عمومی | دانشگاه علوم پزشکی جهرم

شوق و ذوق کودکانه بچه های روستا برای پیوستن به " پویش همیار مدافعان سلامت" - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷

با توجه به شیوع بیماری کرونا و لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه ابتلا به بیماری کووید۱۹، واحد آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم طرح کشوری "پویش همیار مدافعان سلامت" با حضور کودکان، نوجوانان و جوانان اجرا کرده است. در این طرح بچه ها  به عنوان سفیران سلامت مشوقی هستند برای خانواده های خود که  اصول بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند.

۱۸۵۰ کودک عشایر و روستایی از شهرستان جهرم با  شوق و اشتیاق کودکانه خود و تعدادی از آنان با ساخت عروسک های دستی که همه پیام بهداشتی پیشگیرانه از بیماری کرونا  در آن دیده می شود به این پویش کشوری پیوسته اند.

ریحانه دختر بچه ۶ ساله از روستای تشک شهرستان جهرم که به این پویش پیوسته است، با کلام شیرین خود می گوید: من یک عروسک ساختم که روی دهانش ماسک است. من برای سلامتی خود و برادر کوچکم ماسک می زنم. می خوام همیار مدافعان سلامت باشم و کرونا برای همیشه از بین برود.


علی پسر بچه ۱۰ ساله از عشایر روستای قلعه تبر بخش کردیان شهرستان جهرم می گوید:  دلم نمی خواهد خانواده ام مریض شود. از وقتی که بهیار روستا راجع به این پویش برای ما بچه ها صحبت کرده است می خواهم همیار مدافعین سلامت باشم و از خود و خانواده ام مراقبت کنم.


دکتر سید مجید ارجمند معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به پیوستن کودکان عشایر و روستایی از شهرستان جهرم به " پویش همیار مدافعان سلامت" می گوید: یک هفته از فراخوان این پویش کشوری توسط واحد ارتقاء  آموزش و سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه می گذرد. تا کنون ۳۱۷۷ کودک، نوجوان و جوان از شهر های مختلف ایران به این پویش پیوسته اند.

وی در ادامه می گوید: این پویش برای اولین بار در سطح کشور، در امتداد طرح "هر خانه یک پایگاه سلامت" و با هدف بکارگیری پتانسیل های خوب کودکان، نوجوانان و جوانان در سطح خانواده و اجتماع شکل گرفته است.

دکتر ارجمند بیان می کند: محورها ی  این فراخوان، شامل سه اصل بنیادین ماسک زدن اجباری برای همه، شستشوی صحیح و مکرر دست ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای پیشگیری از این بیماری است.

معاون بهداشتی دانشگاه می گوید:  تاکنون علاوه بر شهرستان جهرم، تعداد زیادی متقاضی  شرکت در این پویش از شهرستان های استان فارس همچون شیراز، لار، اقلید، گراش، کوار و خاوران نیز داشته ایم.



مریم دهقانیان، مسوول واحد آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه با اشاره به اشتیاق کودکان، نوجوانان و جوانان به پیوستن به این پویش بیان می کند:  با توجه به گذشت یک هفته از فراخوان این پویش، استقبال بسیار خوبی از آن شده است. به خصوص کودکان و نوجوانان روستا و عشایر شهرستان برای پیوستن به این پویش کشوری علاقه بسیار نشان دادند.

به گفته وی کودکان و نوجوانانی روستایی که به این پویش پیوستند از روستاهای موردک، تشک، قلعه تبر، گچ برو، رزک، علویه، موسویه، بهجان، جرمشت و غیره از بخش های مرکزی، کردیان و سیمکان شهرستان جهرم بوده اند.


وی افزود: توسط بهورزان روستای  تشک و موردک برای بچه های روستا مسابقه عروسک سازی با موضوع پیشگیری از بیماری کرونا برگزار شد که بچه ها با کم ترین امکانات و ذهن خلاقانه خود عروسک های زیبا یی را ساخته بودند و در این مسابقه شرکت نمودند.

دهقانیان گفت:  آموزش های لازم بهداشتی در جهت پیشگیری از ویروس کرونا توسط بهورزان هر روستا به بچه ها داده شده است.

وی در ادمه اضافه کرد: هدف اصلی ما با اجرای این پویش کشوری آماده کردن کودکان، نوجوانان و جوانان برای سال تحصیلی جدید است که رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس برای آنان نهادینه شود. این بچه ها به عنوان  همیار مدافعین سلامت نقشی موثر برای مقابله با این بیماری خطرناک در خانواده و مدرسه خود دارند.


گفتنی است کودکان، نوجوانان و جوانان  در رده های سنی ۴ تا ۹ سال و ۱۰ تا ۱۵ و ۱۵ تا ۲۰  می توانند به این پویش بپیوندند. والدین برای شرکت فرزندان خود در این فراخوان در وبسایت (behdashti.jums.ac.ir) ثبت نام به عمل آورند.