عمومی | پژوهشگاه فضایی ایران

اتمام فعالیت‌های طرح پژوهشی مشترک دانشگاهی "طراحی و پیاده‌سازی سیستم یاتاقان مغناطیسی غیرفعال...

دکتر رضائی، معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران با اعلام خبر فوق، اظهار نمود: در راستای توسعه تعامل و همکاری‌های پژوهشی و علمی پژوهشگاه فضایی ایران با مراکز دانشگاهی و استفاده از پتانسیل حوزه فضایی کشور، قراردادهایی با ۱۳ دانشگاه مطرح کشور در قالب طرح‏ پژوهشی مستقل، رساله‏ دکترا و پایان‌‏نامه کارشناسی ‏ارشد منعقد شد.

وی افزود: یکی از قراردادهای منعقد شده پژوهشگاه با دانشگاه تبریز بوده که پیرو آن تاکنون ۲۴ عنوان طرح پژوهشی مشترک با اعتبار چهار میلیارد و هفتصد و سی میلیون ریال به تصویب رسیده و در حال انجام است.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران تشریح نمود: طرح پژوهشی " طراحی و پیاده‌سازی سیستم یاتاقان مغناطیسی غیرفعال برای چرخ عکس‌‏العملی"، شانزدهمین طرح پژوهشی مشترک پژوهشگاه فضایی ایران با دانشگاه تبریز بود که در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد و با اعتبار ۱۴۰ میلیون ریال، با همکاری پژوهشکده رانشگرهای فضایی در راستای رفع گلوگاه‌های فناورانه پروژه‌های جاری این پژوهشکده و به منظور کسب دانش و فناوری تعلیق مغناطیسی آهنربای دائم به اجرا در آمد.

وی درخصوص زمان و مدت اجرای این پروژه گفت: این طرح در پاییز سال ۱۳۹۶ شروع شده و مدت اجرای آن ۱۸ ماه بوده است که اینک، پس از انجام فعالیت‌های مربوطه، دستاوردهای ذیل را به ارمغان آورده است:

چرخ عکس‌العملی مکانیزمی است که در تغییر و کنترل وضعیت ماهواره به کار برده می‌شود. مهم‌ترین مشخصه فنی مطرح در این نوع مکانیزم، میزان گشتاور تولیدی، اندازه ممنتوم زاویه‌ای و توان مصرفی با در نظر گرفتن پارامترهای گشتاور اغتشاشی و... است. در مکانیزم‌های قبلی از یاتاقان‌های غلتشی (بلبرینگ)، برای تثبیت و دوران شفت روتور بهره‌گیری شده است.

در مکانیزم‌های ماهواره‌ای و فضایی با توجه به موضوع عدم دسترسی مستقیم و کارکرد در شرایط خاص، باید از قطعات و سازوکارهایی استفاده کرد که عمر کاری زیادی داشته باشند و عملیات سرویس و نگهداری کمی را طلب کنند و نیز میزان گشتاور تولیدی، اندازه ممنتوم زاویه‌ای، سرعت زاویه‌ای مطلوب را تامین کرده و توان مصرفی را کاهش دهند.

در مکانیزم‌های فضایی و ماهواره‌ای با محدودیت انرژی و مکان باید از سازوکاری استفاده شود که در شرایط فوق بهترین کارایی را داشته باشد. یکی از بهترین گزینه‌ها برای بهینه کردن عملکرد چرخ عکس‌العملی، استفاده از یاتاقان مغناطیسی است.