عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا

توصیه های فوق تخصص نوزادان برای تغذیه نوزادان با شیر مادر

فوق تخصص نوزادان بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) فسا گفت: شیر مادر بهترین و کاملترین غذا برای نوزادان شیرخوار و کودکان تا پایان دو سالگی است .

به گزارش وب دا فسا؛ دکتر عالیه میرزایی افزود: تغذیه شیر خوار فقط با شیر مادر از بدو تولد تا پایان ۶ ماهگی به تنهایی تمام نیازهای غذایی شیر خوار را تامین می کند و احتیاج به آب و غذای دیگری نیست و پس از ۶ ماهگی، شیر مادر همراه با غذای کمکی تا ۲ سالگی رشد و تکامل کودک را تامین می کند .

وی با بیان اینکه تغذیه با شیر مادر باعث افزایش بهره هوشی کودک می گردد، ادامه داد: کودکانی که با شیر مادر تغذیه شده اند سالم تر از آنهایی هستند که از شیر خشک و یا سایر شیرها استفاده کرده اند، شیری که در پستان ها در دو سه روز اول پس از زایمان تولید می کند آغوز یا کلستروم نامیده می شود که غلیظ، زرد رنگ و یا به رنگ روشن و سرشار از مواد ایمنی بخش است و بهترین محافظ کودک در برابر بیماریهای عفونی و یا سایر بیماری ها می باشد، به حدی که آن را اولین واکسن نوزاد می نامند .

دکترمیرزایی افزود: در هر وعده شیر دهی قسمت اول شیر رقیق تر است و قسمت انتهایی شیر غلیظ تر و چرب تر و نوزاد باید هر دو بخش شیر را دریافت کند .

فوق تخصص نوزادان بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) با بیان اینکه تغذیه با شیر مادر بر سلامت حال و آینده مادر و کودک اثرات بسیار مهمی دارد، تصریح کرد: هم عمل شیردهی از پستان و هم تغذیه با شیر مادر حائز اهمیت می باشد. تغذیه از پستان مادر برای رشد و تکامل فک و صورت، عضلات زبان و عضلات شیپور استاش اثر تکاملی دارد، میزان بروز عفونت گوش میانی را کاهش می دهد و گفتار روان تر و قابل فهم تر ایجاد می کند، از پوسیدگی دندان جلوگیری کرده و مشکلات محتاج ارتودنسی را کاهش می دهد، شیر خوار در مصرف شیر توان خود تنظیمی پیدا می کند که بر تنظیم اشتهای کودک در آینده اثر کرده و از چاقی پیشگیری می کند .

وی تاکید کرد: تغذیه با شیرمادر تامین کننده گرمای صمیمت و نزدیکی و تماس مادر و کودک است که نتیجه آن ارتقا تکامل جسمی و عاطفی کودک است. در مادرانی که شیرخوارشان را با شیر خود تغذیه می کند انواع سرطانهای پستان، تخمدان، دهانه رحم، پوکی استخوان، سنگ کیسه صفرا، دیابت و بیماریهای قلبی - عروقی کمتر است .

۱۰الی ۱۶مرداد ماه هفته جهانی تغذیه با شیر مادر با شعار " سیاره ای سالم، با حمایت از تغذیه با شیر مادر" نامگذاری شده است .