عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر: در تمام مدت خرید از فروشگاه‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم

دکتر سودابه محمدی افزود: به‌طورکلی هر چه تعامل ما با دیگران از فاصله نزدیک‌تر و در مدت‌زمان طولانی‌تری رخ دهد احتمال انتقال کووید ۱۹ بیشتر بوده ازاین‌رو زمان خرید خود را طولانی نکنید.


وی با اشاره به اینکه در هنگام خرید بایستی از لمس دهان، بینی و چشم خودداری کنیم تصریح کرد: باید در تمام مدت خرید ماسک را بر روی بینی و دهان خود نگه‌داشته و برای صحبت کردن با فروشنده ماسک خود را برنداریم.
متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: از دست‌کاری مرتب ماسک خودداری کرده و در صورت دست زدن به ماسک دست خود را ضدعفونی کنیم.
وی عنوان داشت: در هنگام ورود و خروج از فروشگاه دست‌های خود را با مقداری از ماده ضدعفونی‌کننده (به‌اندازه یک سکه) ضدعفونی کنیم، همچنین دقت کنیم ماده ضدعفونی‌کننده، حداقل ۶۰ درصد الکل داشته باشد.
دکتر محمدی با اشاره به اینکه در هنگام خرید نباید به موبایل خود دست بزنیم گفت: از ورود و خروج مکرر وسایل به درون کیف‌دستی خودداری کرده و از یک دستمال‌کاغذی برای باز و بسته کردن در فروشگاه و یا در یخچال استفاده کنیم و سپس آن را دور بیندازیم.
وی بیان داشت: در صورت استفاده از آسانسور یک دستمال‌کاغذی را برای فشردن دکمه‌های آسانسور به کار ببریم و سپس دستمال را در یک سطل زباله، بدون تماس با درب آن بیندازیم.
متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکید کرد: به علامت‌گذاری‌های کف فروشگاه برای رعایت فاصله فیزیکی (حداقل ۱.۵ متر) از فروشنده و مشتریان دیگر توجه کرده و تا حد امکان تلاش کنیم از چرخ‌دستی یا سبد خریدهای موجود در فروشگاه استفاده نکرده و یا دسته آن را ضدعفونی کنیم.
دکتر محمدی با اشاره به اینکه هنگام خرید با صحبت کردن با همسایه‌ها، دوستان و یا کارمندان زمان خرید را طولانی نکنیم خاطرنشان کرد: به علامت‌گذاری‌های کف فروشگاه برای رعایت فاصله فیزیکی (حداقل ۱.۵ متر) از فروشنده و مشتریان دیگر توجه کنیم.
وی اظهار داشت: در صورت موجود نبودن این علامت‌گذاری‌ها، حداکثر فاصله ممکن (حداقل ۵/۱ متر) را از فروشنده و مشتریان دیگر داشته و تا حد ممکن از تماس با سطوح خودداری کنیم.
متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: از مصرف نمونه‌های مواد غذایی که برای تبلیغ ارائه می‌شود خودداری کرده و حتی‌الامکان تنها به کالاهایی دست بزنیم که قصد خرید آن‌ها را داشته و از برداشتن مکرر کالاها و برگرداندن آن‌ها به قفسه خودداری کنیم.
دکتر محمدی افزود: از باز کردن بسته‌بندی بستنی و مواد غذایی مشابه در فروشگاه خودداری کنیم، همچنین در صورت امکان گوشت و مواد پروتئینی (مرغ، مواد پروتئینی دریایی) را از نوع بسته‌بندی‌شده خریداری کنیم.
وی عنوان کرد: در صورت امکان تلاش کنیم تماس مستقیم دست با غذا را به حداقل رسانده و از انبر و یا سایر وسایل موجود استفاده کنیم.
دکتر محمدی گفت: اگر قرار است به مدت طولانی در خانه بمانیم از موادی که مدت ماندگاری بالایی دارند مانند کنسروها و یا مواد غذایی خشک خرید کنیم.
متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: از پرداخت الکترونیکی استفاده کرده، کارت را خودتان در دستگاه کارت‌خوان بکشید، از فروشنده بخواهید تا مبلغ و رمز عبور را وارد کرده در غیر این صورت از دستمال‌کاغذی استفاده کنیم یا دست خود را بلافاصله پس از لمس دستگاه کارت‌خوان ضدعفونی کنیم.
وی تصریح کرد: کارت عابر بانکی را که استفاده کرده‌ایم ضدعفونی کنیم یا آن را در یک دستمال‌کاغذی پیچیده و در جیب خود بگذاریم تا در فرصت مناسب آن را ضدعفونی نموده و سپس در کیف بگذاریم.
دکتر محمدی اظهار داشت: در صورت نشت خونابه از مواد گوشتی، از یک ظرف یا کیسه دیگر استفاده کرده یا کیسه را درجایی از اتومبیل بگذاریم که قابل‌شست‌وشو باشد. پیش از اینکه دوباره این سطح در تماس با مواد گوشتی یا خونابه قرار بگیرد باید با آب و صابون گرم یا محلول سفیدکننده بشوییم.
وی تاکید کرد: در صورت سوارشدن به اتومبیل بعد از ورود حتما باید دستان خود را ضدعفونی کنیم.


انتهای پیام/ م.ف۱۰۲۴

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تنها مرجع رسمی اخبار حوزه سلامت در استان