عمومی | دانشگاه علوم پزشکی جهرم

فارغ التحصیل شدن ۵ دانشجوی ورودی اول کارشناسی ارشد رشته پرستاری داخلی و جراحی دانشکده پرستاری - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵

تلاش های اعضای هیئت علمی دانشکده پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با فارغ التحصیل شدن دانشجویان گروه اول کارشناسی ارشد پرستاری داخلی و جراحی به ثمر نشست.


به گزارش وبدادجهرم؛ دکتر محسن فاصله رئیس دانشکده پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم اظهار داشت: یکی از دغدغه های اصلی ما جذب رشته های کارشناسی ارشد و ارتقاء دانشکده پرستاری و پیراپزشکی بوده است که با تلاش های دکتر رضایی نماینده مردم جهرم، دکتر رحمانیان رئیس دانشگاه و دیگر مسئولین دانشگاه موفق به راه اندازی رشته پرستاری داخلی و جراحی در مقطع تحصیلات تکمیلی در سال ۹۶ شدیم.

وی افزود: اکنون تلاش های عزیزانی که برای جذب رشته پرستاری داخلی و جراحی و همین طور اساتید محترمی که در آموزش و پژوهش این رشته تلاش های بسیار کرده اند نتیجه داده است.  هفته گذشته ۵ دانشجو کارشناسی ارشد این رشته ( از ورودی های اول، سال ۹۶) و یک دانشجو از ورودی های دوم (سال۹۷) با دفاع از پایان نامه خود با موفقیت فارغ التحصیل شده اند.

دکتر فاصله در ادامه افزود: در راستای جذب رشته پرستاری داخلی و جراحی از سوی وزارتخانه موانعی بر سر راه ما قرار گذاشته شد. مشکلات و موانع از لحاظ بالینی، فیزیکی و نیروی انسانی بود که با تلاش معاون آموزشی دانشگاه و دیگر مسئولین، ارتقاء دانش اساتید از مقطع کارشناسی ارشد به دکترا و انتقال دانشکده پرستاری و پیراپزشکی به ساختمانی جدید و نوساز و تکمیل کتابخانه این دانشکده توانستیم این موانع را بر طرف کنیم. در نتیجه این فعالیت ها موفق به جذب این رشته در مقطع کارشناسی ارشد شدیم.

وی در ادامه بیان کرد: در کنار رشته پرستاری داخلی و جراحی در مقطع کارشناسی ارشد تقاضای جذب رشته "سلامت جامعه" کردیم که انشاالله در آینده نزدیک این رشته در این دانشکده راه اندازی می شود.

دکتر رسول اسلامی اکبر معاون آموزش دانشکده پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در ادامه گفت: رشته پرستاری داخلی و جراحی از رشته های پر طرفدار پرستاری است که موجب ایجاد تبحر، آگاهی و توانمند سازی پرستاران در مواجه با مشکلات و بیماری های داخلی و جراحی می شود.

به گفته وی دانش آموختگان این رشته با بکارگیری رویکرد مراقبت مبتنی بر شواهد، مددجو محور، جامع و جامعه نگر با تکیه بر اصول اخلاق و ارتباطات انسانی، نیازهای مدد جویان را در ابعاد مختلف شناسایی و در سطوح سه‌گانه پیشگیری به ارائه خدمات تخصصی و مراقبتی می پردازند.

وی با اشاره به جایگاه شغلی فارغ التحصیلان این رشته گفت:  دانش آموختگان این رشته می توانند در مراکز درمانی (بیمارستان ها)، مراکز مشاوره و خدمات پرستاری، مراکز نگهداری مددجویان در آسایشگاه ها، مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی، اورژانس های پیش بیمارستانی، کارخانجات و مراکز صنعتی، پژوهشکده ها و مراکز تحقیقات و شرکت های دانش بنیان، مراکز رشد مشغول به کار شوند.

به گفته وی نقش فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد پرستاری داخلی و جراحی، مراقبتی، مشاوره ای، تشخیصی، پیشگیری و کارآفرینی است.

دکتر علی دهقانی مسئول تحصیلات تکمیلی دانشکده پرستاری و پیراپزشکی گفت: از سال ۹۶ تا کنون در رشته کارشناس ارشد پرستاری داخلی و جراحی، سه دوره دانشجو به تعداد ۱۸ نفر گرفته شده است.

وی افزود: در مجموع این رشته ۳۲ واحد دارد. ۲۸ واحد دروس اختصاصی و ۴ واحد پایان نامه است. دانشجویان این ۳۲ واحد را در سه ترم اول می گذرانند و ترم چهارم جهت (کارهای پژوهشی پایان نامه) است.

وی بیان کرد: دانشجویان در طی دوران تحصیل خود کشیک بیمارستانی نیز دارند و موظف به گذراندن کارگاه های مهارت های ارتباطی، ایمنی بیمار، کنترل عفونت، ارتقاء کیفیت خدمات و حاکمیت بالینی و خدمات مبتنی بر شواهد هستند.

دکتر دهقانی عنوان کرد: تیم آموزشی این رشته تحصیلات تکمیلی شامل ۵ نفر با دکترای تخصصی پرستاری است.

گفتنی است آقای دکتر محسن فاصله، آقای دکتر رسول اسلامی اکبر، آقای دکتر علی دهقانی و آقای دکتر محسن حجت از اساتید حاضر این رشته و قبلا خانم دکتر سارا شهسواری  نیز پیش از بازنشسته شدن  بعنوان استاد این رشته بوده اند.

همچنین اساتید دیگر دانشگاه بنام آقای دکتر  سبحانیان ، اقای دکتر کوهپیما، خانم دکتر نجفی پور، خانم دکتر لیلی مصلی نژاد، آقای دکتر هوشمند  و اقای دکتر زارعی فرد بعنوان استاد مدعو در واحدهای آموزشی این رشته با دانشکده پرستاری و پیراپزشکی همکاری دارند.
این امید وجود دارد که با عزم و تلاش مجدانه مجموعه مدیریتی و اعضای هیات علمی دانشکده پرستاری و  دانشگاه انشاالله شاهد آینده درخشان تری در تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی جهرم در آینده نزدیک باشیم.