عمومی | دانشگاه فنی و حرفه ای

آیین معارفه دکتر امیر حیاتی به سمت سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران برگزار شد



آیین معارفه دکتر امیر حیاتی به سمت سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران با حضور دکتر سینایی معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور، آقای روزبهی نماینده مردم ساری در ششمین دوره مجلس شورای اسلامی، سید مسعود مدینه رییس شورای شهر ساری، سیدعلی آقامیری رییس شورای استان مازندران، احمدی فولادی رییس انجمن اسلامی معلمان استان مازندران و مدیر کل سابق آموزش و پرورش مازندران، مهندس درویشی مدیر کل فنی و حرفه ای استان مازندران، دکتر یوسفی رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر ساری، دکتر جعفری رییس دانشگاه علمی کاربردی مازندران، دکتر کساییان رییس دانشگاه فرهنگیان مازندران، دکتر اسلامی رییس پردیس پسران دانشگاه فرهنگیان دکتر شریعتی ساری، دیانی رییس آموزش و پرورش ناحیه 1 ساری، خانم محمدی رییس آموزش و پرورش ناحیه 2 ساری، مهندس ناجی رییس کانون بازنشستگان آموزشکده های فنی مازندران، سعادت فر معاون سازمان صنعت معدن و تجارت مازندران، رییس دفتر دکتر دامادی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی، رؤسای آموزشکده های فنی و حرفه ای مازندران، اعضای هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران و دیگر مسئولین اداری شهرستان در دانشکده فنی امام محمد باقر(ع) ساری برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی، دکتر سید عطاء اله سینایی معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور سخنران اصلی مراسم و نماینده دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با قدردانی از همه ی کسانی که در شکل گیری دانشگاه فنی و حرفه ای بذل خدمت و ایثار کردند اظهار داشت: اساس دانشگاه در ایران با نظام فنی و حرفه ای شروع شد و با تأسیس انستیتوهای تکنولوژی در سال 1344، دانشگاه فنی و حرفه ای وارد مرحله جدیدتر خود شد و امروز دهمین دانشگاه فنی و حرفه ای واحد استانی کشور در استان مازندران تأسیس می شود و ما خوشحالیم که در این مناسبت در خدمت همکاران هستیم و از تمام زحمات کلیه همکاران دانشگاه فنی و حرفه ای در تمام دوره نیم قرن گذشته قدردانی می نماییم.
معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای رابطه بین نرخ بیکاری و اشتغال در استان ها و نسبت ورود دانش آموز به هنرستان های فنی و حرفه ای و آموزشکده های فنی و حرفه ای را رابطه ی معنادار مثبت دانست و گفت: مازندران بیشترین تعداد دانشجوی متمرکز در دانشکده ها و آموزشکده های فنی و حرفه ای کشور را دارد و از این نظر برای ما بسیار حائز اهمیت می باشد. کمترین سطح بیکاری کشور به ترتیب در خطه جنوبی کشور هرمزگان و بوشهر و سپس بصورت جالبی در سمنان و مرکزی و بعد در مازندران می باشد. مطابق برنامه ششم توسعه وزارت آموزش و پرورش مکلف است پنجاه درصد دانش آموزان را در سال دوم آموزش متوسطه در هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش جذب نماید و مازندران هم شرایط خوبی در جذب دانش آموزان دارد.
وی با اشاره به مأموریت مشخص دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه داد: توسعه ی آموزش های عالی مهارتی در کشور مهمترین هدف این دانشگاه می باشد و ذیل این هدف کلان، توسعه شایستگی ها و صلاحیت های حرفه ای بعنوان اهداف خرد قابل احصاء می باشد. برای تحقق چنین اهدافی ملاحظه ی بی وقفه و دائم تحولات بازار کسب و کار و اشتغال و چشم اندازهای آن برای ما مهم است. امروز دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران با 18 هزار دانشجو به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای دانشگاهی مازندران شکل می گیرد که قبلاً بصورت دانشکده ها و آموزشکده های فنی مجزا و مستقل عمل می کردند. این شرایط جدید را به مردم شریف مازندران و همکاران عزیزم در دانشگاه فنی و حرفه ای که هویت منسجم تری پیدا نموده، تبریک عرض می نمایم و بر حسب وظیفه و ابلاغ ریاست محترم دانشگاه جناب دکتر صالحی عمران، جناب دکتر امیر حیاتی را به عنوان نخستین سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران معرفی می نمایم.
دکتر سینایی با تأکید بر سیاست های جاری دانشگاه فنی و حرفه ای کشور افزود: جناب دکتر صالحی عمران از چهره های دانشمند، مسئله شناس و چاره اندیش و فرهیخته در نظام آموزش عالی کشور می باشند و در دوره مدیریت ایشان، دانشگاه بصورت مؤثری در راستای تأمین نیازهای کشور فعال است و توسعه برنامه ریزی آموزش های عالی فنی و حرفه ای مبتنی بر تطبیق شغلی و شایستگی حرفه ای بعنوان نصب العین فعالیت های آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای در دستور کار قرار دارد و شورای برنامه ریزی دانشگاه و همچنین شورای گسترش آموزش های عالی فنی و حرفه ای به تأیید و تصویب وزارت علوم رسیده است. گسترش آموزش عالی فنی و حرفه ای در دوره جدید متاثر و مبتنی بر تحلیل آمایشی و درک و اعمال مزیت های نسبی و رقابتی محلی و استانی و منطقه ای می باشد. اهمیت این موضوع این است که با توجه به اشتغال کشاورزی مازندران، کشاورزی مدرن و برخوردار از بازار که تأمین کننده مفهوم دانشگاه تقاضا محور باشد شکل می گیرد. تقاضاهای جدید در کسب و کار باید متناسب با ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی کشور خلق گردد و امیدوارم که این موضوع امکان طراحی برنامه های جدید درسی مبتنی بر ملاحظات آمایشی در مازندران دیده شود و دکتر حیاتی و تیم مدیریتی ایشان این ملاحظه را جدی بگیرند و روی آن متمرکز شوند.

