عمومی | پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

کتاب «افلاطون و موسیقی» منتشر شد

کتاب «افلاطون و موسیقی؛ تاثیر موسیقی در تربیت شهروند (با نگاهی بر دیالوگ قوانین)» نوشته علی اسلامی ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر ‌شد.

این اثر با باور به اینکه موسیقی در اندیشه افلاطون دارای نقش تربیتی است، تلاش دارد تا عنصر یا عناصر موثر تربیتی در موسیقی از نظر افلاطون را فهم و چرایی اهمیت بسیار آن نزد وی را بیان کند.

پژوهشگر در این اثر هدف از انتخاب «دیالوگ قوانین » برای بررسی را، به‌روز بودن این اثر تربیتی معرفی می‌کند و معتقد است ناب‌ترین و جدیدترین عقاید موسیقایی را که سویه واقع‌گرایانه‌تری از قبل دارند، در این اثر افلاطون می‌توان یافت.

این کتاب مجموعاً از سه فصل تشکیل شده است. فصل اول با باور به اینکه آراء افلاطون، پیرامون موسیقی و هارمونی موجود در آن به ‌نوعی متاثر از دیدگاه فیثاغوریان است، به‌طور مختصر به بررسی ارتباط موسیقی و ریاضیات در یونان باستان پرداخته و ضمن اشاره به پیشینه تاریخی پیوند موسیقی با زندگی مردم یونان، به دیدگاه‌های فیثاغوریان درباره موسیقی، ریاضیات و هارمونی و همچنین تاثیر آنها بر افلاطون اشاره می‌کند.

در فصل دوم، به‌منظور روشن‌شدن مفهوم تربیت، به بررسی دیدگاه و تعاریف چندگانه افلاطون از این مفهوم پرداخته‌ و فصل سوم نیز به موضوع محوری کتاب، یعنی نقش موسیقی در تربیت شهروندان، در دیدگاه افلاطون اشاره‌ کرده است.


پژوهشگر در این اثر اندک بودن بررسی موسیقی در اندیشه افلاطون در فضای دانشگاهی و فضای خارج از آن را یکی از دلایل نگارش این کتاب برمی‌شمارد و مطابق بررسی خود معتقد است، در نظام تربیتی افلاطون، کارکرد و عملکرد تربیتی موسیقی (در اینجا گروه کُر)، نشان‌‌دهنده این اعتقاد است که موسیقی زیبا و خوب می‌تواند متشکل از یک نمونه اخلاقی در تربیت شهروندان به‌شمار آید و به‌واسطه هارمونی موجود در آن، شخصیت و نفس آنان را شکل ببخشد و به‌سوی فضیلت رهنمون کند.

این کتاب در پایان بر اساس نظر افلاطون، نتیجه می‌گیرد که موسیقی صحیح و هارمونی موجود در آن، علاوه بر انتقال لذت صحیح به روان شنونده، شرایط حرکت به‌سمت فضیلت و هماهنگی آن‌ را فراهم می‌کند و منجر به پرورش آن در نفس شهروند می‌شود.

کتاب «افلاطون و موسیقی؛ تاثیر موسیقی در تربیت شهروند» در ۱۳۱ صفحه و با قیمت ۲۵ هزار تومان وارد بازار نشر شده است.