عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

رکورد بیشترین تعداد بستری‌های مبتلا به کرونا در چهارمحال و بختیاری شکسته شد

وبدا; رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: امروز یکی از بالاترین آمار بستری بیماران مبتلا به کرونا از ابتدای شیوع این بیماری در بیمارستان‌های چهارمحال و بختیاری به ثبت رسید.
به گزارش وبدا; دکتر مجید شیرانی در تشریح آخرین آمار مربوط به بیماری کرونا در هفتمین روز از شهریورماه ۹۹ در چهارمحال و بختیاری افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۰ بیمار با علایم بالینی مشکوک به بیماری کرونا به مراکز بهداشتی و درمانی سرپایی استان مراجعه داشته اند که از این تعداد ۴۳ بیمار با علایم مشکوک به این بیماری در مراکز درمانی بستری شده اند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: این ۱۷۰ نفر، افرادی هستند که مشکوک به بیماری بوده و تحت نمونه‌برداری تخصصی قرار می‌گیرند که درصد بسیار زیادی از آن‌ها موارد مثبت قطعی اعلام می‌شوند.
وی عنوان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته علاوه بر موارد سرپایی، تست ۱۶ مراجعه کننده بیمارستانی با علایم بالینی مشکوک به بیماری کووید ۱۹ که در مراکز درمانی بستری شده بودند مثبت قطعی اعلام شد.
دکتر شیرانی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۱۴۶ بیمار مثبت قطعی و مشکوک به بیماری کرونا در مراکز درمانی استان تحت مراقبت و درمان هستند که از این تعداد ۹۸ نفر مثبت قطعی و مابقی در انتظار پاسخ نتایج آزمایشات برای رد یا تایید بیماریشان هستند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه کرد: متاسفانه طی ۲۴ساعت گذشته ۴ مورد جدید فوتی ناشی از ابتلا به بیماری نوپدید کووید ۱۹ در استان گزارش شده است و مجموع فوتی های ناشی از ابتلا به این بیماری در چهارمحال و بختیاری ۱۵۷ نفر می باشد.
وی یادآور شد: هم اکنون ۲۹ بیمار با شرایط بحرانی و حال عمومی نسبتاً بد در بخش های مراقبت ویژه مراکز درمانی استان تحت مراقبت و درمان هستند.
دکتر شیرانی با اشاره به اینکه روند بیماری در چهارمحال و بختیاری مطلوب نیست و روند افزایشی دارد، بیان کرد: این روند تصاعدی چه در موارد بستری و چه در موارد سرپایی و هم به لحاظ تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز بهداشتی و درمانی و هم کسانی که تست کرونای آن‌ها مثبت اعلام می‌شود دیده می‌شود که جای نگرانی دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه بیشترین موارد ابتلا از شرکت در گردهمایی‌ها، مهمانی‌ها، مسافرت و سپس گردش خانوادگی ویروس ایجاد شده است، تصریح کرد: در ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا که حساسیت مردم بیشتر بود، اگر فردی در خانواده‌ای به کرونا مبتلا می‌شد، تا قبل از تشخیص بیماری ممکن بود افراد خانواده را درگیر کند اما بعد از تشخیص و به سبب رعایت قرنطینه و شرایط ایزولاسیون این امکان از بین می‌رفت.
وی گفت: نکته حائز اهمیت که البته جای تاسف بسیاری دارد این است که این روزها مواردی از ابتلا در خانواده‌ها مراجعه می‌کنند که دقیقا بعد از تشخیص و مثبت شدن تست فرد مبتلا در خانواده گرفتار بیماری شده‌اند، یعنی زمانی که فرد مبتلا باید در قرنطینه باشد و اصول بهداشتی را رعایت کند.
دکتر شیرانی افزود: با وجود آنکه آموزش‌ها بسیار زیاد شده و اطلاعات مردم هم بیشتر شده است این وضعیت نشان دهنده سهل‌انگاری افراد به‌ویژه مبتلایان در مراودات اجتماعی و خانوادگی آن‌ها است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: به صورت کلی در چهارمحال و بختیاری تعداد مبتلایان مرد نسبت به زنان بیشتر است، باالطبع مرگ و میر هم در مردان بیشتر از زنان است، اگرچه این اختلاف چندان چشمگیر نیست، کمتر از ۶۰ درصد ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در استان مربوط به مردان و حدود ۴۰ درصد مربوط به زنان است.
وی تاکید کرد: یکی از دلایل وجود اختلاف در میزان مبتلایان و فوتی‌ها در بین زنان و مردان رعایت بیشتر موازین بهداشتی از سوی بانوان و حساسیت آن‌ها نسبت به موضوع و دیگری به دلیل مسائل شغلی و لزوم حضور آقایان بر سر کار است.