عمومی | دانشگاه شیراز

برگزاری نخستین " فوروم معماری و شهرسازی ایران_ژاپن " به همت دانشگاه شیراز

فوروم مشترک ایران_ژاپن با تمرکز بر مسائل معماری و شهرسازی دو کشور به مدت 8 روز در دو شهر توکیو و گوتنبای کشور ژاپن برگزار شد.
این فوروم با شرکت نمایندگانی از دانشگاه‌های مختلف ایران از جمله دانشگاه شیراز و نمایندگانی از کشور ژاپن انجام پذیرفت.
به گفته ی دکتر کاوه فتاحی، استاد دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز ، این رویداد توسط موسسه معماری ژاپن Architectural Institute of Japan (AIJ) و موسسه یAssociation Archi-depot و با همکاری دانشگاه های شیراز و علم و صنعت و حمایت شهرداری های تهران، شیراز و تبریز، استانداری فارس و سازمان میراث فرهنگی اصفهان برگزار گردید.
AIJ اصلی ترین موسسه ی علمی تحقیقاتی ژاپن در زمینه ی معماری و شهرسازی است که ازسال 1886 آغاز به کار کرده است.
این فوروم شامل چندین بخش از جمله کارگاه مشترک طراحی، سمپوزیوم ، مجموعه سخنرانی، نشست تخصصی و نمایشگاه آثار نمایندگان دو کشور بود که هر بخش بصورت جداگانه و توسط نمایندگان دو کشور انجام پذیرفت.
بخش نخست- کارگاه مشترک طراحی:
این فروم با کارگاه مشترک طراحی دانشجویان معماری و شهرسازی ایران و ژاپن آغاز به کار کرد. دانشجویان در قالب ٤ گروه ٥ نفری در مورد موضوعات معماری، شهرسازی و منظر دو شهر فوجی نومیا(Fujinomiya) و گوتنبا(Gotenba) در کنار کوه فوجی بررسی و تحلیل کردند و نتایج کارشان در قالب سخنرانی و پوستر در سالن همایش اصلی AIJ ارائه گردید.
در بخش کارگاه آقای دکتر کاوه فتاحی، عضو هیأت علمی دانشکده ی هنر و معماری دانشگاه شیراز به عنوان سرگروه مدرسین کارگاه ،هدایت گروه ها را بر عهده داشت. مدرسین کارگاه از دانشگاه های فوجی و شیبااورا ژاپن، سوربن پاریس و نیز دانشگاه های علم و صنعت و تبریز بودند. همچنین هر چهار نماینده ی دانشگاه شیراز، آقایان مهرداد دزفولی، سهیل دشتی، محمد صفوی و آرش نیک نام به عنوان نمایندگان گروه های خود به ارائه ی پروژه ها در AIJ پرداختند و بار دیگر نام دانشگاه شیراز را در عرصه ی بین المللی مطرح ساختند.
بخش دوم - مجموعه ی سخنرانی و نشست تخصصی:
همایش " سیر تحول پایتخت ها: از پارس باستان تا توکیوی معاصر" نیز با سخنرانی اساتید دانشگاه و مقامات مرتبط هر دو کشور در AIJ برگزار شد.
تمرکز این همایش بر روی شهرهای تاریخی کیوتو و توکیو از ژاپن و تهران، اصفهان، شیراز و تبریز از ایران بود که هر یک در دوره ای پایتخت بوده اند و بسیاری از آنها ثبت میراث جهانی شده اند.
در این بخش هم دکتر فتاحی به معرفی بناهای معماری شیراز و فارس در دوره های هخامنشیان، زندیه، قاجار و اتابکان پرداخت. همچنین سخنرانان، متخصصان معماری و شهرسازی در نشستی تخصصی ضمن مقایسه ی شکل گیری پایتخت های نامبرده ی ایران و ژاپن، به بررسی چالش های پیش رو و تصویر آینده ی آنها در بستر بین المللی پرداختند.
بخش سوم - نمایشگاه آثار فرهنگی و معماری در موزه Archi-Depot و گالری AIJ
در قالب فوروم مشترک ایران_ژاپن ، نمایشگاه معماری مدرن و معاصر ایران در موزه ی Archi-Depot در توکیو افتتاح شد. این نمایشگاه به مدت ٢ ماه در ٣ بخش معماری دایر می باشد و مورد استقبال اساتید و علاقه مندان بسیاری قرار گرفته است. بخش اول نمایشگاه بر معماری نیمه دوم دوره پهلوی تمرکز داشته و شامل بیش از ٢٠ پروژه از جمله: میدان آزادی، موزه هنرهای معاصر، مجتمع فرهنگی نیاوران، موزه فرش، تئاتر شهر و ... می باشد. بخش دوم نمایشگاه شامل پروژه های معماران معاصر ژاپنی در ایران می باشد از جمله طرح کنزو تانگه برای تالار شهر تهران، طرح آراتا ایسوزاکی برای تپه های عباس آباد تهران و طرح جامع مینورو یاماساکی برای دانشگاه شیراز می باشد. در بخش سوم نمایشگاه هم تعدادی از پروژه های معماران معاصر ایران از جمله بهرام شیردل، هادی میرمیران و ... به نمایش گذاشته شده اند.
لازم به ذکر است آثار نفیسی از صنایع دستی ایرانی از شهرهای شیراز، اصفهان و تبریز در گالری AIJ به معرفی فرهنگ و هنر ایرانی در کنار آثار معماری می پردازند. در همین راستا بخش زیادی از آثار ارایه شده به نمایندگی از هنر فارس توسط هنرمندان دانش آموخته دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز طراحی و اجرا شده است.

بخش چهارم- ارائه ی تاریخچه ی طراحی و ساخت دانشگاه شیراز :
در بخش چهارم و نهایی این فروم مشترک، نمایشگاه و سمپوزیوم " بررسی معماری مدرن و معاصر ایران از دیدگاه روابط بین ژاپن وایران" در موزه ی ARCHI-DEPOT برگزار شد که در آغاز آن معمار مشهور ژاپنی آراتا ایسوزاکی به تفصیل از ارتباط خود و دیگر معماران سرشناس قرن بیستم مانند کنزو تانگه و لویی کان با معماری ایران سخن گفت.
در این مراسم که با سخنرانی متخصصان معماری و دانشگاهی ادامه یافت، دکتر کاوه فتاحی، استاد دانشگاه شیراز به بررسی سابقه ی طراحی این دانشگاه پرداخت.
وی در این سخنرانی برای نخستین بار از آثاری که معماران برجسته ای همچون مینورو یاما ساکی، آلوار آلتو، رابرت مک میلان از دفتر گروپیوس برای دانشگاه شیراز طراحی کرده بودند رونمایی کرد.
در همین راستا ماکت بزرگ طرح مک میلان برای دانشگاه شیراز به همراه مدارک معماری طرح های یاماساکی و آلتو در دانشگاه شیراز و پوسترهای طراحی شده از کارهای آنها در موزه Archi-Depot به نمایش در آمد.