دکتر امیر حیاتی سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران تغییر رویکرد به سمت آموزش های مهارتی و کارآفرینی را چشم انداز و هدف آتی دانشگاه های کشور خواند و گفت: به جهت نیازها و تغییر ذائقه ای که با تکنولوژی نوین همراه گشته، این تغییر رویکرد شکل خواهد گرفت و دانشگاه هایی که از این رویکرد فاصله بگیرند، ناگزیر حذف خواهند شد. هوشمندسازی و مدیریت یکپارچه نتیجه ی یک دانش و مهارت است و حرکت صرف به سمت دانشگاه های آموزش محور، پاسخگوی نیازهای امروزی نیست و در نتیجه بسیاری از رشته ها حذف می شوند و نیز بسیاری از مشاغل ایجاد می گردند؛ رصد صحیح این شغل های جدید، مهارتی بودن آنها را به اثبات می رساند. وزارت علوم به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری در این حوزه نیز این تغییر رویکرد را بطور ملموس ایجاد کرده و از توسعه رشته های تحصیلی مهارتی پشتیبانی می نماید.

دکتر حیاتی با تأکید بر توجه به نیاز بازار در گسترش آموزش عالی اظهار داشت: دانشگاه باید مجری آموزش رشته هایی باشد که صنعت و بازار متقاضی آن باشد و منابع درسی و محتوای آموزش باید از بیرون تأمین گردد. تسهیل و روان سازی در ارتباط دانشگاه با صنعت باید صورت گیرد و در اینصورت زبان مشترک و ارتباط دو سویه برقرار می گردد.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران با مأموریت گرا نامیدن دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه داد: مسئولیت دانشگاه فنی و حرفه ای آموزش مهارت ها می باشد و ورودی این دانشگاه، دانش آموزانی هستند که در زمینه مهارتی خوب می باشند و من معتقدم دانشگاه فنی و حرفه ای در راستای مأموریت خود به خوبی عمل کرده است و خروجی های دانشگاه ما خیلی نگران بازار کار نیستند. بیکاری یک تهدید اجتماعی است و هر سازمانی بتواند این تهدید را محدود نماید و به اشتغال کمک نماید، یک سازمان سود ده به حساب می آید.

