عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

بازدیدهای میدانی توسط محققین بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی حاکی از افزایش فعالیت جمعیت آفت سنک پنبه در مزارع پنبه و سویای دشت مغان است

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل دکتر پرویز شریفی رئیس بخش تحقیقات گیاه پزشکی مرکز در رابطه با فعالیت جمعیت آفت سنک پنبه در مزارع پنبه و سویا در دشت مغان گفت: آفت سنک از آفات مکنده در زراعت پنبه و سویا است. پوره‌ها و حشرات بالغ با تغذیه از شیره گیاه، باعث زرد شدن و ریزش غنچه، گل، غلاف و غوزه در پنبه و سویا می‌گردد.

وی افزود: بیشترین خسارت این آفت در مزارع پنبه و سویا در مراحل گلدهی و غوزه دهی در پنبه و اوایل غلاف بندی در سویا است. داشتن قدرت بالای پرواز، باعث خسارت شدید می‌شود. با توجه به پایش های انجام گرفته توسط محققین بخش گیاه‌پزشکی در مزارع پنبه و سویا در پارس‌آباد مغان، افزایش جمعیت آفت سنک در مزارع موجب نگرانی کشاورزان شده و در این راستا پایش مستمر آفت فوق توسط کارشناسان بخش کشاورزی ضروری بوده و در صورت بالا رفتن جمعیت آفت از حد آستانه‌ی مبارزه، سم‌پاشی با آفت‌کش ایمیداکلوپراید (کنفیدور) به میزان ۲۵۰ سی‌سی در هکتار توصیه می‌گردد.