتر نائینی رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و جمعی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی و انتظامی استان قزوین، مراسم افتتاح مرکز آموزش علمی کاربردی فرماندهی نیروی انتظامی این استان برگزار شد.

در این مراسم رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه شرط اصلی این دانشگاه در اعطای مجوز تاسیس مراکز آموزشی، تعهد و داشتن توانمندی لازم در ارائه آموزش‌ مهارتی با کیفیت است، اظهار داشت: تاکید دانشگاه و توجه مراکز آموزش علمی کاربردی به ارتقاء و تضمین کیفیت باعث شده شاهد آمارهای خوبی باشیم و تعداد دانش‌آموختگانی که شغل آنها متناسب با رشته تحصیلی شان در این دانشگاه است از بیست درصد در سال ۹۷ به نزدیک ۴۰ درصد رسیده است.

فرمانده دانشگاه علوم انتظامی امین و رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی نیروی انتظامی نیز با بیان اینکه متناسب با توسعه فناوری و اجتماعی در کشور، دانش و مهارت‌های پلیسی نیز باید ارتقا یابد، افزود: ما متاسفانه در سیستم آموزش عالی کشور رشته‌های تخصصی پلیسی نداریم به همین منظور مراکز آموزشی علمی ‌کاربردی بهترین بستر برای توسعه دانش و مهارت‌های پلیس است. در این مراکز رشته‌های اختصاصی پلیس همانند پی‌جویی و کشف سرقت، کنترل ترافیک، مدیریت در پلیس و همچنین در حیطه مرزی رشته‌های خاص عملیات مرزبانی و کار با تجهیزات را طراحی و اجرا می‌کنیم و انتظار داریم در استان قزوین همچون سایر استان‌ها این امکان فراهم شود که همکاران ما در نیروی انتظامی از مزیت‌های این دانشگاه بهره‌مند شوند. این در حالی است که این بستر آموزشی فقط اختصاص به کارکنان پلیس ندارد.

وی ادامه داد: اعضای پلیس افتخاری و کارکنان شرکت‌ها و موسسات انتظامی و مراقبتی به عنوان بخش خصوصی که بخشی از وظایف پلیس را انجام می‌دهند، می‌توانند از طریق این مرکز در رشته‌های متناسب با شغل خود بهره‌مند شوند.

سردار بختیاری خاطر نشان کرد: مرکز آموزش علمی کاربردی فرماندهی نیروی انتظامی استان قزوین در رشته‌های کاردانی حرفه‌ای حقوق – ارشاد و معاضدت قضائی، کاردانی حرفه‌ای پی‌جویی و کشف سرقت و کاردانی حرفه‌ای انتظامات و حراست فیزیکی در نیمسال اول تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بدون آزمون دانشجو خواهد پذیرفت.

۷۵ درصد دانش‌آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی شاغل هستند

همچنین رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در سفر به استان قزوین با خبرنگاران رسانه‌های جمعی به گفتگو نشست.

وی با بیان اینکه اصحاب رسانه نقش مهمی در توسعه گفتمان مهارت‌آموزی دارند، اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان اولین دانشگاه مهارتی کشور به دنبال ترویج آموزش‌های مهارتی است تا دانشجویان پس از تحصیل بتوانند متناسب با رشته تحصیلی مشغول کار شوند که در این راستا خوشبختانه ۷۵ درصد دانش‌آموختگان این دانشگاه شاغل شده‌اند.

دکتر محمد حسین امید افزود: ۴۰ درصد دانشجویان این دانشگاه شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود داشته‌اند که این میزان نسبت به سال ۹۷ دو برابر رشد داشته، در نتیجه زمینه اشتغال‌پذیری دانشجویان بر اساس آموزش‌هایی که از دانشگاه جامع علمی کاربردی دریافت کرده‌اند در حد قابل توجهی افزایش داشته است.

