ارتقاء کیفیت آموزش و مهارت، بستر اعتماد سازی در دانشگاه جامع علمی کاربردی را فراهم کرده است
به نقل از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی هرمزگان، دکتر محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در نخستین بازدید مجازی با مجموعه دانشگاهی علمی کاربردی استان هرمزگان که با حضور دکتر موسی جاودان رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی هرمزگان، مدیران استانی، روسای مراکز علمی کاربردی استان هرمزگان و اصحاب رسانه این استان برگزار شد، به ارتقاء کیفیت آموزش و مهارت در این دانشگاه که توانسته زمینه ساز اعتماد سازی را فراهم کند، اشاره کرد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در اولین سفر مجازی به استان هرمزگان گفت: وظیفه این دانشگاه اعتماد سازی است و توانسته ایم با بالا بردن کیفیت آموزش و مهارت، به مردم این اطمینان را بدهیم که متقاضیان در این دانشگاه با مهارت آموزی برای ورود به بازار کار آماده می شوند و ما هم در این دانشگاه برای موفقیت بیشتر به دنبال ارائه دوره های کوتاه مدت نیز هستیم.
وی به وضعیت مدرسین دانشگاه جامع علمی کاربردی اشاره کرد و گفت: تا سال ۱۳۹۷ بیش از ۹۳ هزار مدرس داشتیم که با پایش و ارزیابی صلاحیت مدرسان در حال حاضر به کمتر از ۳۰هزار نفر رسیده است. مدرسین این دانشگاه باید خود را برای روبرو شدن با نسل جدید دانشجو آماده کنند چون بافت دانشجویی ما تغییر کرده است.
در ادامه دکتر محمدحسین امید با اشاره به کاهش سن دانشجویان بیان کرد: میانگین سن دانشجویان از ۴۰ به ۲۷سال رسیده است، سابقا اغلب دانشجویان ما کارمند بودند ولی اکنون این وضعیت تغییر کرده است و ازدو سال پیش که پذیرش در سهمیه شاغلین این دانشگاه حذف شد، ۹۳ درصد دانشجویان سال ۱۳۹۸ این دانشگاه غیرشاغل بودند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به لزوم آمادگی مدرسان برای آغاز سال تحصیلی جدید یاد آور شد: ۱۵شهریور ماه آغاز سال تحصیلی جدید است و در نیمسال آینده آموزشها قطعا به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار می شود. لذا باید مدرسان جهت تولید محتوا برای ۱۶جلسه آماده باشند و زمان کافی برای آماده سازی محتوا وجود دارد. البته استانها باید از شرکت های دانش بنیان برای برگزاری کلاسهای آنلاین نیز بهره گیرند.
در ادامه این نشست مجازی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی هرمزگان بیان کرد: مراکز علمی کاربردی در سال ۹۸ در بیش از ۱۰۰ کد رشته اقدام به پذیرش دانشجو داشته است که بیشترین سهم پذیرش دانشجو مربوط به گروه مدیریت خدمات اجتماعی و صنعت بوده است.
وی با تشریح ماموریتهای دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: این دانشگاه با هدف اصلاح هرم شغلی و تربیت نیروی انسانی ماهر در سال ۱۳۷۰ تاسیس شده است و با توجه به رسالت خود مبنی بر آموزش و پژوهش در مرزهای فناوری، آماده کردن نیروی انسانی برای ورود به بازار کار، افزایش توان علمی و تخصصی شاغلین بخش های مختلف صنعت، مدیریت خدمات اجتماعی، فرهنگ و هنر کشاورزی و هم چنین به دلیل تفاوت ماهوی با آموزش های رایج دانشگاهی و بومی کردن دانش منطقه ای نسبت به طراحی و تدوین رشته های مورد نیاز جامعه اقدام می کند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان در ادامه در خصوص برنامههای درسی افزود: در نظام آموزشی علمی کاربردی با توجه به نیاز مخاطبین (تقاضا در جامعه) طراحی و اجرای دوره ها به دو شکل امکان پذیر است. آموزش های رسمی که شامل اهداف کلان برای فراگیران است و این آموزش ها نظام یافته و در مراکز مجری شکل گرفته و به آموزشهای مقطع دار نیز معروف است و شامل کاردانی ناپیوسته علمی کاربردی(کاردانی فنی و کاردانی حرفه ای) و کارشناسی ناپیوسته علمی کاربردی (مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه ای) است و آموزش های تکمیلی بین سطوح تحصیلی که دوره های کوتاه مدت هستند که بین مقاطع تحصیلی آموزش عالی به منظور ارتقا بهره وری نیروی کار مطابق با فناوری های روز در شروع یا حین کار در محیط کارگاه یا مرکز آموزشی ارائه می شود. این آموزش ها در قالب پودمان ها و یا بسته های آموزشی طراحی و اجرا می شود و قابلیت تجمیع به دوره های رسمی عالی را دارند.
