عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

معرفی ارقام جدید و پر محصول و افزایش قیمت خرید از عوامل مهم افزایش سطح زیر کشت پنبه در استان اردبیل است

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل دکتر حسین کربلائی خیاوی در رابطه با افزایش سطح زیر کشت پنبه در استان اردبیل در سال های اخیر گفت: سطح زیر کشت پنبه در کشور و در استان اردبیل در طی سال‌های اخیر افزایش قابل ملاحظه‌ای پیداکرده است. افزایش قیمت خرید این محصول از یک طرف و معرفی ارقام جدید و پر محصول از سوی دیگر در افزایش سطح زیر کشت پنبه تاثیر به سزایی داشته است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزود: ارقام جدیدی که در سال‌های اخیر معرفی شده‌اند دارای خصوصیات برتری از جمله افزایش عملکرد وش تا ۱۲۵۰ کیلوگرم بیشتر از ارقام قبلی، طول الیاف بیشتر نسبت به رقم تجارتی مهر، زودرسی ۴۰ درصد بیش از رقم تجارتی ورامین هستند.

دکتر کربلائی خیاوی با بیان اینکه ارقام گلستان، ارمغان، لطیف، ساجدی طی سال‌های اخیر با مشارکت محققین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل معرفی شده‌اند اظهار داشت: رقم پر محصول دیگری که هم اکنون هسته اولیه آن توسط محققین مرکز تکثیر و تولید می‌شود رقم شایان است این رقم بیش از ۱۲۵۰ کیلوگرم بیشتر از سایر ارقام تجارتی مثل ورامین عملکرد داشته و از لحاظ صفات کیفی الیاف از قبیل طول الیاف، کیل، ظرافت، استحکام و کشش نسبت به ارقام قبلی برتری بسیار خوبی داشته و مورد استقبال زارعین پنبه‌کار قرار گرفته است.

وی افزود: در سال ۱۳۹۸ نیز دو رقم جدید پنبه به نام‌های پرتو و تابان معرفی شدند که حاصل استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی بودند. این ارقام به دلیل داشتن تحمل بالا در مقابل شوری خاک و همچنین مقاومت در برابر بیماری‌های ورتیسیلیوم پنبه و پژمردگی بوته دارای اهمیت خاصی هستند.

ارقام جدید معرفی شده زودرس بوده، مقاوم به خشکی و شوری هستند، همچنین قابلیت برداشت با ماشین‌های کشاورزی را دارند . در ارقام جدید معرفی شده حداقل ۲۰ درصد بهره‌وری آب افزایش می‌یابد؛ همچنین بهره‌وری تولید در برخی ارقام مانند خرداد و شایان تا ۱۲ تن در هر هکتار می‌رسد .

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل اجرای برنامه نظام نوین ترویج و حضور محققان در مراکز خدمات جهاد کشاورزی و ترویج اهمیت کشت پنبه در تناوب زراعی، افزایش قیمت خرید پنبه از طرف مراکز خرید و انطباق نسبی قیمت‌ها با هزینه‌های تولید، افزایش قیمت محلوج در کارخانجات نساجی، تحریم برخی شرکت‌های بازرگانی پنبه و متعاقب آن روی آوردن تاجران پنبه به خرید وش و محلوج و کنجاله پنبه دانه داخلی، افزایش سطح اطلاعات زارعین به اهمیت و نقش ویژه پنبه در تناوب زراعی با تدوین نشریات ترویجی، احیای کمیته فنی پنبه و برگزاری جلسات مکرر در جهت رفع مشکلات پنبه‌کاران، پایش مزارع پنبه از لحاظ آفات و بیماری‌ها در قالب اکیپ‌های مشترک بخش تحقیقات و بخش اجرا و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ترویجی را از جمله دلایل افزایش سطح زیر کشت پنبه در سال‌های اخیر برشمرد.