عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

در اعیاد پیش رو از حضور در مراسمات و تجمعات پزهیز کنید

وبدا؛ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: کادر بهداشت و درمان نزدیک ۱۵۶ روز است که درگیر هستند و حتی یک هفته نتوانستند استراحت کنند، بنابراین عروسی‌ها، جشن‌ها و دورهمی‌های در اعیاد پیش رو می‌تواند بسیار خطرناک باشد و مردم از حضور در این مراسمات پرهیز کنند.
به گزارش وبدا؛ دکتر فریدون رحمانی در برنامه زنده شب‌های بام ایران صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری مورخ ۷ مردادماه ۹۹ افزود: هفته‌های سختی را پشت سر گذاشتیم، بحث موج دوم که در کشور به وقوع پیوست به غفلت از رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازمی‌گردد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه تصور مردم این بود کرونا در حال از بین رفتن است، ادامه داد: براساس داده‌های علمی و تجربیات گذشته، این ذهنیت ایجاد شده بود که با گرم شدن هوا مثل ویروس‌های سرماخوردگی و آنفولانزا این ویروس هم فروکش کند.
وی ادامه داد: موارد ابتلا و بستری به شدت کاهش پیدا کرد و روزهایی بود که حتی یک مورد ابتلا جدید هم نداشتیم لذا این باور ایجاد شد که کرونا از بین رفته است، درست در همین زمان بود که ماجرای پیک دوم بیماری شروع شد.
رحمانی با بیان اینکه ماهیت ویروس کرونا به این شکل است که فرد مبتلا تا مدت‌ها بدون علامت است و می‌تواند ویروس را به دیگران منتقل کند، عنوان کرد: مدت زمان سرایت بیماری از یک فرد مبتلا بدون علامت از ۳ روز تا ۲۱ روز طول می‌کشد اما میانگین بعد از یک هفته علائم بیماری، خود را نمایش می‌دهد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد خاطرنشان کرد: بیماران مبتلا به کرونا یا هیچ علامتی ندارند یا علائم آن‌ها یک تب و لرز گذرا و ساده است که بعد از این موضوع حال آن‌ها بهبود پیدا می‌کند و بیماران این بحث را به عنوان یک سرماخوردگی تصور می‌کنند.
وی اضافه کرد: باید به افرادی که فکر می‌کند به هر دلیلی سرما خورده‌اند، تاکید کرد این بیماری جزئی آن‌ها ممکن است کرونا باشد، الان فصل سرماخوردگی نیست لذا اگر فردی احساس کرد سرماخورده است باید بنا را بر این بگذارد که احتمال ابتلا به کرونا در وی زیاد است و باید حتما رعایت نکات بهداشتی و اصل قرنطینه را داشته باشد.
رحمانی با تاکید بر اینکه افرادی که احساس می‌کنند سرما خورده‌اند در قدم اول نباید ترس به خود راه دهند، یادآور شد: نیاز نیست این افراد به پزشک‌های مختلف مراجعه کنند یا اطلاعات نادرست را از مراجع مختلف کسب کنند، این افراد باید تنها رعایت نکات بهداشتی را داشته باشند، ماسک بزنند و حتی المکان از خانه بیرون نیایند تا علائم آن‌ها برطرف شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تصریح کرد: میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در استان چهارمحال و بختیاری تاکنون حدود ۲.۶ درصد بوده است، اینکه تاکید می‌شود مردم از بیماری دچار وحشت و ترس نشوند نباید باعث شود مردم این بیماری را جدی نگرفته و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را نداشته باشند.
وی اظهار داشت: این امید را به مردم می‌دهیم که نگران این بیماری نباشند، اکثریت مطلق بیماران بدون عارضه‌ای بهبود پیدا می‌کنند، تنها درصدی از افراد که بیماری زمینه‌ای دارند ممکن است دچار مشکل شوند.
رحمانی افزود: هنوز علت اینکه چرا برخی از افرد جوان بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند مشخص نیست.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه افرادی که دچار سرماخوردگی می‌شوند باید کاملا استراحت کنند و از انجام فعالیت‌های سنگین اجتناب کنند، این موضوع تاثیر بسیار خوبی بر سلامت فرد دارد، اظهار داشت: نکته دیگر مصرف مایعات است، خوردن مایعات فراوان و کمک به سیستم ایمنی بدن با تغذیه مناسب می‌تواند درمان مناسب باشد.
وی تاکید کرد: اثر مصرف مایعات و تغذیه صحیح در کنترل و پیشگیری از کرونا از مصرف داروهایی با قیمت‌های بالا بیشتر است.
رحمانی بیان کرد: مخاط‌ ها در گلو و... اگر مرطوب باشند شانس اینکه رشد ویروس کاهش یابد را کم می‌کند، قرقره آب نمک پیشنهاد مناسبی است اما آبی که قرقره می‌شود باید در محل مناسب تخلیه شود تا باعث آلودگی برای دیگران نشود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه طی حدود ۱۵۶ روز که درگیر بیماری کرونا هستیم و نزدیک به ۱۴۰ روز که آزمایشگاه کرونا راه‌اندازی شده است حدود ۱۸هزار و ۳۳۳ مورد نمونه‌گیری انجام شد، ادامه داد: این نمونه‌گیری PCR یا نمونه‌گیری ملکولی است، که کار بسیار تخصصی است.
وی با بیان اینکه قبل از شیوع بیماری کرونا تنها یکی از آزمایشگاه‌های استان قادر بود ماهی ۲۰ تا ۳۰ مورد آزمایش PCR انجام دهد، عنوان کرد: الان انجام این دست آزمایش‌ها تبدیل به ماهی ۲۰۰ مورد شده است.
رحمانی خاطرنشان کرد: به سختی بسیاری از مواد اولیه و تجهیزات آزمایشگاهی را تهیه می‌کنیم و محدودیت‌های زیادی در این خصوص وجود دارد، در این هفته کمتر از ۳۲ ساعت نتوانستیم نمونه سرپایی بگیریم به دلیل اینکه یکی از شرکت‌ها نتوانست مواد اولیه را در اختیار دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد قرار دهد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه کرد: در حال حاضر از بیماران بستری و بیماران سرپایی به تشخیص پزشک نمونه‌گیری شده این نمونه‌گیری‌ها بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نمونه در روز است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر از افرادی که علائم جدی نداشته باشند، بستری نشده باشند و جزو گروه‌های پرخطر هم نباشند طبق پروتکل‌های کشوری نمونه‌گیری نمی‌شود، بیان کرد: اما ممکن است طی هفته‌های آینده تصمیمات دیگری گرفته شود.
رحمانی تاکید کرد: نگرانی فعلی ما اعیاد پیش رو است، از مردم می‌خواهیم در این اعیاد رعایت بسیاری داشته باشند تا بیمار نشوند و در مراسم‌های جشن یا عروسی شرکت نکنند.