عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس

به مناسبت هفته دولت دکتر ابراهیم زارع عملکرد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس را تشریح کرد

به مناسبت هفته دولت دکتر ابراهیم زارع عملکرد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس را تشریح کرد
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس دکتر ابراهیم زارع در تشریح یافته ها و دستاوردهای تحقیقاتی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس بیان داشت: بخش کشاورزی استان فارس نقش اساسی در تامین امنیت غذایی تولید و اشتغال کشور داشته و سهم عمده‌ای از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده‌است. استان فارس طی سال‌های گذشته در تولید محصولات کشاورزی همواره دارای رتبه‌های برتر در بین استان‌های کشور بوده و علی‌رغم وجود خشکسالی در سال‌های اخیر، این جایگاه همه ساله حفظ و رو به ارتقا می‌باشد. مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس به عنوان یک مرکز تخصصی تحقیقات و آموزش کاربردی و توسعه‌‌ای کشاورزی با سابقه ۶۱ ساله، دارای زمینه‌های آموزشی و تحقیقاتی به گستردگی فعالیت‌های مرتبط با بخش کشاورزی و ماموریت‌های محوله وزارت جهاد کشاورزی می‌باشد.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس بیان داشت: بخش کشاورزی استان فارس قطب تولید کشاورزی کشور است به همین دلیل وظیفه ما در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس نسبت به دیگر مراکز تحقیقاتی در کشور خطیرتر است.
آن مقام مسئول به حوزه فعالیت‌های مرکز اشاره کرد و افزود: برنامه‌های توسعه زیرساخت‌ها در این مرکز در جهت بهبود شرایط اجرای پژوهش و بهبود کمی و کیفی تولید هسته‌های اولیه بذور به عنوان یکی از وظایف حاکمیتی بخش تحقیقات، بهبود مصرف و ارتقای بهره‌وری آب، به عنوان یکی از محدودیت های اصلی بخش کشاورزی، افزایش عملکرد محصول، توسعه منابع درآمد اختصاصی ، تنوع تولید در ایستگاه‌های تحت پوشش در زمینه محصولات گندم، جو، دانه‌های روغنی، حبوبات، ذرت، پنبه، چغندر قند، سبزی و صیفی و توسعه تولید نهال با هدف ارائه نهال با کیفیت و استاندارد به بهره‌برداران بوده‌است. نمود ملی و استانی دستاوردهای این مرکز، نشان از فعالیت‌های موثر و ارزنده آن در سال‌های اخیر دارد.
دکتر زارع  در مورد رویکردهای اساسی مرکز در حوزه پژوهش گفت: این موارد شامل توسعه تحقیقات کاربردی سفارشی ، افزایش تولیدات علمی مرکز در جهت تحقق اهداف نقشه جامع علمی کشور در حوزه کشاورزی، توسعه روابط با دستگاه های اجرایی ، پایه‌ریزی تحقیقات خصوصی، توسعه روابط با مجامع علمی داخلی و خارجی ، توانمند سازی منابع انسانی مرکز، توسعه و تقویت زیرساخت های تحقیقاتی و آموزشی ، افزایش سرعت و کارایی فرآیند معرفی ارقام جدید زراعی ، توسعه روشهای مبارزه بیولوژیک با آفات و بیماریها با هدف کاهش مصرف سموم و تولید محصول سالم ، معرفی ارقام جدید با رویکرد کاهش مصرف آب ، توسعه تحقیقات کشت های گلخانه‌ای و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی بوده است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس تصریح کرد: در راستای تحقق جهش تولید در بخش کشاورزی با هدف ارتقای خوداتکایی در تولید غذا و به منظور تعامل هر چه نزدیک‌تر همه واحدهای اجرایی و تحقیقاتی و افزایش اثربخشی علم و فناوری در عرصه‌های تولیدی طرح یاوران تولید با هدف بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت اعضای هیات علمی و محققان موسسات و مراکز تحقیقاتی در دستور کار قرار گرفته است.
ابراهیم زارع  در مورد حوزه فعالیتهای آموزشی بیان داشت :  توسعه آموزش‌های بهره برداران، کارکنان و سنجش مهارت ، هدفمند و کاربردی کردن آموزش‌های رسمی ، همکاری با تشکل‌ها و تعاونی‌ها برای تعیین نیازهای آموزشی و برگزاری دوره های مربوطه  و توجه ویژه به آموزش کشاورزان پیشرو و استفاده از آنها در آموزش بهره برداران  را از اهم فعالیت های آموزشی دانست.
آن مقام مسئول  به مناسبت هفته دولت  دستاوردهای شاخص پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس را  که در طول هفت سال فعالیت دولت تدبیر و امید از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹  رقم خورده اینگونه برشمرد:
برخی از این دستآوردها برای اولین بار در دنیا یا کشور به دست آمده است از جمله:
-کشف گونه‌ای جدید از سخت‌پوستان آبزی برای اولین بار در دنیا
-جداسازی، شناسایی و معرفی قارچ عامل بیماری خشکیدگی خوشه خرما برای اولین بار در دنیا
-معرفی زنبور بذرخوار گیاه وشاء برای اولین بار در ایران
-معرفی سوسک بذرخوار گیاه گون برای اولین بار در ایران
-شناسایی عامل بیماری میوه سبز (گرینینگ) مرکبات برای اولین بار در استان فارس
-گزارش عدد کروموزومی شش گونه (از سه خانواده) گیاه انحصاری و اندمیک ایران برای اولین بار در جهان

