عمومی | موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی

جلسه مشترک آقای دکتر دهقانی سانیج و دکتر شریفی معاون برنامه ریزی و پشتیبانی به نمایندگی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی با حضور رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل، رئیس و

دکتر حسین کربلائی خیاوی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل ضمن ارائه گزارشی از سیمای کشاورزی استان اردبیل اظهار داشت: استان اردبیل در زمینه تولید محصولات کشاورزی و منابع طبیعی دارای ظرفیت قابل توجهی است و چهار درصد از تولید محصولات کشاورزی ایران متعلق به این استان است، تنوع اقلیمی، وجود دشت‌های حاصل خیز اردبیل، مشکین‌شهر و مغان از قابلیت‌های کشاورزی این استان است که به مدد وجود ۱۲۰ هزار بهره‌بردار، بخش کشاورزی توانسته است ۳۰ درصد از تولید ناخالص استان را به خود اختصاص دهد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با بیان اینکه در کنار این پتانسیل‌ها، چالش‌ها و محدودیت‌هایی وجود دارد، گفت: رسالت اصلی ما شناسایی چالش‌ها و محدودیت‌های بخش کشاورزی استان و ارائه راهکارهای لازم به منظور حل آن است. اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در زمینهٔ علوم زراعی و باغی، خاک و آب، فنی و مهندسی کشاورزی، گیاه‌پزشکی، علوم دامی، منابع طبیعی، حفاظت خاک و آبخیزداری در مرکز بر مبنای وظایف حاکمیتی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی دنبال می‌شود .

دکتر کربلائی خیاوی تامین هسته‌های اولیه بذری را از اقدامات مهم تحقیقاتی این مرکز برشمرد و تصریح کرد: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در حوزه تولید محصولات فناورانه موفق به تولید ۹ تن بذر پرورشی یک، ۱۵۰ تن بذر پرورشی دو، ۲۷۰ تن بذر پرورشی سه و بالغ بر ۳۰۰ تن بذر مادری ویژه مناطق نیمه گرمسیر و سردسیر استان شده است .

سپس دکتر اخوان رئیس بخش تحقیقات فنی و مهندسی ضمن تبریک انتصاب دکتر دهقانی به عنوان ریاست موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی گزارشی از فعالیت‌های پژوهشی و ترویجی بخش در سال‌های اخیر و سال گذشته را ارائه نمود. ۵۵ طرح تحقیقاتی، ۵ یافته قابل ترویج، ۱۵ نشریه فنی و ترویجی و ۱۱ دستاورد پژوهشی اهم خروجی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز بود.

وی مشارکت همکاران بخش در طرح یاوران تولید به عنوان پژوهشگر مروج ارشد و محقق معین و اجرای برنامه روز مزرعه، انتقال یافته، تدریس در کارگاه‌های آموزش بهره‌برداران و ارائه نشریات و مقالات علمی –ترویجی را به عنوان خروجی ترویجی بخش برشمرد.

دکتر دهقانی رئیس موسسه فنی و مهندسی در تشریح برنامه‌های خود از تدوین افق برنامه ده ساله موسسه خبر داد و اظهار داشت: برنامه‌ای که با کمک محققان در افق ده ساله تدوین می‌شود بایستی برای چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی جواب داشته باشد.

وی اثربخشی را مهم خواند و افزود: هدف از اجرای طرح یاوران تولید سوق دادن نتایج یافته‌های تحقیقاتی در عرصه است.

رئیس موسسه فنی و مهندسی کشاورزی گفت: توسعه علمی، صنعتی و فرهنگی هر کشور بدون پرداختن به امر پژوهش با موفقیت چندانی همراه نخواهد بود. در واقع پژوهش موتور محرک پیشرفت و توسعه محسوب می‌شود. حتی اگر نشانه‌هایی از توسعه بدون پرداختن به مبانی پژوهشی رخ دهد آن توسعه مستمر و پایدار نخواهد بود و نمی‌تواند مسیر مطمئنی را طی کند؛ بنابراین، پژوهش مبنای توسعه است و تضمینی برای استمرار توسعه به شمار می‌آید. همچنین، به کار بستن نتایج پژوهش‌های انجام شده در هر زمینه به بهبود راهکار‌ها و روش‌های معمول در زمینه‌های مورد نظر منجر می‌شود .

دکتر دهقانی ضمن تاکید به ارتباط محققین بخش با شرکت‌های کشت و صنعت مغان و پارس از مذاکره با مدیران این شرکت‌ها جهت اختصاص دفتر کار به محققین تحقیقات جهت ارتباط بیشتر و ارائه راهکار به چالش‌های تولید این شرکت‌ها خبر داد. در پایان جلسه همکاران بخش گزارشی از فعالیت‌های خود را ارائه نمودند این جلسه در ساعت ۱۲ شب خاتمه یافت.