مهندسی | دانشگاه صنعتی شریف

گزارش مراسم مجازی گرامیداشت مرحوم سعیدی"گر مومنی و شیرین هم، مومن است مرگت"

به گزارش روابط عمومی، در این مراسم که به صورت آنلاین بر بستر sky room برگزار می‌شد؛۴۲۰نفر شرکت کننده در حدود دو ساعت برگزاری مراسم در آن حضور داشتند.

در این مراسم مجتبی باقرزاده رئیس دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به وجوه علمی مرحوم دکتر سعیدی و فعالیت‌هایی که وی در عرصه پژوهشگری، آموزش شیمی وتالیف‌هایی که در این زمینه از این استاد فقید به جا مانده و همین‌طور سایر خدمات وی اشاره کرد و هر کدام از این فعالیت‌ها را عاملی دانست که فقدان این استاد دانشگاه را سنگین‌تر می‌کند. باقرزاده در این رابطه گفت: هر کدام از نقش‌های او، از نقش‌هایش در حوزه پژوهشگری گرفته تا مسئولیت‌های اجرایی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها هر کدام بار این فقدان را سنگین‌تر می کند اما به باور من آنچه موجب گران شدن این غم می‌شود آمیخته شدن این موارد با خصوصیات شخصیتی و اخلاقی است که مرحوم سعیدی به آنها شهره بود.
محمود فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف نیز با اشاره به سوابق و فعالیت‌های محمدرضا سعیدی و تاکید بر جایگاه علمی بالای وی و فعالیت‌هایی که در عرصه آموزشی و پژوهشی انجام داده بود، به منش رفتاری و اصول اخلاقی این استاد فقید اشاره کرد.
از جمله مصادیقی که رئیس دانشگاه صنعتی شریف در مورد ویژگی‌های اخلاقی مرحوم سعیدی به آن اشاره کرد، تواضع و فروتنی وی بود و گفت: وزیر علوم همه ساله برای دیدار با اساتید پیشکسوت به منزل آنها می‌رود که امسال به دلیل کرونا احوالپرسی‌ها به صورتی تلفن انجام شد. زمانی که قرار شد هماهنگی‌ها برای ارتباط با مرحوم سعیدی انجام شود ایشان آنچنان تواضع داشت که ابتدا راضی به این کار نبود و می‌گفت راضی به زحمت وزیر نیستم.
سید مهدی ابطحی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این مجلس مجازی از دورانی گفت که مرحوم سعیدی برای سر و شکل یافتن این دانشگاه تلاش کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان مفتخر است که بهترین مجموعه‌ای از اساتید دانشگاه صنعتی شریف شاکله اصلی آن را تشکیل داده‌اند و در این راه مرحوم سعیدی نقش ارزشمند و برجسته‌ای داشت.
او به نقل قولی از مرحوم سعیدی در زمان تشکیل این دانشگاه و به عهده گرفتن ریاست آن توسط وی اشاره کرد و گفت که مرحوم سعید از سر تواضع تنها دلیل انتخاب خود را این می‌دانست که سنش نسبت به سایر افراد کمی بیشتر بود و ۳۴ سال داشت درحالی که به گفته ابطحی، این برجستگی‌های علمی و شایستگی‌های مرحوم سعیدی بود که موجب انتخاب وی شد.
به گفته او، مرحوم سعیدی در تدوین ساختارهای آموزشی و کتابخانه این دانشگاه نیز نقش ارزنده‌ای داشت.
ابطحی توجه به جزئیات در عین در نظر داشتن کلیات یک کار را از جمله ویژگی‌های بارز مرحوم سعیدی عنوان کرد که اتفاق‌های خوبی را رقم می‌زد و این ویژگی در کمتر کسی وجود دارد.
در این مراسم پیام‌های تصویری مهدی ضرغامی رئیس اسبق دانشگاه و همچنین محمد امین رئیس پیش از انقلاب دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در رابطه با شخصیت و فعالیت‌های این استاد فقید پخش شد.
زلفی‌گل دبیرانجمن شیمی ایران نیز در این مراسم گفت: دکتر سعیدی استادی با شخصیت علمی کاملا متوازن بود. او به همان اندازه که در آموزش موفق بود در عرصه پژوهش هم موفق بود. همچنین در اخلاق و روابط اجتماعی هم شخصیتی برجسته و بسیار متواضع داشت.
وی با بیان اینکه فقدان این استاد برای جامعه شیمی سخت است از تاثیر او در این حوزه گفت: کمتر شیمیدانی در کشور از نسل ما وجود دارد که کتاب‌های ایشان را نخوانده باشد و یا مرحوم سعیدی زمینه رشد او فراهم نکرده باشد. مرحوم سعیدی در زمینه شاگرد‌پروری منحصر به فرد بود و بسیاری از دانشجویان و اساتید شیمی آلی کشور از شاگردان ایشان بودند.
او همچنین در مورد ویژگی های بارز پژوهشی مرحوم سعیدی نیز گفت: مقاله‌های ایشان از عمق خاصی برخوردار بود و در مجلات معتبر منتشر می‌شد و از همین رو در میان یک درصد اساتید پر ارجاع جهان قرار گرفت.
