آیین اختتامیه سومین جشنواره درون دانشگاهی رویش دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، با حضور دکتر غفاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر سیداحمدرضا پیش بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی، جمعی از مدیران ستادی، روسای واحدهای استانی و تعدادی از دانشجویان برگزیده، آیین اختتامیه سومین جشنواره درون دانشگاهی رویش برگزار شد.
در ابتدای این جلسه معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی به خلاصه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه پرداخت.
وی گفت: برگزاری ۷ دوره جشنواره درون دانشگاهی حرکت، برگزاری ۳ دوره جشنواره درون دانشگاهی رویش، فعال سازی ۶۵۰ انجمن علمی دانشجویی فعال، فعال سازی کمیته ناظر بر نشریات و صدور مجوز برای ۸۴ نشریه، راه اندازی ۶۴۳ شورای تعامل و تبادل نظر دانشجویی در سطح مراکز آموزشی، برگزاری سه دوره مسابقات مناظره دانشجویی با موضوع " کسب و کار و مهارت آموزی"، برگزاری نخستین المپیاد مهارتی دانشجویان علمی کاربردی در سه رشته فناوری اطلاعات، گرافیک و ماشین افزار از اهم فعالیت های فرهنگی اجتماعی دانشگاه جامع علمی کاربردی است.
دکتر سیداحمدرضا پیش بین اظهار کرد: حدود ۲۳۰ هزار دانشجوی فعال در دانشگاه جامع علمی کاربردی وجود دارد که تقریبا ۹% از این دانشجویان در فعالیت ها و مسابقات دانشجویی شرکت کرده اند. استقبال دانشجویان در این دوره از جشنواره رویش دانشگاه جامع علمی کاربردی با ارسال بالای دو هزار اثر ، ۳۶۵% بالاتر از سال های گذشته بود.
همچنین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: ۴۶۰۰ دانشجو در ۶۴۵ کانون فرهنگی فعال هستند که زمینه فعالیت های انجمن علمی دانشجویی در بخش های ادبی و هنری، اجتماعی، دینی و مذهبی و فرهنگ و اندیشه در تمام واحدهای استانی این دانشگاه توزیع شده است.
در ادامه این مراسم رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی تهران غرب نیز گزارشی از فرایند برگزاری سومین جشنواره درون دانشگاهی رویش را بیان کرد.
وی اظهار کرد: اولین دوره این جشنواره در استان خراسان رضوی و دومین و سومین دوره نیز به میزبانی واحد استانی تهران غرب برگزار شد. از اول دی ماه سال ۹۸ با دوهزار صد و نود و هشت مراحل سومین دوره جشنواره رویش آغاز شد. ۶ بهمن ماه تا ۶ اسفند ماه فراخوان این دوره اعلام شد. بعد از تمدید از ۲۰ فروردین ماه ۹۹ تا ۵ اردیبهشت ماه فرایند داوری انجام شد و بررسی نتایج از ۵ تا ۱۵ اردیبهشت سال ۹۹ با نهایتا صد و سی و سه اثر از ۱۸ واحد استانی این دانشگاه در ۱۹ اردیبهشت ماه به عنوان آثار برتر اعلام شدند..
در ادامه این مراسم معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تشکر از برگزاری این جشنواره به بیان نقش کانون های فرهنگی در دانشگاه ها پرداخت.
وی اظهار کرد: آموختن و فراگیری برای آنچه که برای زیستن نیاز است و این اساساً از فعالیت های فرهنگی به ویژه آن دسته از فعالیت هایی که به صورت تشکل یافته و در آن کنشگری به معنای واقعی کلمه صورت پیدا می کند. کسانی که آگاهی و دانش فراتر از فنی و حرفه ای در رشته تخصصی خود دارند کسانی هستند که در تغییر زندگی خود و در بهگشت اجتماعی به صورت پنهان و آشکار اثرگذاری بیشتری را دارند. از این رو کانون های فرهنگی منبع بسیار مهمی برای توانمندسازی هستند. توانایی هایی که امروز تحت عنوان سواد از آن یاد می شود تا قابلیت های بیشتری را کنشگران ما پیدا کنند.
دکتر غفاری گفت: ما باید در وهله اول در هویت دینی، ملی، اجتماعی خود، دانایی لازم را داشته باشیم که کسب آن در مجموعه ای درفوق برنامه های برتر دانشجویی دنبال می شود، حاصل می شود. امروزه کسانی که کنشگری دارند در عرصه تشکل های دانشجویی به مراتب افراد توانمندتری هستند که بطور موثرتری با محیط پیرامون خود می توانند ارتباط برقرارکنند چراکه در این محیط ها تمرین زیست اجتماعی و زیست فرهنگی را در قیاس با دیگرانی که در این مجموعه ها کمتر حضور دارند، داشته اند.
وی خاطرنشان کرد: در شرایط اخیر توانستیم با پویش های دانشجویی در بحث کرونا در خود مراقبتی و دیگر مراقبتی و توجه به حصول، آموزش های بهداشتی به صورت فراگیر داشته باشیم. پویشی که در چندین مرحله دانشجویان در سراسر کشور در آن حضور داشتند.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی در این شرایط شیوع ویروس کرونا با فعالیت های فوق برنامه خود توانست حضور چشمگیری را جامعه داشته باشد که ستودنی بود. خوشبختانه دانشگاه جامع علمی کاربردی در هشتمین همایش ملی کانون ها با بیش از دو هزار ثبت در بین شانزده هزار اثر، جایگاه بسیار خوبی را دارد و نشان از آن است که در این عرصه ظرفیتهای خوبی وجود دارد که با بهره گیری مناسب می توان از آن استفاده کرد.
وی افزود: مجموعه های کانونی ما بر مبنای ماموریت هایی که برای آن ها متصور است اساساً تلاششان بر این است در مجموعه جمعیت دانشجویی که بعدها به عنوان دانش آموخته و افراد اثرگذار در جامعه ایفای نقش می کنند واجد ویژگی هایی چون خداباوری، خودباوری، دگرباوری، احترام به دیگران، آزادگی، مسئولیت شناسی، مسئولیت پذیری، ظلم ستیزی، عدالت گرایی، انصاف مداری در قضاوت و داوری و در نهایت اخلاق مداری مواردی هستند که بسیار مورد تاکید هستند و مجموعه ای که به صورت داوطلبانه شروع به فعالیت کند می تواند در توسعه اجتماعی و فرهنگی نقش بسزایی داشته باشد.