عمومی | دانشگاه علوم پزشکی همدان

اجباری بودن حضور همیار بهداشت در هیات‌های مذهبی همدان


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: امسال حضور همیار بهداشت برای نظارت‌های بهداشتی در همه هیات‌های مذهبی اجباری است.
به گزارش پایگاه خبری وب‌‎دا در همدان، دکتر منوچهر کرمی گفت: به خاطر پیشگیری از کرونا و حفظ سلامت عزاداران حسینی، امسال عزاداری‌های ماه محرم در مقایسه با سال‌های گذشته، در شرایط متفاوتی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه با سازمان تبلیغات اسلامی هماهنگی‌های لازم انجام شده و هر هیئت عزاداری باید دارای یک همیار بهداشت باشد، بیان کرد: پروتکل‌های بهداشتی مربوط به ایام عزاداری محرم از سوی وزارت بهداشت تعیین و به استان‌ها ابلاغ شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه  گفت: افرادی که در سال‌های گذشته اقدام به تهیه و توزیع نذری و برگزاری مراسم می‌کردند امسال باید مسئولیت اجتماعی خود را رعایت کرده و با نصب بنر و پرده به مردم اعلام کنند که بخاطر شرایط ویروس کرونا و حفظ سلامتی عزاداران حسینی، پذیرای میهمانان نیستند.

وی با بیان اینکه توزیع غذا‌های گرم مانند حلیم و شعله زرد در شرایط کرونایی، ممکن است افراد بیشتری را مبتلا کند، افزود: نذورات مردمی از مواد غذایی به سمت نذر ماسک و اقلام بهداشتی هدایت می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه با تاکید بر اینکه بازرسان بهداشت، نیروی انتظامی و استانداری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در هیئت‌های عزاداری را کنترل می کنند، تصریح کرد: فاصله افراد با یکدیگر نباید کمتر از دو متر باشد.

وی با بیان اینکه پذیرایی در دسته‌های عزاداری ممنوع است، گفت: تعداد افراد هر دسته نیز باید کمتر از ۵۰ نفر باشد.

دکتر کرمی با تاکید بر اینکه وجود مواد ضدعفونی کننده در همه هیئت‌ها ضروری است، تصریح کرد: همه عزاداران باید از ماسک استفاده کرده و دفع پسماند نیز به روش بهداشتی انجام شود.

وی افزود: افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، سالمندان، زنان باردار و بیماران مبتلا به نقص ایمنی به هیچ عنوان در مراسم عزاداری و تجمع شرکت نکنند./ع