توسعه هدفمند کیفی در صدر کلیه اقدامات دانشگاه جامع علمی کاربردی

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: ترویج آموزش‌های مهارتی، تصویب اساسنامه همه مراکز، تعیین تکلیف روسای مراکز آموزش علمی کاربردی در استان‌ها، ساماندهی وضعیت مدرسین دانشگاه، ایجاد مراکز نوآوری، تولید محتوای آموزشی، جوان‌گرایی در ورودی مدرسان دانشگاه، توسعه کیفی و خوشه بندی رشته‌ها از رویکردهای مهم دانشگاه است.

وی در این نشست یادآور شد: توسعه هدفمند کیفی در دانشگاه جامع علمی کاربردی که در سال‌های اخیر در دستور کار قرار گرفته با قوت در حال پیگیری است و ماموریت همه مراکز آموزشی تحت نظارت این دانشگاه مشخص شده و هر جا که به رشته خاصی نیاز بود هماهنگی و همکاری لازم برای اجرای آن صورت پذیرفته است.

ساماندهی مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی

دکتر محمدحسین امید گفت: در گذشته ۹۳ هزار نفر مجوز تدریس در مراکز آموزشی صادر شده بود که ۹۵ درصد آنها بدون ارزیابی صلاحیت علمی تدریس می‌کردند که پس از تشکیل کارگروه‌های تخصصی بررسی صلاحیت علمی مدرسان در واحدهای استانی دانشگاه در حال حاضر ۲۵ هزار نفر موفق شدند فعالیت خود را ادامه دهند.

وی ادامه داد: در آخرین فراخوان جذب مدرس در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۲۲۰۰ نفر معیارهای لازم جهت تدریس در دانشگاه را داشته و برای این منظور پذیرفته شدند و در شهریور امسال هم بزودی فراخوان خواهیم داد که در این فراخوان نیز ۸ هزار نفر جذب خواهند شد.

فعالیت ۱۷۰ مرکز نوآوری در مراکز آموزشی تحت نظارت دانشگاه

دکتر محمدحسین امید با بیان اینکه هدف نهایی دانشگاه جامع علمی کاربردی در حوزه توسعه فرهنگ کارآفرینی تاسیس حداقل یک مرکز نوآوری در هر یک از ۶۰۰ مرکز آموزش علمی کاربردی کشور است، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۷۰ مرکز نوآوری در کشور داریم که در زمینه صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر فعالیت می‌کنند و رویدادهای شتاب متعددی توسط این مراکز برگزار شده و تعدادی از ایده‌ها به محصول و مرحله عقد قرارداد رسیده است.

وی بیان کرد: هدف ما این است که دانشجویان و دانش آموختگان مراکز جامع علمی کاربردی با کسب بتوانند خود اتکا شده و شغل ایجاد کنند که در این راستا موفقیت‌های خوبی کسب کرده‌ایم.

اعزام اولین سری دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی به آلمان

همچنین رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی از اعزام اولین سری دانشجویان علمی کاربردی به آلمان خبر داد و افزود: برای مرحله نخست افرادی را انتخاب و به دانشگاهی در آلمان معرفی کردیم و برای اعزام منتظر فروکش کردن اپیدمی کرونا هستیم؛ این دوره‌ها طی سه تا ۶ ماه برگزار و سری نخست دانشجویان به‌زودی اعزام خواهند شد. طرف آلمانی نیز علاقه‌مند است تا دانشجویانش در رشته‌های گردشگری و هنری تجربه کسب کنند.

ارائه آموزش مهارتی به سربازان وظیفه در دانشگاه جامع علمی کاربردی

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد: امسال دو موضوع را به‌صورت ویژه در دستور کار قرار دادیم نخست آن‌که دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت را برای علاقه‌مندان هر رشته برگزار خواهیم کرد و علاوه بر آن نیز طی تفاهم‌نامه با ستاد کل نیروهای مسلح مقررشده است تا سربازان از این دوره‌ها استفاده کنند و این فرصت برای سربازان نیز وجود دارد که پودمانی‌ها را تجمیع کرده و مدرک دریافت کنند.

