عمومی | دانشگاه سلمان فارسی کازرون

چاپ مقاله عضو هیئت علمی رشته فیزیک دانشگاه سلمان فارسی کازرون در مجله معتبر بین‌المللی Scientific Reports از گروه انتشارات Nature

بنا به گزارش روابط عمومی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، مقاله ISI دکتر محمدرضا پورکریمی، عضو هیئت علمی رشته فیزیک دانشگاه سلمان فارسی کازرون، با عنوان « Experimental Realization of controlled quantum teleportation of arbitrary qubit states via cluster state » در نشریه Scientific Reports از گروه انتشارات Nature با ضریب تاثیر ۴ پذیرفته و در شماره ۱۲ آگوست ۲۰۲۰ این نشریه معتبر بین‌المللی منتشر شد.

دکتر پورکریمی در تشریح موضوع این مقاله اظهار داشت: انتقال اجسام بصورت محو شدن در یک مکان و ظاهر شدن در مکانی دیگر، یکی از رویاهای دیرینه بشر بوده است. در سال‌های اخیر دانشمندان بصورت تئوری و تجربی تلاش‌های بسیاری برای تحقق این این ایده انجام داده‌اند و مقالات متعددی در این زمینه به چاپ رسانیده‌اند.

به گفته وی، براساس نتایج به دست آمده از این مقاله، نشان داده شده است که می‌توان با استفاده از یک پروتکل خاص فیزیک کوانتم، چند ذره کوانتمی را به صورت تجربی با استفاده از پردازنده‌ی رایانه کوانتومی IBM ،  به همان روش ذکر شده انتقال داد. این ایده برای اولین بار در دنیا ارائه شده است و می‌توان از آن برای توسعه و تحقق یکی از آرزوهای بشر استفاده کرد.

گفتنی است مجله Scientific Reports در چارک اول ( ) نشریات قرار دارد و علاقمندان جهت دسترسی به این مقاله می‌توانند به آدرس الکترونیکی www.nature.com/articles/s۴۱۵۹۸-۰۲۰-۷۰۴۴۶-۸ مراجعه کنند.

همچنین دکتر غریب فاضل‌نیا، سرپرست دانشگاه سلمان فارسی کازرون، طی پیامی ضمن تبریک این موفقیت و تقدیر از دستاورد علمی دکتر پورکریمی، ابراز امیدواری نمود موفقیت‌های علمی ایشان تداوم یافته و زمینه‌ی دانشی هرچه مناسب‌تری را برای ارتقا دانشگاه سلمان فارسی کازرون و ارایه خدمات علمی و پژوهشی بهتر به دانشجویان این دانشگاه فراهم آورد.