وی در ارتباط با پژوهش های زیربنایی گفت: نقشه راه تحقیقات کشاورزی استان در ۲۰ جلد تهیه و تدوین شده و همچنین  اطلس کاربری اراضی کشاورزی در  استان فارس با سنجش از دور و جی‌ای‌اس مورد بهره برداری قرار گرفته است. برنامه جایگزین علوفه و دانه‌های وارداتی در صنعت دام و طیور تهیه شده و تولید جیره غذایی بر پایه خرما، مخصوص شرایط بحران تدوین شده است.   اسکرین هوس ارقام مرکبات تجهیز و به بهره برداری رسیده است. ایشان در برشمردن آخرین موارد از انتقال یافته های پژوهشی به ۱۱۰۵ مورد فعالیت آموزشی توسط محققان معین  اشاره کرد.
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس در مورد پژوهش‌های مرتبط با ارقام زراعی - باغی بیان نمود:       همکاری و مشارکت در اصلاح و معرفی ۵۱ رقم گیاهی شامل ۳۱ رقم گندم، ۷ رقم جو، ۳ رقم ذرت، ۴ رقم پنبه، ۲ رقم چغندرقند و ارقام لوبیا، کنجد، کلزا، زیتون، سویا و گلرنگ هرکدام یک رقم، از مهمترین دست آوردهای محققین مرکزفارس است.
زارع تصریح کرد دو مورد از این ارقام به نام محققین مرکز فارس نامگذاری شده است.  مورد اول رقم لوبیای صالح که بنام مهندس صالحی محقق ایستگاه تحقیقات کشاورزی منابع طبیعی اقلید و دوم رقم پنبه حکمت که بنام مهندس حکمت  محقق ایستگاه  تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی داراب می باشد. معرفی ارقام امید بخش زیتون برای جنوب کشور (۵ رقم بومی و ۲ رقم خارجی) و همچنین تعداد ۱۰ ژنوتیپ برتر گردو مناسب ومطلوب برای تولید انبوه در کشور توسط محققین باغبانی از دیگر دست آوردهای مرکز فارس در دولت تدبیر و امید است.
ایشان ادامه دادند  محققین این مرکز به فناوری تولید نهال سالم مرکبات و همچنین به پروتکل کشت بافت پایه دورگه بادام هلو، ارقام تجاری انگور سازگار با مناطق نیمه ‌گرم استان فارس دست یافته اند.
دکترابراهیم زارع به اجرای طرح مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح، برگزاری دوره‌های آموزش مهارتی ویژه زندانیان
برگزاری دوره‌های آموزشی مهارتی ویژه مددکاران کمیته امداد امام خمینی (ره) اشاره کرد.
وی در رابطه با برنامه‌های آتی و افق های پیش روی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان  فارس در راستای پایداری تولید در حوزه کشاورزی اعلام داشت: با توجه به بحران آب و خشکسالی در کشور افزایش بهره‌وری آب در همه فعالیت‌ها از جمله دوره های آموزشی مورد تاکید است، توجه جدی به اصلاح الگوی کشت، تولید ارقام مقاوم به شرایط نامساعد محیطی، تنوع بخشیدن به ارقام مختلف زراعی - باغی، سوق دادن کشت‌های بهاره به پاییزه، اصلاح و بهینه‌سازی روش‌های آبیاری از طریق توسعه سیستم‌های آبیاری تحت‌فشارو آبیاری هوشمند،استفاده از بذور متحمل به شوری و خشکی، اجرای برنامه‌های کشاورزی حفاظتی، توسعه کشت نشایی، توسعه گلخانه‌ها و توجه جدی به دیمزارها از دیگر سیاست‌های مرکز است.