محمد شاهرخی، از دیگر اساتید دانشگاه شریف و از دوستان قدیمی و نزدیک و همین طور از همکاران مرحوم سعیدی است که پیام او در این مراسم قرائت شد. شاهرخی معاشرت و موانست با این بزرگمرد را کلاس اخلاق دانست و گفت: او هرگز زبان به غیبت نگشود و هیچگاه از دایره اعتدال و انصاف خارج نشد. همواره شکرگزار خداوند منان بود و حتی در روزهای سخت بیماری هرگز گله‌ای نکرد و هرگاه از حالشان جویا شدم اعلام رضایت کرد.
همچنین پیام علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و رئیس پیشین دانشگاه صنعتی شریف قرائت شد و او نیز در پیام خود به جایگاه علمی و پژوهشی مرحوم سعیدی و ویژگی‌های اخلاقی وی اشاره کرد و از او به عنوان اسوه و نمونه‌ای برای پژوهشگران نام برد.
مجتبی محزون از اساتید دانشگاه شیراز و از جمله افرادی که با مرحوم سعیدی دوستی دیرینه‌ای داشت، مرحوم سعیدی را نمونه کامل بنده حلیم، شاکر و تسلیم به رضا حق نام برد.
فیروزآبادی از دیگر اساتید دانشگاه شیراز که دوستی دیرینه‌ای با مرحوم سعیدی داشت در رابطه با ویژگی‌های شخصیتی این استاد فقید عنوان کرد: او در زندگی بسیار شفاف بود و دانشجویان بسیار خوبی را هم تربیت کرد و در افزایش سطح علمی کشور سهم زیادی داشت.
عاصی استاد زبان شناسی و از دوستان قدیمی مرحوم سعید به سابقه دیرینه دوستی‌شان اشاره کرد و به ذکر خاطراتی از دوران نوجوانی و این دوستی پرداخت.
دلیل در این مراسم از وجه شخصیتی دیگر محمدرضا سعیدی صحبت کرد. او از فعالیت‌های خیریه این استاد فقید گفت و پروژه‌هایی که وی به عنوان خیر مدرسه‌ساز در تکمیل آنها نقش داشت. به گفته وی مرحوم سعیدی تامین بخشی از هزینه‌های ساخت مدرسه‌ای در یکی از روستاهای چابهار، مدرسه ۱۲ کلاسه دخترانه در نارمک و مدرسه‌ ۱۰ کلاسه دخترانه در دروازه شمیران را برعهده داشت و علاوه بر آن کمک هزینه ماهانه چند خانوار را هم تامین می‌کرد.
نعیمی از دانشجویان مرحوم سعیدی که در دوره دکترا و ارشد سابقه دانشجویی وی را داشت، در مورد رفتار مرحوم سعیدی با دانشجویان صحبت کرد و از این گفت که او هیچ گاه انتقاد مستقیمی به دانشجویانش نمی‌کرد و اگر بنا به تذکری بود سعی بر ارائه آن با ذکر جنبه‌های مثبت داشت.
او در وصف استاد خود، به این مصراع از اشعار مولاناشاره کرد که "گر مومنی و شیرین هم، مومن است مرگت"
علینقی مشایخی که در میان جمع به دلیل شرایط روحی نتوانست صحبت کند؛ در ادامه مراسم متنی از سوی او خوانده شد و وی در این متن از مرحوم سعیدی به عنوان فردی اصیل، درستکار مسئولیت پذیر و متعهد به اخلاق حرفه ای و انسانی نام برد که دغدغه وطن داشت.
در پایان مراسم همسر و فرزندان مرحوم سعیدی نیز از ویژگی‌‌های وی گفتند. حمید سعیدی فرزند ارشد او ، به یکی از مسائل مورد توجه پدر خود اشاره کرد و آن هم تعصب او به استفاده از اجناس ایرانی بود. به گفته وی مرحوم سعیدی هر چند اگر کالایی کیفیتی کمتر از نمونه خارجی هم داشت باز بنا را بر استفاده از کالای داخلی می‌گذاشت.
وی همچنین به توجه مرحوم سعیدی به ظرفیت‌های بیرونی نیز اشاره کرد و به عنوان نمونه از دوره‌ای نام برد که برای فرصت مطالعاتی به آلمان رفته بود و در آن زمان توانست گرنتی را از فولکس واگن بگیرد و آزمایشگاه‌های دانشکده را با آن تجهیز کند.
مجید سعیدی نیز در مورد تواضع و فروتنی پدر خود به خاطره ای از دورانی اشاره کرد که وی به عنوان استاد نمونه کشوری تجلیل شد اما خبر را فرزندانش از تلویزیون مطلع شدند.
سعید سعیدی فرزند کوچک‍تر نیز از دوران بیماری پدر گفت و اینکه بسیاری افراد به واسطه اینکه اهدای خون می‌کردند باعث شدند که از این نظر پدرشان دچار مشکل نشود و همین مساله منجر شده تا تمام فرزندان تصمیم بگیرند که به صورت مستمر خون اهدا کنند.
صدیقه معینی، همسر مرحوم سعیدی نیز در رابطه با ویژگی‌های اخلاقی و رفتارهای در خانه او صحبت کرد و از این موضوع گفت که همسرش در مدیریت فعالیت‌های خانه همراه بوده و همین کمکی بوده تا او نیز بتواند در کنار ایفای نقش مادری به مسئولیت‌های شغلی خود نیز رسیدگی کند.
از جمله موارد دیگر که وی اشاره کرد توجه مرحوم سعیدی به محیط زیست به صورت عملی بود و اینکه در تمام مدت بر تفکیک زباله در منزل اصرار داشت.