عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

معرفی رقم باقلا با نام شادان با مشارکت محققین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل دکتر حسین کربلائی خیاوی در گفتگو با روابط عمومی مرکز از معرفی رقم جدید باقلا با نام شادان با مشارکت محققان مرکز خبر داد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزایش تولید حبوبات را در راستای تامین امنیت غذایی ارزیابی کرد و ابراز داشت: کشت باقلا برای تولید پایدار گندم نیز ضروری است زیرا این گیاه در تناوب کشت با گندم سبب تقویت خاک، کاهش آفات و بیماری‌ها، استفاده بهینه از آب و در نهایت افزایش تولید گندم می‌شود . کشت مداوم گندم در اراضی زراعی سبب کاهش توان رویشی اراضی و افت قابل توجه میزان تولید گندم می‌گردد که برای جلوگیری از این روند باید محصول دیگری را در تناوب کشت گندم برای کشت جایگزین در نظر داشت و بررسی‌های علمی نشان می‌دهد گیاه باقلا یکی از بهترین نوع محصول در این زمینه است .

دکتر کربلائی خیاوی افزود: باقلا علاوه برافزودن ازت به خاک و اصلاح ساختمان خاک موجب شکستن چرخه بسیاری از بیماری‌های متداول غلات می‌شود. علوفه این گیاه نیز به واسطه داشتن درصد پروتئین بالا دارای ارزش غذایی فراوانی است.

وی تصریح کرد: طی مطالعه انجام شده بر روی سازگاری ۱۰ رقم و لاین باقلا در دشت مغان و اردبیل، رقم شادان نسبت به ارقام دیگر نظیر فیض و برکت و سایر ژنوتیپ های مورد بررسی دانه خشک و غلاف سبز بیشتری تولید کرد .

از مشخصات بارز رقم شادان ، پتانسیل عملکرد دانه و غلاف سبز زیاد، برداشت مکانیزه، پایداری عملکرد، مقاومت به لکه برگی و خوابیدگی، تعداد غلاف در بوته بالا، یکنواختی غلاف‌ها، طعم بهتر، درصد پروتئین بالا و مناسب برای مصرف پلویی است. تاریخ کشت مناسب برای دشت اردبیل دهه آخر اسفند و برای دشت مغان آبان ماه است و به دلیل رشد آن در فصل نزولات آسمانی نیاز به  آبیاری کمتر است و در صورت برداشت غلاف سبز می‌توان کشت دوم نیز انجام داد.

دکتر کربلائی خیاوی اظهار امیدواری کرد این رقم با دارا بودن خصوصیات مطلوب بتواند گام مهمی در بالا بردن کمیت باقلای تولیدی در استان و به تبع آن رغبت کشاورزان منطقه و افزایش درآمد اقتصادی برای آنان باشد.