عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس

دکتر مویدی:  پیشرفت استان فارس در عملیاتی کردن طرح یاوران تولید قابل تقدیراست

دکتر مویدی:

پیشرفت استان فارس در عملیاتی کردن طرح یاوران تولید قابل تقدیراست

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس ششمین جلسه کارگروه یاوران تولید در روز سه شنبه ۳۱ تیر ۹۹ در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس برگزار شد. این جلسه با حضورآقایان دکتر مویدی معاون سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی و دکتر نوری سرپرست معاونت علمی و فناوری این موسسه، بصورت مجازی و حضور دکتر قاسمی رییس محترم سازمان جهاد کشاورزی و معاونین و جمعی از مدیران جهاد کشاورزی شهرستان ها  و کارشناسان ستادی و دستگاه های وابسته، دکتر زارع رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، دکتر بذرافشان معاون محترم پژوهش و فناوری و دیگر محققان و اعضای محترم هیات علمی این مرکز برگزار شد.

در ابتدا دکتر ابراهیم زارع دستور کار جلسه را ارائه نمود که شامل گزارش محققین باغات انجیر شهرستان های استهبان، نیریز و کوار و همچنین گزارش دکترکاووسی در بحث ریزش انجیر و زردی برگ درختان انگور در مناطق مختلف استان به ویژه منطقه دشمن زیاری بود.

سپس، معاون ترویج و آموزش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: اکنون وقت آن است که همکاران محقق بیشتر در کنار کارگروه های زراعت، باغبانی و بقیه حوزه ها حضور پیدا کنند و بحث مسئله یابی را پیگیری کنند و در حل مشکلات منطقه در کنار بخش اجرا باشند .

علی اکبر مویدی با ابراز خرسندی از پیشرفت استان های بزرگ به ویژه استان فارس در عملیاتی کردن طرح یاوران تولید افزود: بخشنامه ای به دستور وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شده است مبنی بر اینکه قطعا حضور همکاران محقق در کنار همکاران اجرایی بایستی بیشتر شود تا اثربخشی مورد نظر دیده شده و این عزیزان بتوانند دانش و ابتکارات خود را در کنار تجربیات همکاران قرار دهند و ما اثر ملموسی را ببینیم . وی اظهار کرد: پروژه سامانه طرح یاوران تولید در مرحله پایانی کار است و امیدواریم به زودی رونمایی شود تا گرفتاری استان های کوچک برای اجرای این طرح کمتر شده و کار سرعت بیشتری پیدا کند.

در ادامه جلسه دکتر نوری دبیر ملی طرح یاوران تولید که به شکل ویدئو کنفراس در جلسه حضور داشت اظهار نمود که : از اواخر اردیبهشت با دستور جناب آقای دکتر خاوازی وزیر محترم جهادکشاورزی، طرح یاوران تولید شکل گرفت. نوری گفت: طرح یاوران تولید مرحله تکمیلی شبکه دانش کشاورزی است که از اولویت های برنامه های وزیر جهاد کشاورزی بوده و با حضور محققان معین در عرصه های تولیدی کشور کلید خورده است و به عنوان یک وظیفه قانونی مطرح است .

حسین نوری افزود: در طرح یاوران تولید جای خالی دستگاه های اجرایی به عنوان متولیان بخش کشاورزی احساس می شد و مقام عالی جهاد کشاورزی برای تعامل هر چه نزدیک تر واحدهای اجرایی و تحقیقاتی  خواستار ورود آنها به این برنامه شد که  نتیجه این تعامل افزایش اثربخشی علم و فناوری در عرصه های تولید شد .

وی با بیان اینکه پرداختن به مسائل جزیی در طرح مدیریت دانش مد نظر نیست اظهار کرد: باید اولویت های تولید محصولات کشاورزی در شهرستان ها که قابلیت افزایش با انتقال دانش و فناوری را دارند احصا شوند چرا که ما به دنبال این هستیم که با توجه به اولویت هایی شامل سطح زیرکشت، تاثیرگذاری بر معیشت بهره بردار و استراتژیک بودن محصول از نظر سیاست های وزارت جهاد کشاورزی بتوانیم شاهد اثرگذاری عینی، کمی و کیفی تولید در عرصه استان باشیم .

