عمومی | دانشگاه علوم پزشکی جهرم

طرح ملی "هر خانه یک پایگاه سلامت" با هدف جلب مشارکت مردمی و اجتماعی کردن نظام آموزشی در حوزه سلامت در دانشگاه علوم پزشکی جهرم رسما کلید خورد - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴

طرح ملی هرخانه یک پایگاه سلامت اقدامی است در جهت ارتقای سواد سلامت خانواده‌ها و تغییر شیوه و اصلاح زندگی برای داشتن یک جامعه ی سالمتر
به گزارش وبدا جهرم، دکتر سید مجید ارجمند، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: طرح ملی "هر خانه یک پایگاه سلامت" خرداد ماه امسال،از سوی وزارت بهداشت تصویب شد و مقام عالی وزارت بر اجرای همگانی آن به عنوان یک الگوی جهانی تاکید کرد. این طرح در دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز همسو با سراسر کشور اجرا و آغاز به کار نموده است.
معاون بهداشتی دانشگاه تصریح کرد: در راستای نظامند کردن و جلب مشارکت حداکثری، این معاونت اقدام به تشکیل کمیته راهبردی نموده است که ریاست آن بر عهده رییس دانشگاه است و معاون بهداشتی، معاون آموزشی،معاون فرهنگی دانشجویی، معاون پژوهشی،مدیر توسعه شبکه و ارتقاء سلامت و مدیر آموزش و ارتقاء سلامت از دیگر اعضای آن به شمار می روند.
دکتر ارجمند اظهار داشت: در این طرح، یکی از اعضای خانواده که دارای حداقل هشت کلاس سواد و بالای ۱۸ سال سن دارد، در طرح ملی هر خانه یک پایگاه سلامت به عنوان سفیر سلامت انتخاب می‌شود.
وی ادامه داد: هر ۲۰ سفیرخانوار زیر نظر یک سفیر محله و هر ۱۰ خانوار تحت پوشش یک سفیر دانشجوی پزشکی است که دوره تئوری آموزشی خود را گذرانده است. این رابطین سلامت در سه حوزه پیشگیری، درمان و توانبخشی به سفیران سلامت آموزش می‌دهند تا سفیران، آموزش‌ها را برای ارتقای سلامت به خانواده‌هایشان منتقل کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه بیان کرد: سفیران سلامت با اصول پیشگیری از بیماری‌ها واگیر و غیر واگیر، تغذیه سالم، بازتوانی افراد سالمند و بهبود کیفیت زندگی و ... آشنا می شوند.
دکتر ارجمند با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۱۰ هزار سفیر سلامت به تفکیک سفیران سلامت خانوار، محله، ادارات، دانشجویی و دانش آموزشی در این طرح ثبت نام کرده اند افزود: اکنون جذب سفیران سلامت و مشارکت حداکثری مردم در طرح ملی هر خانه یک پایگاه سلامت با توجه به مزیت‌هایی که دارد نیازمند مشارکت بیشتر مردم است.
وی خاطر نشان کرد: محور اصلی مرحله نخست این طرح، پیشگیری و مقابله با کرونا و مراقبت از زنان باردار می باشد.