عمومی | بنیاد ملی نخبگان

چالش‌های حقوقی استارت‌آپ‌های حوزه Hard-Tech بررسی شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ در ادامه برگزاری کارگاه‌های توان‌‌افزایی و مهارت‌آموزی با هدف افزایش توانمندی مستعدان در ایجاد کسب‌وکار بر مبنای ایده‌های نوآورانه،‌ وبینار «چالش‌های حقوقی استارت‌آپ‌های حوزه هاردتک» به همت بنیاد نخبگان استان اصفهان و همکاری ستاد توسعه فناوری نانو و شبکه نوآوری کاریز، برگزار شد.

در این کارگاه عنوان شد: راه‌اندازی یک استارت‌آپ، آن هم در حوزه فناوری‌های پیشرفته، کاری هیجان‌انگیز، پر از درس‌های ارزشمند و البته همراه با ریسک‌های پیش‌بینی نشده است. این موضوع، به‌ویژه در فناوری‌های سخت ( Hard-Tech ) ب یشتر نمایان است چراکه هم مشکلات فنی جهت توسعه فناوری پیش روی بنیان‌گذاران است و هم باید به جنگ محدودیت‌های بودجه‌ای برای ساخت حداقل محصول پذیرفتنی رفت. چالش‌های دیگر، اعم از تیم‌سازی، بازاریابی و فروش، مطالعه بازار و غیره هم که یک موضوع رایج در تمامی کسب‌وکارهای نوپا است .

در ادامه تصریح شد: یک کسب‌وکار نوپا، نیازمند مجموعه‌ای از قراردادهای داخلی و بیرونی است. صاحبان ایده، باید به توافقی میان خود برسند که در قالب قرارداد هم‌بنیان‌گذاران منعقد می‌شود. با توسعه فعالیت‌ها و شکل‌گیری نسبی شرکت، بحث توافق با سهامداران پیش می‌آید. چگونه با سهامداران بالقوه که ممکن است یک سرمایه‌گذار فرشته و یا یکی از افراد تیم اولیه باشد، قرارداد مناسبی به امضا رساند؟، قراردادهای همکاری با رقبا یا شرکت‌های تامین‌کننده، فعالیت در قالب قراردادهای تحقیق‌و‌توسعه دانشگاهی و صنعتی و حتی توافقنامه‌های فروش فناوری که در چارچوب فعالیت‌های شرکت با اشخاص ثالث صورت می‌گیرد، نمونه‌های دیگری از چالش‌های حقوقی هستند.

بررسی چالش‌های حقوقی استارت‌آپ با سرفصل‌هایی مانند: الزامات قانونی مربوط به مراحل قبل و بعد از تاسیس شرکت، اصول کلی حاکم بر قراردادهای منعقده در چارچوب فعالیت‌های داخلی، از جمله قرارداد هم­بنیانگذاران، توافقنامه سهامداران، اصول کلی حاکم بر قراردادهای منعقده در چارچوب فعالیت‌های شرکت و در تعامل با اشخاص ثالث، موضوع حقوق مالکیت فکری و حل‌وفصل اختلافات، از مهمترین بخش‌های این وبینار بود.

لازم به ذکر است، این وبینار با ارائه و سخنرانی علی‌اصغر صحرائیان؛ دکترای حقوق تجارت بین‌الملل از پاریس و مدیر دفتر حقوقی ارس پارس برگزار شد.