وی تدوین و بازنگری برنامه های درسی را یکی از مهم ترین فعالیتهای دانشگاه جامع علمی کاربردی دانست و اظهار کرد: واحد استانی هرمزگان اهتمام ویژه ای را برای تحقق اهداف عالیه دانشگاه در این زمینه دارد. کمیسیون برنامه ریزی آموزشی و درسی دانشگاه از سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را به منظور ایجاد هماهنگی، تعامل و برقراری ارتباط مستمر و موثر بین دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان و دستگاه های اجرایی، نهادهای دولتی و غیر دولتی مرتبط در استان به منظور شناسایی و بهره گیری از ظرفیت های استانی آغاز کرده است. تاکنون بیش از ۵۰ عنوان برنامه درسی کوتاه مدت به دبیرخانه این کمیسون پیشنهاد داده شده است و با توجه به تفویض اختیار صورت گرفته بیش از ۱۵عنوان در این دبیرخانه مصوب شده و آماده اجرا است.
دکتر موسی جاودان با اشاره به اقدامات انجام شده واحد استانی هرمزگان در حوزه تدوین و بازنگری برنامه های درسی، یاد آور شد: انجام فعالیت های نیازسنجی با توجه به برنامه های توسعه ای استان، سند آمایش سرزمینی تعامل و هماهنگی با دستگاه های اجرایی مستقر در سطح استان و تلاش برای وضع مشوق های قانونی و ترویجی به منظور حمایت از دانش آموختگان دانشگاه، ایجاد توازن بین رشته های در حال اجرا با نیاز واقعی بازار کار استان، نظارت بر حسن اجرای برنامه های درسی، شناسایی متخصصان خبره در حوزه مختلف شغلی برای تشکیل کمیته های تخصصی برنامه ریزی درسی و ایجاد بانک اطلاعاتی متخصصان و افراد توانمند در حوزه تدوین برنامه های درسی و هدایت و ارائه خدمات مشاوره ای و کارشناسی به سازمان ها و دستگاه های اجرایی و نهاد های متقاضی تدوین برنامه درسی انجام شد.
وی پیرامون نحوه جذب مدرسان در دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطر نشان کرد: در این دانشگاه سه گروه مدرس داریم که نحوه جذب آنها با هم تفاوت دارد. گروه اول مدرسان آموزشی، گروه دوم مدرسان معارف و گروه سوم نیز مدرسان خبره یا تجربی هستند. مدرسان آموزشی از طریق فراخوان که اولین دوره فراخوان در سال ۹۵، فراخوان دوم در سال ۹۷ و فراخوان سوم در سال ۹۸ برگزار شد که با توجه به وضعیت پیش آمده در کشور هنوز به پایان نرسیده و فعلاً در مرحله برنامه ریزی برای برگزاری مصاحبه کارگروه تخصصی می باشد و ان شاءالله پس از برگزاری جلسات مصاحبه علمی و تخصصی و برگزاری دوره آشنایی با نظام علمی کاربردی و روش و فنون تدریس، تا شهریور کد مدرسی این دسته از مدرسان صادر خواهد شد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی هرمزگان بیان کرد: مدرسانی که در فراخوان تدریس شرکت می کنند باید به غیر از شرایط عمومی شرایط اختصاصی از قبیل داشتن سن بین ۲۸ سال تا ۷۵ سال، معدل ارشد یا دکتری بالای ۱۶( که البته برای فراخوان ۹۹ قرار شده ملاک معدل۵/۱۵ باشد) مرتبط بودن مدرک تحصیلی با گروه درس انتخابی و نیز همسان بودن مدرک دو مقطع تحصیلی را نیز باید داشته باشند.
وی تصریح کرد: مدرسان گروه معارف که از بین دو گروه مدرسان معارف دارای مجوز نهاد نمایندگی و یا فارغ التحصیلان سطح سه دانشگاه در رشته های معین و در فراخوان اعلامی توسط نهاد نمایندگی دانشگاه جذب می شوند و شرایط اختصاصی این گروه نیز سن زیر ۴۵ سال، مجموع معدل دو مقطع تحصیلی بیش از ۱۶ و مجوز از نهاد نمایندگی استانی یا کشوری است و پس از گذراندن دوره آشنایی با نظام علمی کاربردی برایشان کد مدرسی صادر خواهد شد و افرادی که مجوز ندارند بایستی در جلسات مصاحبه شرکت و مراحل فراخوان را طی کنند.