عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

بیش از ۲۵۰ طرح پژوهشی با موضوعات پیشگیری و درمان کووید -۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تایید شده است

مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیش از ۳۰۰ طرح پژوهشی در موضوعات پیشگیری و درمان کووید -۱۹ دریافت شده که از این میزان بیش از ۲۵۰ طرح آن تایید شده است.

دکتر سعید اسلامی در گفتگو با خبرنگار وب دا، اظهار کرد: از ابتدای شیوع کرونا در کشور تاکنون بیش از ۳۰۰ طرح پژوهشی در موضوعات پیشگیری و درمان کووید- ۱۹ دریافت شده که از این میزان بیش از ۲۵۰ طرح آن تایید شده و در مرحله اجرا قرار دارد؛ افرادی که طرح و ایده‌ای با موضوع کووید- ۱۹ دارند می‌توانند طرح‌های مکتوب خود را به‌صورت حضوری و یا از طریق رایانامه  به معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحویل دهند.

وی با بیان اینکه طرح‌های پژوهشی در حوزه مبارزه با کرونا به دو صورت مداخله‌ای و غیرمداخله‌ای بوده است، افزود: بخش عمده‌ای از این طرح‌ها به‌صورت غیرمداخله‌ای بوده و یا اینکه به‌صورت پرسشنامه‌ای در حال اجرا است که اطلاعات موردنیاز آن در حال جمع‌آوری است و بخشی دیگر نیز که بیش از ۵۰ طرح را شامل می‌شود به‌صورت مداخله‌ای دارویی یا غیردارویی بوده است.

مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: طرح‌های مداخله دارویی به دو صورت سرپایی و بستری در حال اجرا بوده و مراحل آزمایشی بخشی از این طرح‌ها به اتمام رسیده و هم‌اکنون در حال بررسی نهایی جهت اجرا یا عدم اجرا است.

دکتر اسلامی با تاکید بر اینکه طرح‌ها قبل از تاییدکمیته اخلاق نباید رسانه‌ای شود تا موجب التهاب در میان آحاد مختلف جامعه و نگرانی مردم نگردد، خاطرنشان کرد: اعلام نتایج پژوهش‌های مصوب شده فقط از طریق مراجع قانونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خواهد بود و موارد تاییدی یا غیرتاییدی به‌جز این مجموعه فاقد اعتبار است؛ صاحبان طرح‌های تاییدی باید ابتدا مجوز کمیته اخلاق را داشته باشند تا بتوانند سایر اقدامات قانونی را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های پژوهشی مداخله‌ای با موضوع کرونا در حوزه درمان در بیمارستان‌های امام رضا(ع) و شریعتی اجرا می‌شود، تصریح کرد: بخشی از این طرح‌ها به اتمام رسیده و بخشی دیگر در حال اجرا است، این نوع طرح‌ها با توجه به حساسیتی که دارند زمان‌بر بوده، اما سایر طرح‌ها با سرعت بیشتری به نسبت طرح‌های مداخله‌ای انجام می‌شود.

مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با مشارکت مجموعه‌های مختلف دانشگاهی و غیردانشگاهی در حوزه مبارزه با کرونا، بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ابتدای شروع بیماری فراخوان‌هایی را به تمامی مجموعه‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی ارسال کرد تا هرمجموعه متناسب با توان و ظرفیتی که دارد به یاری این دانشگاه بیاید.

دکتر اسلامی گفت: مجموعه‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی در بخش‌های مختلف مرتبط با بیماری‌ کرونا تحلیل خود را داشتند و در کنار آن نظرات کارشناسی خود را در این خصوص اعلام کردند و از جمله موارد موثر ارائه شده می‌توان به طرح‌های سلامت از راه دور و حفظ سلامت همراهیان و اطرافیان بیماران کرونایی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه بخشی از طرح‌های پژوهشی با موضوع کرونا در حوزه طب ایرانی اسلامی بوده است، افزود: معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیگیر اجرای این طرح‌ها با همکاری معاونت درمان این دانشگاه بوده تا هم کار حوزه پژوهش اجرا شود و هم اینکه آسیبی به حوزه درمان وارد نشود، در این خصوص پیگیر اختصاص بخشی از فضای بیمارستانی جهت اجرای طرح‌های پژوهشی هستیم تا این طرح‌ها در فضایی خاص همراه با مراقبت‌های خاص اجرا شود.

مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: طرح‌های دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سطح استان به‌خصوص دانشگاه فردوسی به کمک دانشگاه علوم پزشکی آمده است، طرح‌هایی که بیشتر در حوزه اقدامات پیشگیرانه بوده و همواره معتقدیم که پیشگیری بهتر از درمان است و هیچ نعمتی بزرگتر از سلامتی نیست.

{jcomments on}