دکتر حیاتی با اشاره به لزوم بومی سازی آیین نامه ارتقای هیأت علمی و نیز اهمیت به روز رسانی تجهیزات و امکانات کارگاه های مراکز دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور باید کمک نماید تا ساختار جدیدی برای نظام آموزش عالی مختص دانشگاه فنی و حرفه ای تعریف گردد. آموزش به دانشجویان نیز باید هماهنگ با سرعت رشد فناوری ها باشد و تجهیزات و ابزار به روز و پیشرفته برای آموزش دانشجویان فراهم گردد. دانشکده ها و آموزشکده های فنی باید در همه حوزه های مهارتی، کارکردی، فعالیت های اجتماعی و فرهنگی دانشجویان مؤثر بوده تا با تغییر مثبت بعنوان یک شهروند ماهر و خوب وارد جامعه گردند.

وی اولویت کاری خود در دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران را توجه به همه ی مراکز فارغ از هر گونه دیدگاه جزء نگری و سلایق شخصی بر شمرد و ادامه داد: با استفاده از برنامه های متنوع و تفاهمنامه های شفاف به خصوص در حوزه بودجه، به پیشرفت همه ی مراکز کمک خواهیم کرد. تعامل ما باید به سمت افزایش دوستی ها و رفاقت ها باشد و با حفظ اخلاقیات، کارهای فاخر انجام دهیم. اینجانب از همه ظرفیت های استان جهت سربلندی دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران استفاده خواهم کرد و متقابلاً از همه اساتید و کارکنان دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران می خواهم که به ما کمک کنند تا رشد همه جانبه اتفاق بیافتد.

دکتر حیاتی با اشاره به آثار مثبت تعاملات بیرونی در توسعه مراکز تأکید کرد: مراکز ما باید با برقراری تعاملات بیرونی بویژه با دیگر سازمانها نظیر استانداری، فرمانداری ها و ... تصویر روشن و واضحی از دانشگاه فنی و حرفه ای را برایشان ترسیم نمایند و این موضوع هم به توسعه دانشگاه و هم به توانمندی و مهارت بالای برونداد مراکز کمک می نماید و موجب افتخار و سربلندی همه ما خواهد بود. در همین راستا دانشکده فنی امام محمد باقر(ع) ساری ارتباط مثبتی را با استانداری مازندران داشته و نیز میزبان برگزاری همایش های هفته پژوهش استان مازندران بوده است و تحرک علمی خوبی را در اساتید و دانشجویان ایجاد نموده است و جهت رفع مشکلات آموزشکده جدید التأسیس نوشهر نیز گام برداشته است.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران در پایان گفت: آموزش یک فرآیند مستمر است و آموزش و پرورش و دانشگاه ها باید با هم تعامل داشته باشند تا بهترین خدمات برای افراد ارائه گردد. ما هم این آمادگی را داریم تا به آموزش و پرورش کمک نماییم و می توانیم آموزش تربیت دبیر در حوزه فنی ها و دبیران هنرستان ها را در مراکز دانشگاه فنی و حرفه ای به عهده بگیریم تا دانشجویان با یادگیری بهتر دوره های مهارتی و کسب صلاحیت های حرفه ای در دانشگاه فنی و حرفه ای وارد حرفه ی معلمی گردند.
لازم به ذکر است در حاشیه ی مراسم شروع به کار فعالیت واحد استانی دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران، دکتر سینایی در جمع صمیمی اساتید هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران حضور یافت و برای مسایل مطرح شده توضیحات مبسوطی ارائه کرد. پس از آیین معارفه نیز جلسه ویژه رؤسای مراکز و دکتر سینایی برگزار گردید.