عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

با حمایت از تغذیه با شیر مادر، محیط زیست سالمی داشته باشیم

شیر مادر یکی از الطاف بیکران الهی است. شیر مادر ماده بی نظیری است که پروردگار آن را به منظور تامین کننده تمام نیاز های تغذیه ای کودک و برای حفظ او از انواع عفونت ها و بیماری ها خلق کرده است .

به دلیل اهمیت تغذیه با شیر مادر، سازمان جهانی بهداشت همه ساله یکم تا هفتم آگوست را که مصادف است با ۱۰ تا ۱۶ مرداد ماه به نام هفته جهانی شیر مادر نامگذاری کرده است. تا از این طریق، در خصوص مزایای شیر مادر، طی روزهای این هفته یک بسیج اطلاع رسانی در سطح عموم جامعه صورت گیرد.

شعار ملی این هفته در سال ۹۹ "سیاره ای سالم؛ با حمایت از تغذیه با شیر مادر" نامگذاری شده است. با توجه به اینکه مزایای زیست محیطی شیر مادر در طول سال های قبل کمتر مورد توجه مردم و مسئولین قرار گرفته است .

فاطمه بابایی، کارشناس سلامت نوزادان و تغذیه با شیر مادر مرکز بهداشت استان قزوین، با بیان مطالب فوق افزود: یکی از مزایای شیر مادر حفاظت از محیط زیست است، چرا که به هیچ کارخانه، بسته بندی و مصرف انرژی و مواد دیگری نیاز ندارد. شیر مادر با حرارت مناسب ودر هر لحظه برای استفاده شیر خوار آماده است و در دسترس است و نیاز به ضدعفونی کردن نداشته و موجب آلودگی هم نمی شود. در حالیکه تولید و مصرف شیر مصنوعی ضرر غیر قابل جبرانی به محیط زیست و طبیعت وارد می کند. شیر خشک نیازمند بسته بندی (قوطی، کاغذ، کارتن) و تهیه آب سالم، مواد شوینده و استفاده از بطری و سرشیشه است که این موارد علاوه بر تحمیل بار مالی به بودجه خانواده و جامعه با تولید مواد غیر قابل برگشت به طبیعت آسیب می رساند .

تولید شیر مصنوعی طی مراحل مختلفی که در کارخانه انجام می شود علاوه بر امکان آلودگی با عوامل میکروبی، سبب آلودگی محیط زیست شده و برای تهیه سوخت مورد نیاز کار خانه ها و حمل و نقل آن نیز باید از منابع طبیعی استفاده شود.

حال وظیفه مسئولین و همه پزشکان، پرستاران، ماماها و مراقبین سلامت است تا با تبلیغ، ترویج و آموزش اهمیت تغذیه با شیر مادر به خانواده ها و دادن مشاوره اصولی به مادران دارای کودک شیر خوار، از تغذیه با شیر مادر حمایت کنیم تا محیط زیست سالمی داشته باشیم .