عمومی | پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

تغییر نگاه ناشران، عاملی تعیین‌کننده در تبدیل کرونا به فرصت است

دومین نشست «اقتصاد نشر و مساله کرونا» از سلسله پیش‌نشست‌های همایش ملی پیامدهای فرهنگی و اجتماعی کرونا با حضور فرشته سنگری (مدیر کتابفروشی افراکتاب) و دکتر داریوش مطلبی (معاون پژوهشی پژوهشگاه) و با دبیری دکتر هامون شریفی دوشنبه۶ مرداد ۹۹ به صورت وبینار برگزار شد.

در بخش اول این برنامه فرشته سنگری در مقدمه سخنان خود به وضعیت کلی بازار کتاب قبل و بعد از کرونا اشاره کرد و گفت: ما از قبل در بازار داخلی کتاب، ناهنجاری‌های متعددی نظیر تعداد عناوین، تیراژ، مشکل کاغذ، ممیزی و ... داشتیم. در سال ۹۷، ۲۷۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته‌ایم که این رقم در سال ۹۸ به ۳۸۰۰ میلیارد تومان رسید که باتوجه به نرخ رشد یورو، پیشرفت چندانی نداشته‌ایم. تعداد عناوین کتاب کمتر شده و قیمت آن افزایش یافته است. بازار کتاب همانند موجودی ا‌ست که انواع مشکلاتی چون فشارخون، دیابت و بیماری‌های زمینه‌ای دیگر دارد. حال پیداست که اگر این موجود کرونا بگیرد، چه می‌شود. چیزی که الآن باید اتفاق بیفتد، سوال پرسیدن است. باید دائم سوال پرسید، سوال برای عبور. پیشنهادهایی که می‌شود صرفاً بخش کوچکی از ماجراست. بخش ما خیلی گسترده‌تر از این حرف‌هاست و ما در حال غرق‌شدن هستیم.

مدیر کتابفروشی افراکتاب در ادامه با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه نشر، اظهار داشت: هر زمان که دولت اقدامی کرده، برای ما محدودیت یا مانعی جدید ایجاد شده است. در این دوران ما از بخشی از معافیت‌ها کنار رفتیم و دوباره موضوع و بحث مالیاتی برای ما ایجاد شد. این مساله برای ما خیلی سنگین و سخت است. از طرف دیگر ما با یک عدم اعتماد عمومی مواجه شده‌ایم. بسیاری از کتاب‌ها که می‌توانست انتخاب مردم باشد، با این عنوان که این کتاب‌ها ممیزی شده، محتوای این کتاب‌ها تغییر کرده، کتاب‌ها گران‌ شده‌اند و ... دیگر مورد انتخاب مخاطبان نیستند و همین باعث شده که الآن شرایطی ایجاد شود که گفته شود کتاب صرفاً برای اوقات فراغت و برای افراد پولدار است. مساله دیگر این است که در رسانه‌ها حرکتی برای کشاندن مردم به سمت کتابخوانی وجود ندارد. با تعطیلی نمایشگاه‌های کتاب نیز، موضوع تشویق و ترغیب ذهنیت عمومی به سمت کتابخوانی را از دست دادیم.

ادامه مطلب