عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

تحول نظام سلامت و توسعه زیرساخت های حوزه بهداشت و درمان، مهمترین دستاورد دولت و تدبیر و امید برای مناطق کمتر برخوردار کشور

وبدا؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری از مهمترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید به تحول نظام سلامت و توسعه زیرساخت های حوزه بهداشت و درمان بویژه در مناطق محروم و کمتر برخودار کشور اشاره نمود.
به گزارش وبدا؛ دکتر مجید شیرانی، در گفت و گوی برنامه زنده "چشم انداز" در سومین روز از شهریورماه ۹۹ و به مناسبت هفته دولت، به تشریح دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه سلامت پرداخت.
وی، با اشاره به گستردگی خدمات دانشگاه علوم پزشکی در حوزه های مختلف آموزشی، بهداشتی، درمانی، پژوهشی، فرهنگی اظهار داشت: از مهمترین وظایف این مجموعه در کنار تحقیقات و خدمات فرهنگی و غیره، تربیت نیروهای متخصص و آموزش دانشجویان می باشد.
وی، از شاخص‌های معاونت آموزشی در دولت تدبیر و امید به رشد حدود ۲۵ درصدی کل دانشجویان اشاره داشت و افزود: در سال ۹۲ تعداد کل دانشجویان برابر با ۲ هزار و ۱۶۱ نفر بود که این تعداد در سال ۹۸ به ۲ هزار و ۶۳۶ نفر رسیده است.
وی با تاکید بر ضرورت توجه به رشد کیفی در کنار رشد کمی شاخص های آموزشی گفت: در این راستا نیز، تعداد استاد و دانشیار از ۲۳ نفر در سال ۹۲ با ۸۳ درصد رشد به ۴۲ نفر در سال ۹۸ رسیده است.
دکتر شیرانی افزود: تعداد دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی نیز از ۱۷۶ نفر در سال ۹۲ با ۷۶ درصد رشد به ۳۰۹ نفر در سال ۹۸ رسید.
به گفته وی، کل اعضای هیات علمی از ۱۷۶ نفر در سال ۹۲ به ۲۴۰ نفر در سال ۹۸ رسید که ۳۶ درصد رشد داشته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این دانشگاه برای ۱۵ سال متوالی حائز رتبه نخست پژوهشی در بین دانشگاه های همتراز خود شده است از ارتقاء سطح پژوهشی دانشگاه از بین دانشگاه های تیپ ۳ به تیپ ۲ در سال گذشته خبر داد.
دکتر شیرانی گفت: اولین شرکت دانش بنیان در سال ۱۳۹۴ در دانشگاه راه اندازی شد و با راه اندازی ۲ شرکت دانش بنیان دیگر در سال گذشته، مجموع این شرکت ها به ۳ شرکت در پایان سال ۹۸ رسیده است که در راستای تولید علم و فناوری مشغول به فعالیت هستند.
وی اضافه کرد: تولیدات این شرکت های دانش بنیان در عرصه ملی و حتی خارج از کشور دارای متقاضی است.
به گفته وی، تعداد پژوهشگران تطبیق یافته از ۱۶۷ نفر با ۷۳ درصد رشد به ۲۸۹ نفر رسیده است.
دکتر شیرانی افزود: همچنین تعداد مقالات انیدکس شده در مجلات خارجی از ۱۴۲ مقاله در سال ۹۲ با رشدی معادل ۲۵۴ درصد به ۵۰۲ مقاله در سال ۹۸ رسید.
وی اظهار داشت: آنچه برای مردم ملموس تر است خدمات حوزه بهداشت و درمان است که در این زمینه نیز، توفیقات خوبی در استان حاصل شده است.
وی از شاخص های توسعه یافتگی در حوزه بهداشت به کاهش ۴۴ درصدی، تعداد نوزادانی که در مدت یک ماه پس از تولد فوت نموده‌اند اشاره داشت و افزود: این تعداد از ۱۹۳ در سال ۹۲ به ۱۰۸ مورد در سال ۹۸ رسیده است و در مجموع شاخص مرگ نوزادان ۳۳ درصد کاهش داشته است.
