عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

اجرای طرح رجیستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اجرای طرح رجیستری بیماران کرونایی در ۳ گروه از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ خبر داد.

دکتر سعید اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار وب دا، اظهار کرد: طرح رجیستری بیماران کرونایی و بحث جزئیات بالینی این دسته از بیماران توسط معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بیمارستان‌های مرجع به مرحله اجرا در آمده است.

وی افزود: در قالب این طرح گزارش روزانه سیر مراحل بالینی بیمار کرونایی، داروهای مورد استفاده قرار گرفته و نتایج آزمایش‌ها و سی‌تی‌اسکن‌های فرد ثبت می‌گردد و بر اساس داده‌های دریافتی بهترین مدل پژوهشی در حوزه‌های بهداشت و درمان اجرایی می‌شود.

مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه طرح رجیستری بیماران کرونایی در ۳ گروه از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: در قالب طرح رجیستری بیماران کووید ۱۹، ۳ گروه از نوع این بیماران و دارای داده‌های بالینی که نیازمند درمان در منزل یا نیازمند درمان در بخش‌های بستری و ICU بیمارستان‌ها هستند شناسایی شده‌اند و اقدامات درمانی هر گروه هم متناسب با نوع نیازشان صورت می‌پذیرد.

دکتر اسلامی تصریح کرد: طرح‌های پژوهشی دریافتی با موضوع کرونا در ۳ حوزه پیشگیری، درمان و مراقبت پس از درمان بوده و معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد حمایت ویژه‌ای از این نوع طرح‌ها دارد که از جمله طرح‌های حمایت‌شده در حوزه پیشگیری می‌توان به دو سامانه از راه دور در حوزه‌های تغذیه و اعصاب و روان و در حوزه پس از درمان نیز می‌توان به سیستم‌های خودمراقبتی اشاره کرد.

وی اضافه کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۳۲۰  طرح دریافتی با موضوع کووید ۱۹ در سامانه طراحی شده در معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ثبت شده است که از این تعداد ۲۵۶ طرح آن توسط کمیته اخلاق تایید شده و از مجموع طرح‌های تاییدی در حال آزمایش هم تا این لحظه ۲۰ طرح آن پایان یافته است و در مرحله نتیجه‌گیری نهایی جهت اجرا یا عدم اجرا قرار دارد.

مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص داروهای بیماران کرونایی با اشاره به اینکه تاکنون داروهای مختلفی روی بیماران تست شده است، گفت: اثرپذیری هر دارو در هر فرد متفاوت بوده و ممکن است که یک دارو در یک بیمار اثرپذیر باشد و همان دارو در بیمار دیگر فاقد اثر باشد و بلعکس همین شرایط با دیگر داروها در بیماران مختلف مشاهده شده است.

دکتر اسلامی تصریح کرد: به تازگی از داروی رمدسیویر به عنوان یکی از داروهای موثر در امر درمان بیماران کرونایی نام برده شده که حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد روی آن کار کرده است.

{jcomments on}