عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

نخستین شبکه خدمات مشورتی پزشکی از راه دور در حوزه کووید ۱۹ در کلان منطقه ۹ کشور راه‌اندازی می‌شود

رییس کارگروه پزشکی از راه دور کلان منطقه آمایشی ۹ کشور  اظهار کرد: این کلان منطقه برای راه‌اندازی نخستین شبکه خدمات مشورتی پزشکی از راه دور در حوزه کووید -۱۹ آماده می‌شود.

دکتر محمود تارا در گفت‌وگو با وب دا، خاطر نشان کرد: ستاد پزشکی از راه دور کلان منطقه ۹ کشور (سپاد ۹) به عنوان اولین کلان منطقه پیشگام در راه‌اندازی بستر خدمات پزشکی از راه دور در اولین ماه شروع به کار خود با اولویت‌گذاری خدمات و مشورت‌های تخصصی مورد نیاز در مدیریت بحران کووید - ۱۹، با همکاری همه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های زیرمجموعه، در حال راه‌اندازی دو ایستگاه مرجع مشورت تخصصی در رشته‌های ریه، عفونی، و ICU در بیمارستان‌های قائم(عج) و امام رضا(ع) است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: هم‌اکنون بیش از ۱۰ ایستگاه مبدا مشورت در بیمارستان‌های دانشگاه و دانشکده‌های کلان منطقه در سطح ۳ استان خراسان‌های شمالی، رضوی، و جنوبی فعال است.

رییس کارگروه پزشکی از راه دور کلان منطقه آمایشی ۹ کشور با بیان اینکه ایستگاه‌های مبدا مشورت بر اساس استانداردهای ابلاغی سپاد ۹ در حال شکل‌گیری هستند، خاطرنشان کرد: این ایستگاه‌ها قادر خواهند بود که به‌صورت‌های صوتی، تصویری و سامانه‌ای به ایستگاه‌های مرجع و متخصصان مربوطه (بر اساس تقویم اعلامی) متصل شده و پس از اخذ مشورت‌های لازم بهترین تدابیر درمانی را برای درمان بیماران خود اتخاذ نمایند.

دکتر تارا تصریح کرد: ستاد پزشکی از راه دور کلان منطقه ۹ کشور امیدوار است که با ابلاغ استانداردهای دستگاه‌های سیار مشورت از راه دور، امکان ویزیت از راه دور بیماران کووید- ۱۹ را نیز برای پزشکان متخصص و فوق تخصص فراهم نماید.

وی اضافه کرد: امید است که مجموعه این خدمات، پس از اطمینان کامل از تست‌های اولیه اجرایی و فنی، با حضور مدیران نظام سلامت کشور و استان‌های درگیر در هفته‌های آتی افتتاح شده و در مدیریت بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در استان‌های کلان منطقه ۹ مورد استفاده قرار گیرد، طرحی که معتقدیم موفق خواهد بود و می‌تواند الگویی برای دیگر مناطق کشور باشد.

رییس کارگروه پزشکی از راه دور کلان منطقه آمایشی ۹ کشور  ضمن اشاره به تاثیر مثبت اجرای طرح‌های پزشکی از راه دور، گفت: از جمله اهداف پزشکی از راه دور می‌توان به بهبود مراقبت از بیمار، بهبود دسترسی و مراقبت پزشکی برای نواحی روستایی و محروم، دسترسی بهتر به پزشکان جهت مشاوره، در دسترس قرار دادن امکانات برای پزشکان جهت هدایت معاینات خودکار، کاهش هزینه‌های مراقبت‌های پزشکی، ارائه خدمات مراقبت پزشکی در سطح جغرافیایی و جمعیتی وسیع و کاهش انتقال بیماران به مراکز درمانی اشاره کرد.

{jcomments on}