نوری به محور مطالعات طرح یاوران تولید در شهرستان ها اشاره کرد و افزود: چهار حوزه باغبانی، زراعت، دام و طیور و آبزیان و منابع طبیعی و آبخیزداری از اولویت های تحقیقات ما هستند .

وی به اهمیت مستندسازی و ارائه گزارشات تاکید کرد و گفت: تمام تلاشی که شما انجام می دهید منجر به تغییر در تولید خواهد شد که می بایست با مستندسازی از اجرایی شدن و اثربخشی آن دفاع کنیم. وی بیان کرد دبیرخانه ملی برای این طرح تشکیل شده که تمام گزارشات استان ها را رصد و بررسی می کند.

محمد مهدی قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز در نشست کارگروه طرح یاوران تولید گفت: تا امروز بحث تشخیص و ارائه دستورالعمل برای حل چالش های موجود در مزارع و بخش تولید به این جدیت و سرعت دنبال نمی شد و به ابتکار وزیر جهاد کشاورزی طرح یاوران تولید در دستور کار ما قرار دارد و ما قائل هستیم به اینکه دانش موجود تکافوی نیازهای تولید ما را می دهد .

وی خطاب به مدیران جهاد کشاورزی شهرستان های استان فارس گفت: دستورالعمل هایی که محققین مراکز تحقیقاتی تهیه کردند در اختیار شما قرار داده می شود و انتظار این است که با پایش مستمری که انجام می شود مسائل و مشکلاتی که راهکار علمی در مورد آنها وجود ندارد در اسرع وقت منعکس شود تا چالش و سوال بی جوابی در این حوزه نماند و راهکار مناسب و به موقعی برای آنها داشته باشیم .

قاسمی با بیان اینکه بخشی از کار بر عهده محققین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس است اظهار کرد: همکاران مرکز تحقیقات دستورالعمل را ارائه می دهند و در مرحله اجرایی شدن و بازخورد این نسخه ها حتما مدیران و کارشناسان شهرستان ذی مدخل هستند . وی تصریح کرد: مدیران شهرستان ها حتما باید این دستورالعمل ها را عملیاتی کنند.

در ادامه دکتر زارع رئیس محترم مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس گفت: بازدید های میدانی از تیر ماه سال جاری صورت گرفته که مستندات و دستوالعمل های این بازدید ها را برای بخش اجرا ارسال می کنیم، که پس از اتفاق نظری که از لحاظ فنی ایجاد می شود، این دستورالعمل  به عنوان دستورالعمل اجرایی، با تایید رییس سازمان جهاد کشاورزی به شهرستان های فعال در کشت انجیر ارائه خواهد شد و همانگونه که در دستورالعمل هم آمده، مدیریت ترویج استان اجرایی شدن این موضوعات را برای سال آینده دنبال خواهند کرد.

در ادامه محققان  آقایان دکتر حمید زارع و دکتر بیژن کاووسی گزارشات فنی بازدید های میدانی را  برای حضار ارائه کردند.

در پایان نیز، دکتر زارع با جمع بندی مطالب بیان داشت که  بر اساس اولویت هایی که در جلسات پیش مطرح شد ۱۳ کارگروه بازدیدی مشخص شده که در حوزه های پنبه، چغندرقند، لوبیا، علوفه جایگزین، ذرت، زردی برگ انار و زیتون، کشاورزی حفاظتی، پوک شدن میوه پسته، ناسازگاری گرده دهنده خرما فعالیت دارند. در بازدید ها نیز بر اساس دستورالعمل و مصوبات جلسه بایستی نفرات ستادی، مدیر یا معاون فنی شهرستان و کشاورزان پیشرو حتما در بازدیدها باشند. همچنین مقرر شد وبینار پسته با حضور کارشناسان باغبانی در حوزه پسته و کارشناسان فنی شهرستان های نی ریز، خرامه و سروستان ارائه گردد.