حذف مراکز غیر کارآمد و جایگزینی مراکز باکیفیت در استان‌ها

دکتر محمدحسین امید در خصوص تعطیلی برخی از مراکز آموزش علمی کاربردی عنوان کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی اداری مراکز آموزش علمی کاربردی دولتی تعطیل شدند که این مراکز به علاوه مراکزی که کیفیت و صلاحیت لازم را نداشتند حذف شدند. بنابراین در طی سال‌های اخیر تعداد مراکز آموزشی از ۱۰۷۰ مرکز به ۶۰۰ مورد کاهش یافته است. وی خاطر نشان کرد که معادل ۱۰ درصد مراکز آموزش علمی کاربردی فعال کنونی کشور در طی ۲ سال اخیر با نگاه آمایشی فعالیت خود را آغاز کرده و افتتاح مرکز آموزش علمی کاربردی نیروی انتظامی استان قزوین که امروز صورت گرفت نمونه اخیر این مراکز تازه تاسیس است.

ارائه آموزش‌ها در بستر فضای مجازی در دوران شیوع کرونا

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: هر چند حدود ۶۰ درصد دروس دانشگاه عملی و کارگاهی است اما توسعه آموزش‌های الکترونیک برای بخش نظری آموزش‌ها از رویکردهای کنونی است تا بتوان در وضعیتی که کرونا ایجاد کرده با آمادگی کامل تحصیل را آغاز کرد.

وی افزود: با اعطای ماموریت به مرکز یادگیری الکترونیک و تولید محتوای دانشگاه جامع علمی کاربردی و همچنین تفویض اختیار به واحدهای استانی در خصوص انتخاب سامانه آموزش مجازی از ۱۵ شهریورماه کلاس‌ها به صورت مجازی برای دروس نظری آغاز می‌شود و بخش عملی نیز به صورت کارگاهی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعال می‌شود.

دانش آموختگی ۲ میلیون نفر از دانشگاه جامع علمی کاربردی

دکتر محمدحسین امید اظهار داشت: تاکنون ۲ میلیون نفر در مراکز جامع علمی کاربردی دانش آموخته شده‌اند و در حال حاضر ۲۵۰ هزار دانشجو در ۶۰۰ رشته مشغول تحصیل هستند.

در ادامه دکتر علی فتح طاهری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی قزوین در جمع خبرنگاران رسانه های این استان ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع) گفت: در سال جدید تحصیلی ۱۰ مرکز آموزش علمی کاربردی استان قزوین در بیش از ۱۲۰ رشته و در دو مقطع کاردانی و کارشناسی دانشجو خواهند پذیرفت . وی از تحصیل بالغ بر ۴ هزار دانشجو در مراکز آموزش علمی کاربردی تحت نظارت دانشگاه خبر داد.

شاهد تحولات عمیقی در دانشگاه جامع علمی کاربردی هستیم

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی قزوین افزود: با توجه به ظرفیت و نیاز این استان اگر مجموعه‌ای به دنبال تاسیس مرکز آموزشی در حوزه‌های هنر، گردشگری و کشاورزی باشند دانشگاه جامع علمی کاربردی آمادکی لازم را داشته و همکاری می‌نماید .

دکتر فتح طاهری یادآور شد: در حوزه صنعت تفاهم‌نامه همکاری با مراکز صنعتی منعقد شده و توسعه مراکز و رشته‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی در پایان با بیان اینکه با آموزش و پرورش و شرکت شهرک‌های صنعتی استان تفاهم‌نامه همکاری امضا شده یادآور شد: هم اکنون ۵ مرکز نوآوری نیز در استان قزوین فعال هستند و امیدواریم با توجه به تفاهم‌نامه ای که قرار است با پارک علم و فناوری در حال امضا هستیم بتوانیم از امکانات پارک استفاده کنیم و این مراکز نوآوری را تقویت و فعال‌تر کنیم.

همچنین در پایان این نشست، مراسم تجلیل از خبرنگاران استان قزوین نیز به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد.

گفتنی است بر اساس اعلام معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی ثبت‌نام از متقاضیان دوره‌های کاردانی فنی و کاردانی حرفه‌ای مهرماه سال ۱۳۹۹ همزمان با پذیرش دوره‌های مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای (ناپیوسته) از روز سه‌شنبه مورخ ۱۱ شهریورماه آغاز خواهد شد و متقاضیان می‌توانند در زمان اعلام شده از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.