عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

خبرنگاری ریشه در عشثق دارد/ در بحران کرونا هم افزایی فضای رسانه ایجاد شد



معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در بحران کرونا تلاش و کوشش و هم افزایی در فضای رسانه ایجاد شد و رقابت جناحی، تقابل حرفه ای و دستگاهی جای خود را به هم افزایی تمام رسانه های مختلف داد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر محمد خدادی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در وبینار رسانه و مسئولیت اجتماعی با نگاهی بر بحران کرونا ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: خبرنگاری ریشه در عشثق دارد.

در این وبینار دکتر محمد خدادی مواجه با کرونا را دارای دو لایه جسمی و روحی برشمرد  که لایه جسمی آن با تلاش، همت ، قدرت، معرفت و حماسه آفرینی کادر درمان کنترل شد.

وی با اشاره به شباهت بحران کرونا و دوران دفاع مقدس گفت: مدافعان سلامت نیز همچون رزمندگان از جان خویش گذشته و برای بقای دیگران تلاش می کنند که این حماسه و رشادت در هیچ واژه و کلمه ای نمی گنجند .

دکتر خدادی درمان درد را بدون معرفت غیر ممکن برشمرد و با اشاره به برخورداری کادر درمان از این معرفت تاکید کرد که در این ایام  قدر جامعه پزشکی و ایثار و فداکاری آنان را شناختیم.

وی ماهیت معرفت را بین پزشکی و خبرنگاری یکسان برشمرد و افزود: خبرنگار اگر عشق نداشته باشد به قلم روی نمی آورد زیرا ماهیت حرفه خبرنگاری این است که دیده نمی شوی اما دیگران را نشان می دهی.

دکتر خدادی با اشاره به حضور همیشگی خبرنگاران در اتاق خبر، پشت دوربین ها و در بطن هر حادثه ، بحران و جریان اورژانسی یادآور شد: خبرنگاران پذیرفته اند که در بطن بحران ها و جریان های اورژانسی حاضر باشند. خبرنگاری ریشه در عشثق دارد. آنان برای مردم فکر می کنند و کار می کنند و تلاش می کنند تا گره از کار آنان باز کنند.

وی مهمترین ویژگی کرونا را ناشناخته بودن و غافلگیرکنندگی آن دانست و تاکید کرد: در کرونا رسانه تعطیل نبود و حتی فعالیتش را افزایش داد .

به گفته وی رسانه ها در بحران کرونا؛ همدلی و همکاری و هماهنگی بین کادر درمانی و مردم و مسئولان را نشان داده وشایعات را از بین بردند.

دکتر خدادی افزود: رسانه در بحران کرونا موفق شد که پیام متخصصان را به مردم منتقل کند و در نتیجه منجر به همراهی مردم شد و این همراهی و هم افزایی در تاریخ ثبت شد و این توفیق با اطلاع رسانی خوب و موفق رسانه ها صورت گرفت.

وی در ادامه  از همت، غیرت و شرف و ایثار تمامی مدافعان سلامت و فعالان حوزه رسانه تقدیر کرد و تلاش های دکتر زالی و زحمات وی را باعث ارتقای سلامت جامعه و اعتلای کشور در راستای نبرد با کرونا برشمرد.

دکتر خدادی با اشاره به تفاوت فاحش رسانه ها نسبت به گذشته و پیشرفت های دهه های اخیر یادآور شد که قدرت رسانه به محتوا است نه محل انتشار آن و قدرت اصلی در رسانه را اعتماد و باور اطلاعات ذکر کرد.

وی رسانه را گره خوده به ماندگاری دانست و نه معروفیت و با اشاره به تکثیر رسانه ها در سالهای اخیر ، توجه به تعمیق رسانه را یکی از ضروریات برشمرد و بر لزوم افزایش کیفیت دررسانه ها تاکید کرد: باید دنبال فرآورده سازی باشیم و از خام فروشی اطلاعات پرهیز کنیم.

دکتر خدادی قرائت سازی، مرجع سازی و موثق بودن را از موضوعات مهم در کرونا برشمرد که باید مورد توجه قرار گیرد و افزود:  در بحران کرونا تلاش و کوشش و هم افزایی در فضای رسانه ایجاد شد و این مسئولیت اجتماعی باعث شد که رقابت جناحی، تقابل حرفه ای و دستگاهی جای خود را به هم افزایی تمام رسانه های مختلف داد.

دکتر خدادی در خاتمه سخنان خود خاطرنشان کرد: آنجا که صدای ما  واحد شود به قدرت تبدیل می شود و راهی ندارد مگر آن که منتج به اجتماع شود و آنجا ما به موفقیت خواهیم رسید.

انتهای خبر

کدخبرنگار: ۷۷۰۰ س.ع