عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

کودکان و نوزادان همچون سایر گروه های سنی در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ هستند

وبدا؛ فوق تخصص ریه اطفال در شهرکرد گفت: کودکان و نوزادان همچون سایر گروه های سنی و دیگر افراد جامعه در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ هستند.
به گزارش وبدا؛ دکتر غلامرضا پناهنده در گفت و گوی بخش خبری ۲۰ مرکز چهارمحال و بختیاری با محوریت درصد احتمال ابتلای کودکان و نوزادان به بیماری کووید_۱۹ و شرایط استفاده از ماسک توسط این گروه سنی در چهارمین روز از مرداد ماه ۹۹افزود: همچنین احتمال انتقال بیماری کرونا از مادر باردار به نوزاد وجود دارد لذا حین شیردهی باید مادر از ماسک استفاده و دست های خود را مرتب و بشکل صحیح بشوید.
وی تصریح کرد: کودکان همچون بزرگسالان در صورت ابتلا دچار علایم تنفسی، سرفه های خشک، تنگی نفس، تب طولانی، علایم گوارشی شامل اسهال و استفراغ بویژه در فصل تابستان می شوند و بروز چنین علایمی اگر چه در این گروه سنی شایع ولی در صورت مواجهه کودک یا نوزاد با فرد مبتلا به بیماری کرونا حائز اهمیت است.
وی با بیان اینکه، هیچ منبع علمی برای منع کودکان از استفاده از ماسک وجود ندارد ولی بصورت عملی کودکان زیر ۲سال به علت عدم توجیه و شناخت نسبت به ضرورت و کاربرد استفاده از آن، تماس با دست های آلوده بصورت مکرر و پایین کشیدن ماسک امکان پذیر نیست.
دکتر پناهنده گفت: درصورت عدم ممانعت کودک از زدن ماسک، هیچ منعی برای استفاده از آن وجود ندارد.
وی همچنین ادامه داد: درصورت ابتلای کودک به کرونا و خودداری وی از زدن ماسک و با توجه به عدم توصیه استفاده از ماسک برای نوزادان زیر ۶ ماه، سایر اعضای خانواده باید در مواجهه با وی مراقبت های لازم را بعمل آورند.
این پزشک فوق تخصص ریه اطفال یادآور شد، کودکان و نوزادان می توانند ناقل بیماری کووید ۱۹ به سایر اعضای خانواده باشند.
وی در پایان گفت: استفاده از ماسک برای کودکان و نوجوانان مانند سایر اعضای جامعه مورد تاکید است.