به گفته وی، شاخص مرگ کودکان زیر یکسال ۴۴ درصد کاهش داشته است و از ۱۲.۴ در سال ۹۲ به در سال ۹۸ و شاخص مرگ کودکان زیر ۵ سال با ۲۳ درصد کاهش از ۱۴.۵ در سال ۹۲ به ۱۱.۱ در سال ۹۸ رسیده است.
دکتر شیرانی افزود: تعداد مرگ مادران باردار به علل عوارض حاملگی و زایمان نیز کاهش ۵۰ درصدی داشته است.
وی در ادامه درصد دسترسی به مراقبت‌های اولیه بهداشتی از طریق شبکه‌های دولتی بهداشتی در مناطق روستایی را ۹۹ درصد اعلام و افزود: میزان پوشش واکسیناسیون ۱۰۰ درصد می باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان از دیگر مولفه های توسعه یافتگی به شاخص های حوزه درمان اشاره داشت و گفت: کل تخت‌های فعال بیمارستانی‌های تابعه با رشد ۲۶ درصدی از ۱۱۸۹ تخت در سال ۹۲ به ۱۴۹۷ تخت در سال ۹۸ رسید.
دکتر شیرانی افزود: از توفیقات حاصل شده در این زمینه افتتاح ۲۳ تخت ICU مرکزی با صرف اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به ازای راه اندازی هر تخت می باشد.
وی ادامه داد: بخش ICU تجمیع یافته با تجهیزات پیشرفته و خدمات استاندارد و عاری از هرگونه عفونت آمده ارائه خدمت به مردم شریف استان می باشد.
به گفته وی، در حال حاضر بطور میانگین به ازای هر یک هزار نفر، ۱.۵ تخت بیمارستانی در استان فعال می باشد که با توجه به میانگین کشوری (۱.۷) در وضعیت مطلوبی قرار داریم و امید است با سیاست های اتخاذ شده در سال های آتی شاهد تامین تخت های بیشتر باشیم.
دکتر شیرانی، همچنین به بهره برداری از مرکز آموزشی و درمانی ولی عصر (عج) بروجن پس از حدود ۱۱ سال و بخش الحاقی بیمارستان لردگان طی ۲ تا ۳ سال گذشته اشاره داشت و افزود: توسعه بیمارستان فارسان نیز آغاز و هم اکنون بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. وی با یادآوری این نکته که خدمات بیمارستانی باید در مراکز پیشرفته و متراکم ارائه شود اظهار داشت: ایجاد بیمارستان جهت خدمات تخصصی خیلی به نفع مردم نیست.
دکتر شیرانی اضافه کرد: ایجاد بیمارستان در مناطق کوچک که زیرساخت های کافی وجود ندارد و پزشک متخصص تامین نمی شود، خدمت محسوب نمی شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: در مناطق کمتر برخودار باید خدمات سطح یک بهداشتی شامل مراقبت مادران باردار و نوزاد و خدمات اورژانس ۱۱۵ بیشتر ارائه شود.
به گفته وی، در این راستا طی سال های اخیر ضمن گسترش پایگاه های شهری و جاده ای اورژانس ۱۱۵، بیش از ۹۰ درصد پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی تخصصی و آموزش دیده شدند.
دکتر شیرانی به روز رسانی بیش از ۲۰ آمبولانس ناوگان اورژانس ۱۱۵ با صرف اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به ازای هر آمبولانس را از دیگر اتفاقات خوب در این حوزه برشمرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه با اشاره به برخورداری این مجموعه از تعداد قابل توجه و متنوع نیروی انسانی از دغدغه مندی مسئولین دانشگاه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تبدیل وضعیت نیروها و شنیده شدن اخبار خوب در این زمینه خبر داد و افزود: تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شده ولی هنوزر محقق نشده است.
گفتنی است، اشاره به وضعیت شیوع بیماری کرونا و ضرورت تداوم رعایت پروتکل های بهداشتی برای کنترل و مهار این بیماری منحوس پایان بخش گفت و گوی زنده دکتر شیرانی در برنامه چشم انداز صدا و سیمای مرکز استان بود.