عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

در هنگام خرید و انتقال مواد غذایی به منزل، پروتکل های بهداشتی را رعایت کنید

مهندس مرتضی جانی، کارشناس مسئول واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان البرز در خصوص نحوه خرید و انتقال مواد غذایی به منزل نظیر سبزیجات، مرغ و گوشت گفت: به منظور جلوگیری از انتقال ویروس کرونا در هنگام خرید مواد غذایی رعایت فاصله ۲-۱ متر از سایر افراد و استفاده از ماسک تاکید می‌شود. وی همچنین تاکید کرد از خرید مواد غذایی بصورت فله باید خودداری شود. تسویه حساب با فروشنده باید توسط کارت های بانکی انجام گیرد و از تبادل پول نقد تا حد امکان خودداری شود.

وی در خصوص آماده سازی اولیه و نحوه شستشوی صحیح در منزل گفت: اگرچه کرونا ویروس از طریق غذا قابل انتقال نیست، اما می‌تواند برای چند ساعت یا چند روز روی بسته بندی مواد غذایی باقی بماند. تحقیقات مقدماتی نشان می‌دهند که ویروس کرونا می‌تواند روی مقوا به مدت ۳ ساعت، شیشه ۴ روز  و پلاستیک و قوطی‌های فلزی به مدت ۷ روز باقی بماند. اما میزان ویروس نیز در این مدت به سرعت کاهش می یابد.

این کارشناس بهداشت محیط پیشنهاد کرد که خریداران پس از دست زدن به هر موردی که ممکن است توسط دیگران لمس شده باشد، دست خود را ضدعفونی یا به مدت ۲۰ ثانیه شستشو کنند.

مهندس جانی گفت: پس از خرید مواد غذایی بهتر است تمامی بسته ها را ابتدا با الکل یا آب-صابون گندزدایی کرد. کلیه مواد غذایی خریداری شده مانند قوطی کنسرو، روغن، تنقلات و حبوبات که احتمال آلودگی بسته‌بندی آنها به ویروس وجود دارد را باید با آب_صابون یا مایع ظرفشویی به خوبی شستشو داد .

وی توصیه کرد به عنوان یک اصل کلی باید از مصرف محصولات حیوانی مانند شیر، تخم مرغ، گوشت قرمز، مرغ و ماهی خام و نیم پز اجتناب کرد . تا حد امکان باید مواد به صورت کاملا پخته مصرف شوند. همچنین، مواد غذایی که بصورت خام مصرف می شوند باید با مواد شیمیایی گندزدایی شوند. باید برای برخی از مواد غذایی هم که قابلیت شستشو و ضدعفونی ندارند مثل نان یا خشکبار از حرارت دهی مجدد استفاده کرد.

وی در ادامه گفت: مواد غذایی که برای مصرف طولانی مدت خریداری شده‌اند بخصوص محصولات گوشتی که نیاز به فریز کردن دارند، ابتدا باید کاملا شُسته شده و کلیه سطوحی که با آن‌ها در تماس‌ هستند مانند کارد و تخته گوشت نیز با مایع ظرفشویی، کاملا گندزدایی شود.